سلامت نیوز : محمدرضا رحیمی صبح امروز در سومین همایش دست‌اندرکاران نظام سلامت که در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد، بهداشت و سلامت را زیربنای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یک جامعه دانست و افزود: امروز به خاطر پیشرفت‌های علمی سطح سلامت جوامع افزایش یافته تا حدی که در برخی کشورها بیشترین بودجه به حوزه سلامت اختصاص داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رحیمی با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما هم به سلامت توجه ویژه‌ای شده است تصریح کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند؛ دو نعمت است که انسان قدر آن را ندانسته که یکی سلامت و دیگری امنیت است.وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: گسترش بیمه‌های درمانی و اجرای طرح ارزشمند پزشک خانواده، خدمات قابل توجهی را در حوزه سلامت ارائه کرده که امیدواریم روزبه‌روز کارآمدتر شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری بر این نکته تاکید کرد: که اگر چه بخش کوچکی از دانشگاه‌های کشور زیر نظر وزارت بهداشت برای تربیت نیروی متخصص قرار دارد اما 30 درصد تولیدات علمی در کشور مربوط به تلاش‌های وزارت بهداشت است و امروز جایگاه هفدهم دنیا را درتولید علوم پزشکی داریم.

رحیمی گفت:‌ بر اساس نظرسنجی که بر مبنای تعداد مقالات ارائه شده در یکی از معتبرترین سایت‌های دنیا صورت گرفته پیش‌بینی شده که اگر به همین وضعیت پیش رویم تا سال 2015 رتبه نخست منطقه را کسب خواهیم کرد، و این در حالی است که پیش از انقلاب پزشکان هندی و پاکستانی در کشور درمان مردم را بر عهده داشتند و خوشحالیم که امروز با وجود 50 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی تمام نیازهای بخش پزشکی را خودمان تامین می‌کنیم.

وی با ارائه آماری از بخش‌های مختلف حوزه سلامت و بهبود شاخص‌ها گفت:‌ سن امید به زندگی در ابتدای انقلاب 54 سال بود در حالی که اکنون این سن در زنان 74.8 و در مردان 72.6 سال است؛‌از طرفی روزگاری بیماری‌های واگیردار مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بود اما به مدد فعالیت‌های صورت گرفته برخی بیماری‌های واگیردار مانند فلج اطفال، ریشه‌کن شده و سرخک و سرخچه هم در حال کنترل است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: مرگ مادران باردار از 240 هزار تولد زنده به 21 در هر 100 هزار تولد رسیده است.توسعه شبکه‌های بهداشت و درمان در کشور یکی دیگر از نقاط قوتی بود که معاون رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرد و گفت: موفقیت این شبکه‌ها به حدی است  که گروهی از ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا از ما درخواست کردند تا با الگو گرفتن از این شبکه‌های ما این مدل را در کشور خود اجرا کنند.رحیمی تصریح کرد:‌ تعداد تخت‌های اورژانس کشور طی این سالها 13 برابر افزایش یافته و درصد پوشش مصدومان حوادث ترافیکی از 14 درصد به 52 درصد افزایش یافته است.

وی به موفقیت‌های دارویی کشور اشاره کردو گفت: امروز بیش از 97 درصد داروهای موردنیاز در داخل تولید می‌شود و 52 قلم دارو با فناوری بالا و بیوتکنولوژیک در مرحله تولید است. همچنین بیش از 100 قلم دارو و مواد اولیه دارویی در چرخه تولید قرار گرفته و 20 قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته را مورد حمایت قرار داده‌ایم.معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در بالاترین سطح تصمیم‌گیری را در پیشبرد اهداف سلامت بسیار موثر خواند و گفت: این شورا با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و چند وزیر تشکیل می‌شود که مصوبه آن به منزله مصوبه هیئت وزیران تلقی می‌شود که تاکنون 11 جلسه آن تشکیل شده است.

تصویب دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری، اجرای کامل مقررات بهداشتی بین‌المللی، سند ایمنی روغن‌های خوراکی، شاخص‌های 52 گانه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، سند ملی کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، سند ملی سلامت سالمندان و نقشه تحول نظام سلامت که تعیین کننده خط مشی اصلی نظام سلامت است از جمله مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که رحیمی آنها را بر شمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از جنبه‌های مهم عدالت‌محوری را عدالت در سلامت عنوان کرد و گفت: آحاد جامعه باید امکان دسترسی به تمام خدمات را داشته باشند و به نظر می‌رسد برنامه پزشک خانواده می‌تواند این امر را محقق کند چرا که بر مبنای این برنامه هیچ فرد ایرانی نخواهد بود که تحت نظر پزشک خانواده قرار نگیرد و تاکنون 23 میلیون ایرانی در این برنامه ثبت نام کرده‌اند.

رحیمی تصریح کرد: علی‌رغم شرایط اقتصادی کشور دولت متعهد به تامین اعتبارات در بخش سلامت است و باید سعی کنیم با ارتقا بهره‌وری منابع را از جاهای دیگر به سمت سلامت سوق دهیم و در برخی بخش‌ها صرفه‌جویی هم داشته باشیم.معاون اول رئیس‌جمهوری یکی دیگر از مصادیق عدالت در سلامت را دسترسی همه جانبه مردم به پوشش بیمه‌ای عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تاسیس سازمان بیمه‌ای ایران شاهد ارتقا پوشش بیمه‌ای جامعه باشیم.

سومین گردهمایی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت صبح امروز با حضور رحیمی معاون اول رئیس جمهور، وحید دستجردی وزیر بهداشت، معاونان وزارتخانه و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران وزارت بهداشت در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی آغاز به کار کرد.در این گردهمایی قرار است تا سرفصل‌هایی چون برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، پشتیبانی حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha