سلامت نیوز :معاون اول رئیس جمهور گفت: شبکه بهداشت و درمان ایران امروزه الگویی برای کشورهای دیگر از جمله آمریکاست، به گونه ای که گروهی از متخصصان ایالت «می سی سی پی» به ایران اعزام شده اند تا این الگو را در آنجا پیاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متن سخنرانی محمدرضا رحیمی در سومین گردهمایی دست اندرکاران نظام سلامت که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، بدین شرح است:خداوند منان را شاکرم که بار دیگر توفیق یافتم در جمع مدیران نظام سلامت و مسؤولان محترم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حضور یابم. از کلیه برگزارکنندگان این همایش با شکوه که با حضور مسؤولان سلامت از همه استانهای کشور برگزار گردیده ، تقدیر و تشکر نموده و به همه میهمانان گرانقدر خیرمقدم عرض می‌کنم.

بهداشت و سلامتی زیربنای فعالیت¬های اقتصادی و اجتماعی یک ملت است. تنها در جامعه سالم است که مردم می توانند از منافع خود دفاع کنند. امروزه به خاطر پیشرفت های علمی ، سطح بهداشت و سلامت جوامع افزایش پیدا کرده است و سلامت به یکی از مهمترین محورهای مورد توجه دولتها تبدیل شده ؛ به گونه ای که در بسیاری از کشورها پس از اعتبارات نظامی، بیشترین بودجه به آن تخصیص می یابد.

در آموزه های دینی ما نیز به موضوع سلامتی توجه ویژه ای شده است . پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: «نِعمَتانِ مَجهولَتان : اَلصِّحَّةُ وَ الاَمان» دو نعمت است که انسان ارزش آنها را درست نشناخته ، یکی سلامتی و دیگری امنیت. به لطف خداوند و تلاشهای دولتمردان هر دو نعمت امروز در جمهوری اسلامی تأمین شده است. امروز توانسته ایم امنیت مناسبی را در کشور حاکم نماییم که باید از تلاشگران این عرصه تشکر و قدردانی نمایم. در موضوع سلامت هم با گسترش بیمه های درمانی و همچنین با طرح ارزشمند و موفق پزشک خانواده خدمات قابل توجهی ارائه شده که ان‌شاءالله روز به روز کاملتر و کارآمدتر خواهد شد.

از نظر علمی ، هرچند تعداد دانشجویان و اساتید وزارت بهداشت نسبت به سایر رشته‌های آموزش عالی محدودتر است اما 30 درصد از تولیدات علمی کشور مربوط به تلاش‌های علمی وزارت بهداشت می‌باشد.امروز ماجایگاه هفدهم‌جهانی را در تولید علم در حوزه پزشکی داریم که جایگاه بسیار بالایی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در یکی از معتبرترین مراکز علم‌سنجی در جهان ، بر اساس تعداد مقالات در کلیه گرایش‌های علوم و علوم پزشکی و سلامت ، اگر ما با همین وضعیت پیش برویم در سال 2015 رتبه نخست در منطقه خاورمیانه را کسب می کنیم.

کشور ما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، شاهد رشد و توسعه جدی در این حوزه بوده است. پیش از انقلاب، پزشکانی از ملیتهای هندی و پاکستانی در کشور ما فعالیت داشتند. اما امروزه با وجود بیش از 50 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ایران کلیه منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت را خودش تربیت می کند. میزان امید به زندگی از حدود 59 سال در اوایل انقلاب به 74.8 سال در زنان و 72.6 سال در مردان رسیده است. بیماریهای واگیردار که روزگاری در کشور ما عامل مرگ و میر بسیاری بود، امروز تا حد زیادی کنترل شده است به گونه ای که بیماری فلج اطفال در کشور کاملاً ریشه کن و بیماریهایی نظیر سرخک و سرخجه در حال کنترل هستند. میزان مرگ و میر مادران باردار در سال 57 معادل 240 در هر صد هزار تولد بود. این آمار امروز به 21 در هر صد هزار تولد زنده رسیده است.

شبکه بهداشت و درمان ایران ، امروزه الگویی برای کشورهای پیشرفته از جمله کشور آمریکا شده است. به گونه ای که گروهی از متخصصان ایالت «می‌سی‌سی‌پی» به ایران اعزام شده اند تا این الگو را در آنجا پیاده کنند. تختهای بیمارستانی از 2238 تخت در سال 84 به 14 هزار تخت تا پایان سال 91 خواهد رسید. درصد پوشش رسیدگی و انتقال مصدومین حوادث ترافیکی به مراکز درمانی از 14 درصد در اول برنامه به 52 درصد در سال 89 رسیده است و این یعنی پوشش به میزان 4 برابر رشد داشته است.

امروزه بیش از 97 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شوند. در این زمینه ایران یکی از کشورهای مطرح در جهان ، در زمینه تولید دارو با فناوری‌های بالا است.52 قلم دارو با فناوری بالا و بیوتکنولوژیک امروزه در مرحله حمایت و تولید قرار دارند. بیش از 300 قلم دارو و مواد اولیه دارویی در چرخه تولید قرار گرفته‌اند. 20 قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته هم برای تولید داخل مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

این دستاوردهای با ارزش، مرهون زحمات مسؤولان و دست اندرکاران نظام سلامت در برهه‌های مختلف است که امروز در خدمت تعداد زیادی از آنها هستیم و جا دارد بار دیگر از همه عزیزان تقدیر و تشکر بنمایم.

یکی از نشانه های عزم دولت در رسیدگی به وضعیت سلامت جامعه، تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در بالاترین سطح تصمیم گیری است که با حضور معاون اول و چندین وزیر و اعضای هیأت دولت تشکیل می شود و مصوبه آن همان مصوبه هیأت وزیران است. تا کنون 11 جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل شده است که مصوبات ارزشمندی داشته است. برخی از مهمترین مصوبات این شورا عبارتند از:

- تصویب دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری

- تصویب سامانه جامع و پویای ایمنی محیط و نمایه ایمنی شیمیایی

- اجرای کامل مقررات بهداشتی بین المللی مصوب 2005 میلادی

- سند ملی ایمنی و سلامت روغنهای خوراکی

- مصوبات مربوط به شاخصهای 52 گانه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

- سند ملی کاهش بیماری های قلبی و عروقی

- برنامه تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ایران

همچنین «نقشه تحول نظام سلامت» که تعیین کننده خط مشی اصلی نظام سلامت برای تحقق اهداف چشم انداز می‌باشد، مصوب این شوراست. این سند ارزشمند نقش مهمی در تثبیت سیاستهای کلان نظام سلامت دارد که حتی با تغییر دولتها، روند امور نظام سلامت همچنان استمرار می یابد. تعداد جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که در سه سال اخیر تشکیل شده ، سه برابر تعداد جلسات برگزار شده در پیش از این زمان است.

یکی از مهمترین تأکیدات این دولت که محور بسیاری از فعالیتهاست ، مقوله توجه به عدالت در کلیه شؤون خدمات‌رسانی است. یکی از جنبه های مهم عدالت محوری در ارائه خدمات، مقوله عدالت در سلامت است. به این معنا که آحاد جامعه باید امکان دسترسی یکسان به خدمات سلامت در هر سطحی را داشته باشند. در این راستا، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی شاخصهای 52 گانه عدالت در سلامت را تصویب نموده است.

مهمترین برنامه دولت در نهادینه سازی عدالت در سلامت، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است. این برنامه شاید بزرگترین تحول بخش سلامت در دوره پس از انقلاب است که موفقیت آن منوط به همکاری بین بخشی است. برنامه پزشک خانواده به جای تمرکز بر بیماری و درمان آن، بر سلامت و پیشگیری از بیماری توجه کرده است و لذا می تواند در ارتقای سلامت جامعه بسیار مؤثر واقع شود. بر مبنای این برنامه، هیچ فرد ایرانی نخواهد بود که مستقیماً تحت نظارت یک پزشک نباشد و سلامت او توسط پزشک رصد نشود. تا کنون بیش از 23 میلیون نفر از افراد جامعه شهری در این برنامه ثبت نام کرده اند که نشان دهنده تلاش دست اندرکاران بخش سلامت و اقبال مردم به این برنامه است.

علی رغم شرایط اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، دولت متعهد به تأمین اعتبارات در بخش سلامت است. به عبارت دیگر درست است که ما باید به صرفه‌جویی در بخش سلامت هم توجه کنیم اما این صرفه جویی به معنای عدم تأمین منابع مالی نیست بلکه باید با ارتقای بهره وری در بخش سلامت، منابع را از جاهای دیگر به سمت مسائل اولویت دار جابجا کنیم. در راستای ارتقای بهره‌وری، برنامه پزشک خانواده می تواند بسیار مؤثر باشد و به هدفمندنمودن اعتبارات سلامت کمک شایانی نماید.

یکی دیگر از مصادیق عدالت در سلامت، دسترسی همه جانبه به پوشش بیمه ای است که تأسیس سازمان بیمه سلامت ایران در تحقق این هدف بسیار اثربخش است. هم اکنون این سازمان تشکیل شده و ان‌شاءالله با همت این سازمان شاهد ارتقای پوشش بیمه ای کشور خصوصاً برای اجرای دقیق برنامه پزشک خانواده‌باشیم.

در پایان مجدداً از برگزار کنندگان این گردهمایی ارزشمند تشکر نموده و امیدوارم این گونه نشست‌ها بتواند در ساختن آینده ای روشن و پر نشاط برای کشور عزیزمان مؤثر واقع شود. همه عزیزان را به خداوند منان می‌سپارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha