سلامت نیوز : هر سال در چنین ایامی هفته سلامت روان برگزار می شود. در این ایام تلاش می شود مهم ترین موضوعات مرتبط با سلامت روان در رسانه ها و نشریات مطرح شود تا ضمن افزایش اطلاعات و آگاهی مردم از مباحث سلامت روان، مهم ترین دغدغه ها، چالش های حوزه سلامت روان، پیگیری و شایع ترین اختلالات روانی و دیگر مباحث مربوطه توسط کارشناسان و متخصصان بررسی شود. امسال اولین روز هفته سلامت روان تحت عنوان «سلامت روان و پزشک خانواده» نام گرفته است. پزشک خانواده به عنوان یکی از اساسی ترین طرح های وزارت بهداشت در آستانه اجرایی شدن است و با پرداختن به این موضوع و پیوند آن با سلامت روان می توان بخشی از گره های موجود در زمینه نحوه پایش بیماران و مقابله با بیماری های روانی را برطرف کرد.اهمیت برنامه پزشک خانواده در این است که تمامی برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای بهتر در آن ادغام شده و در تمام مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت، برای اجرای آن اقداماتی شده است. دراین مراکز «گروه سلامت» با مدیریت پزشک عمومی که همان پزشک خانواده است مشغول به کار می شود. پزشک بر فعالیت اعضای گروه نظارت و کیفیت خدمات ارائه شده را رصد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این پزشک تمام خدمات سلامت را در منطقه تحت پوشش خود مدیریت و عوامل خطر را شناسایی می کند و راهکارهایی را برای کنترل آن ارائه می دهد. پزشک خانواده باید ضمن ارائه خدمات درمانی به بیماران خود، به جمعیت عمومی، بیماران و خانواده های آنان آموزش های لازم را ارائه کند. معصومه افسری کارشناس اداره روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان این مقدمه به خراسان، هدف از برنامه پزشک خانواده را ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شیوه ای قابل دسترس برای همه مردم از هر قشر و با هر توان مالی می داند و می گوید: برای ارائه این خدمات که خانه بهداشت و یا پایگاه بهداشتی در شهر یا روستا، مراکز بهداشتی-درمانی مجری برنامه پزشک خانواده و مراکز درمانی سرپایی تخصصی و درمان بستری تخصصی را شامل می شود قرار است هر پزشک خانواده ۲۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دهد و جمعیت منطقه تحت پوشش یک مرکز بهداشتی-درمانی و یک گروه سلامت می تواند تا ۱۰هزار نفر را شامل شود. افراد باید به مراکز بهداشتی- درمانی محله خود مراجعه کنند و پزشک خانواده ای را که مدنظر دارند انتخاب کنند تا پس از تشکیل پرونده، بیمار وی محسوب شوند. از آن جا که پزشک خانواده فردی است که امین مردم است و می تواند در مواردی اختلالات احتمالی روانی مراجعان خود را تشخیص بدهد. این نکته به ویژه از این رو اهمیت دارد که انگ بیماری روانی در جامعه ما بسیار شایع است و مردم از ترس انگ خوردن تحت عنوان بیمار روانی، از مراجعه به روان شناس یا روان پزشک خودداری می کنند. اگر پزشک خانواده مسلط به مسائل روانی و اختلالات مربوط به آن باشد و به درمان ها هم واقف باشد، می تواند اختلالات روانی احتمالی را به موقع تشخیص دهد و تا حدودی درمان کند.

نکته این جاست که بسیاری از بیمارانی که با شکایاتی نظیر سردرد یا دردهای گوارشی به پزشکان عمومی مراجعه می کنند، در واقع از یکی از اختلالات روانی رنج می برند و عده ای از این افراد نمی دانند علت مشکلات جسمی آن ها، روانی است و عده ای هم از ترس انگ خوردن به متخصص مراجعه نمی کنند.افسردگی و اضطراب به عنوان شایع ترین اختلالات روانی موجود در جامعه شناخته شده است که امکان شناسایی مبتلایان و درمان آن ها در چارچوب برنامه پزشک خانواده میسر است. در این برنامه برای هر اختلال در ارزیابی اولیه، یک سوال کلیدی از مراجع پرسیده می شود که اگر پاسخ مثبت باشد، پزشک وارد ارزیابی های بیشتر و دقیق تر می شود و به تشخیص صحیح می رسد و به درمان اقدام می کند. افسری با تاکید بر این که برای درمان و پیشگیری اختلالات روانی موجود در جامعه در طرح پزشک خانواده مشکلی وجود ندارد، تصریح می کند: مشکل این جاست که عموم مردم که برای پیشگیری بیماری های جسمی حاضر هستند وقت زیادی بگذارند، توجه چندانی به مسائل مرتبط با سلامت روان ندارند، زیرا از انگ بیماری روانی هراس دارند و تصور می کنند داروهای روان پزشکی عوارض مخرب و جبران ناپذیری دارد که قابل تحمل نیست. گاهی تصور می کنند بیماری روانی درمان شدنی نیست و باورهای خرافی و اشتباهی درباره مسائل روانی و بیماری های آن دارند. همین امر باعث شده است مراجعه به روان پزشک و کمک گرفتن از متخصص این رشته، تبدیل به انگ شود.طرد بیمار روانی، دوری کردن از وی، خطرناک پنداشتن وی، سرزنش و تحقیر کردن و یا تمسخر بیمار روانی از جمله آفات درمان این بیماری هاست و فقط باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی آن ها را برطرف کرد. بسیاری از مردم نمی دانند که حتی اضطراب خفیف یک عارضه روانی است. عارضه روانی، عارضه ای است که بیشتر افراد به نوعی با آن درگیر هستند و فقط شدت آن بین افراد تفاوت دارد.وی با تایید کمبود روان پزشک در جامعه در مقایسه با استانداردهای جهانی می گوید: نکته مهم این است که بسیاری از اختلالات روانی در مراجعه به پزشک عمومی قابل تشخیص و در مراحل اولیه قابل درمان است و نیازی به مراجعه به متخصص وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha