دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 58424
سلامت نیوز : اگر همه پزشكان عضو برنامه پزشك خانواده مثل دكتر محمد شریعتی، خوش‌اخلاق و باحوصله باشند آن وقت باید مطمئن باشیم كه این طرح با استقبال عمومی در همه استان‌های كشور مواجه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شریعتی رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع است و در این گفت‌وگو برای ما و شما توضیح می‌دهد كه چگونه باید پزشك خانواده‌مان را انتخاب كنیم.مراحل انتخاب و ثبت اطلاعات در برنامه پزشك خانواده، آن‌طور كه شریعتی می‌گوید آنقدر دقیق است كه هیچ‌كس نمی‌تواند بهانه‌ای برای ثبت نام نكردنش در این طرح داشته باشد مگر آن كه منطقه محل زندگی‌اش هنوز تحت پوشش این برنامه قرار نگرفته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران نه‌تنها همه مراحل انتخاب پزشك خانواده را به تفصیل برایتان شرح می‌دهد بلكه در طول گفت‌وگو بارها تاكید می‌كند كه همه می‌توانند برای كسب اطلاعات بیشتر، كتاب پزشك خانواده را به شكل رایگان از سامانه http://ph.behdasht.gov.ir دریافت‌ كنند و از همه جزئیات درباره این برنامه باخبر شوند.

گاهی از پزشك انتظاراتی داریم كه در حوزه وظایفش نیست. گاهی هم خیلی از پرسش‌ها را درباره سلامت مان از او نمی‌پرسیم كه مبادا در حوزه وظایفش نباشد.از پزشك خانواده دقیقا باید چه انتظاری داشته باشیم؟

پزشك خانواده سه وظیفه اصلی دارد. نخستین مسوولیتش درمان بیماری‌هاست. او در این مرحله اگر لازم باشد شما را به متخصص ارجاع می‌دهد، اما از پزشك خاصی نام نمی‌برد و انتخاب متخصص در نهایت به عهده شماست.مسوولیت دوم پزشك خانواده، ارائه خدمات مراقبت سلامت است. این پزشك باید بر اساس برنامه‌های سلامت كشوری از گروه‌های سنی و جنسی خاص مراقبت كند. بر این اساس، نخستین دفعه‌ای كه به پزشك خانواده مراجعه می‌كنید او ویزیت پایه‌ای مخصوص هر یك از اعضای خانواده شما انجام می‌دهد.

در این ویزیت، پزشك وضع سلامت هر عضو خانواده را به شكل كاملی می‌سنجد مثلا درباره سوابق بیماری‌های او و نوع داروهایی كه مصرف می‌كند می‌پرسد.در مرحله بعد او همه این اطلاعات را وارد پرونده الكترونیكی افراد می‌كند و با توجه به مجموعه این داده‌ها از طریق نرم‌افزاری مخصوص، برای هر عضو خانواده یك برنامه مراقب سلامت ارائه می‌شود. ‌توضیح درباره این برنامه به زبان ساده و قابل فهم و پیگیری نحوه اجرای آن از سوی اعضای خانواده نیز از مسوولیت‌های این پزشك است.سومین وظیفه پزشك خانواده، نظارت بر سلامت عمومی است.

برای مثال او مشاهده می‌كند كه بیشتر بیمارانش در یك منطقه خاص دچار مسمومیت شده‌اند بنابراین قضیه را به «پزشك خانواده مسوول» خبر می‌دهد.پزشك خانواده مسوول، پزشكی است كه بر مسوولیت نظارت بر سلامت عمومی منطقه نیز نظارت می‌كند. این پزشك بر خلاف پزشكان خانواده عادی كه هر كدام دو هزار و 500 نفر را تحت پوشش دارند، دو هزار نفر را تحت پوشش می‌گیرد تا بهتر بتواند سلامت عمومی منطقه‌اش را رصد كند.

در مثالی كه درباره مسمومیت مطرح كردم. پزشك خانواده مسوول پس از دریافت گزارش‌ها، موضوع را پیگیری و آن را با كارشناس بهداشت محیط مطرح می‌كند و كارشناس با بررسی‌هایی كه در منطقه انجام می‌دهد دلیل اصلی مسمومیت مردم در منطقه را پیدا ‌كرده و با كمك مراجع بالاتر به این موضوع رسیدگی می‌كند و به این ترتیب با همكاری یك گروه بهداشتی درمانی مشكل یك منطقه شناسایی و حل می‌شود.

توضیحات شما نشان می‌دهد، همه مردم بدون استثناء به پزشك خانواده نیاز دارند.

دقیقا همین‌طور است. همه مردم و حتی پزشكان نیاز به پزشك خانواده دارند. در واقع نقش این پزشك، كمك به ارتقاء سلامت جامعه است. ارتقای سلامت معنایی فراتر از درمان و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. این پزشك كاری می‌كند كه فرد در رده بالاتری از نظر سلامت قرار بگیرد. منظورم از سلامت اینجا همه ابعاد آن است هم روحی روانی و هم جسمی.

هم اكنون برنامه پزشك خانواده در كدام استان‌ها اجرا می‌شود؟

این برنامه در استان فارس و مازندران به شكل كامل اجرا شده است و در استان سیستان و بلوچستان و تهران هنوز برخی مناطق وجود دارد كه تحت پوشش برنامه پزشك خانواده نیست، البته به زودی این برنامه در سراسر كشور به شكل كامل اجرایی می‌شود.

در پایتخت چگونه می‌توانیم با خبر شویم كه منطقه محل زندگی‌مان تحت پوشش طرح پزشك خانواده هست یا نه؟

در تهران می‌توانید با 8999 تماس بگیرید و بپرسید. در استان‌های دیگر نیز رسانه‌های جمعی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌كنند. علاوه بر این، پزشكان عضو طرح پزشك خانواده تابلویی بر سر در مطب‌شان نصب می‌كنند كه نشان می‌دهد عضو برنامه پزشك خانواده شده‌اند.

چه كسی پزشك خانواده‌مان را انتخاب می‌كند؟

انتخاب پزشك خانواده به عهده سرپرست قانونی خانواده است كه طبیعتا با همفكری و تعامل میان اعضای خانواده است.همه ما در طول زندگی به پزشكان متعددی مراجعه كرده‌ایم و شناختی نسبی از آنها به دست آورده‌ایم. شما می‌توانید پزشك خانواده‌تان را از میان همین پزشكان انتخاب كنید و حتی اگر خودتان آنقدر شناختی از پزشك معالج‌تان به دست نیاورده‌اید، می‌توانید از دوستان و آشنایان بپرسید كه آیا پزشك حاذقی را در نزدیكی محل زندگی‌تان می‌شناسند یا نه.

از دیدگاه شما بهتر است چه ملاك‌هایی را برای انتخاب پزشك خانواده‌ در نظر بگیریم؟

دو معیار برای انتخاب پزشك‌تان در اولویت است. معیار اول، سطح دانش پزشك معالج است و معیار دوم، اخلاق و رفتار پزشك و میزان پاسخگویی اوست یعنی نوع برخوردش با بیمار، میزان احترامی كه به او می‌گذارد و زمانی كه به او اختصاص می‌دهد.

پس هیچ محدودیتی برای انتخاب پزشك خانواده وجود ندارد؟

هیچ محدودیتی نیست، اما باید دقت كنید نام پزشكی كه انتخاب می‌كنید در فهرست پزشكانی كه عضو طرح پزشك خانواده هستند، وجود داشته باشد. البته نام بیشتر پزشكان در این فهرست قید شده است.

در این مرحله باید انتخاب‌مان را ثبت كنیم. مراحل ثبت چیست؟

پس از انتخاب باید به مركز مجری برنامه پزشك خانواده در منطقه محل زندگی‌ خود مراجعه و مشخصات‌تان را رسما ثبت كنید. در این قسمت دیگر ثبت نام شما نهایی شده است.

من تا به حال چنین مراكزی ندیده‌ام. این مراكز بتازگی آغاز به كار كرده است؟

این مراكز در واقع همان مراكز بهداشت و درمان در هر منطقه است كه حالا به مراكز مجری پزشك خانواده تبدیل شده است. آنها می‌توانند مردم را درباره نحوه ثبت نام و انتخاب پزشك راهنمایی كنند و حتی فهرستی از پزشكان عضو برنامه پزشك خانواده را در اختیار كسانی كه هنوز پزشك‌‌شان را انتخاب نكرده‌اند، قرار بدهند.

به گمانم این بخش كار تا حدی اشكال دارد. چون ممكن نیست همه مردم در استان‌های بزرگ بتوانند به مراكز مجری پزشك خانواده مراجعه و نام و مشخصات پزشكان عضو برنامه را بپرسند.ما به این مشكل هم فكر كرده‌ایم و به همین علت سامانه خدمات سلامت ایرانیان را به نشانی http://www.1590.ir راه‌اندازی كرده‌ایم. با ثبت اطلاعات در این بخش شما بر حسب محل زندگی‌تان فهرست كاملی از همه پزشكان عضو این برنامه و برخی مشخصات‌شان را دریافت می‌كنید.وقتی كه پزشك خانواده‌تان را از آن فهرست انتخاب كردید، دكمه ثبت را می‌زنید و سامانه كد پیگیری‌ای به شما می‌دهد كه با استفاده از آن می‌توانید به كارتابل مخصوص خود و خانواده‌تان دسترسی داشته باشید.

منظورتان این است كه برای ثبت مشخصات‌مان یا باید به مراكز مجری برنامه پزشك خانواده مراجعه كنیم یا با مراجعه به سامانه‌ای كه راه‌اندازی كرده‌اید، تشكیل پرونده الكترونیكی بدهیم؟

خیر. ثبت اطلاعات در سامانه، پیش ثبت‌نام محسوب می‌شود و حتی اگر ثبت‌نام‌تان را از طریق اینترنت انجام داده باشید، پیامی برای‌تان ارسال می‌شود كه می‌گوید برای ثبت‌نام نهایی باید در یكی دو هفته آینده، با دفترچه بیمه و كارت ملی به مركز مجری برنامه پزشك خانواده در محل زندگی‌تان، مراجعه كنید.

هر خانواده مجاز است فقط یك پزشك خانواده داشته باشد یا امكان دارد خانواده‌ای تحت پوشش دو پزشك خانواده باشد؟

انتخاب پزشك همان‌طور كه گفتم به وسیله سرپرست خانواده انجام می‌شود، اما ما این احتمال را هم داده‌ایم كه شاید سرپرست خانواده كه معمولا پدر است، یك پزشك خانواده مرد را انتخاب كند، اما مادر خانواده مایل باشد، تحت پوشش پزشك زن قرار بگیرد. در چنین شرایطی خانواده می‌تواند دو پزشك داشته باشد. در موارد دیگر نیز با نظر ستاد اجرایی شهرستان محل سكونت خانواده می‌شود تحت پوشش دو پزشك خانواده قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha