دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 58452
سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به اینکه پوشیدن کفش نامناسب در ایجاد درد پاشنه پا موثر است و باعث تحریک خار پاشنه و افزایش التهاب می‌شود، گفت: البته این مورد به تنهایی علت ایجاد خارپاشنه نیست. زنان و افراد چاق استعداد بیشتری برای ابتلا به خار پاشنه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محسن توکلی روز دوشنبه در بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران در مرکز همایشهای برج میلاد با بیان اینکه در بروز درد پاشنه پا عواملی نظیر التهاب تاندون‌ها، بیماریهای رماتیسمی، دیابت، انواع فاسیت‌ها و آبسه‌های عمقی زیر پوستی دخالت دارند، گفت: در کودکان نیز ممکن است به دنبال رشد استخوانی، قد کشیدن ساق و کشش تاندون آشیل روی آن ناحیه، درد پاشنه پا اتفاق بیافتد.

وی ضمن تاکید بر اینکه علت این درد، همیشه خار پاشنه نیست، اظهار کرد: درد خارپاشنه، درد خود خار نیست. در واقع غلاف پرده کف پا تحریک شده و التهاب ناشی از آن باعث ایجاد درد می‌شود.این جراح و متخصص ارتوپدی افزود: خار پاشنه به مرور با افزایش سن در بعضی افراد ایجاد می‌شود. غلاف کف پا که از یک سو به کف استخوان پاشنه می‌چسبد و از سویی دیگر به قسمت قدامی و انگشتان اتصال دارد، طی فعالیتهای روزمره چون راه رفتن، دویدن و بالا آوردن انگشتان کف پا  به طور مرتب تحت کشش قرار می‌گیرد.

به گفته توکلی، بالا رفتن سن، کاهش آب بدن (به ویژه در غلاف کف پا)، کاهش خاصیت ارتجاعی این قسمت و همچنین تغییرات آرتروزی و کشش‌های مداوم که باعث پارگی‌های میکروسکوپی در محل اتصال به استخوان پاشنه می‌شوند نیز از جمله عوامل  بروز درد در پاشنه هستند.عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه گاهی اوقات عضله خم کننده کوچک انگشتان پا که قسمتی از آن به کف استخوان پاشنه متصل شده است و همچنین پستی‌های کف پایی در اثر کششهای دائمی روی استخوان پاشنه باعث شکستگیهای میکروسکوپی شده و این شکستگیها جوش می‌خورند، گفت: بر اثر این شکستنها و جوش خوردنهای مکرر و رسوب کلسیم داخل عضله خم کننده کوچک انگشتان پا، استخوان اضافه‌ای ایجاد می‌شود که به خار پاشنه معروف است.

وی افزود: زنان و افراد چاق استعداد بیشتری برای ابتلا به خار پاشنه دارند.این جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه پوشیدن کفش نامناسب در ایجاد درد موثر بوده و باعث تحریک خار پاشنه و افزایش التهاب می‌شود، عنوان کرد: البته این مورد به تنهایی علت ایجاد خارپاشنه نیست.توکلی درباره علائم خارپاشنه نیز بیان کرد: دردهای کف پا، هنگام صبح و در زمان شروع به راه رفتن  یا پس از نشستنهای طولانی با چند قدم اول ایجاد و به مرور کاهش می‌یابند.

وی با بیان اینکه ممکن است درد خارپاشنه داشته باشیم، ولی خار دیده نشود اظهار کرد: پوشیدن کفش مناسب و استفاده از کفی های سیلیکونی توصیه شده در بیرون از منزل و همچنین دمپایی مناسب در منزل که محل خار پا در آن مشخص شده و طوری ساخته می‌شود که دیگر در هنگام راه رفتن روی خار، فشار وارد نشود از جمله راهکارهای درمانی خارپاشنه هستند.

توکلی ادامه داد: استفاده از کیسه یخ در 2هفته اول و کیسه آب گرم در 2هفته دوم نیز جهت کاهش التهاب این ناحیه و در نتیجه کاهش درد می تواند کمک کننده باشد، عنوان کرد: همچنین می توان برای ادامه درمان و در صورت نیاز دارو تجویز نمود، اما اگربا این روشها بهبود نیافت می‌توان تزریق"کورتیکواستروئید" را در محل خار انجام داد.عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه راه درمانی دیگر تزریق "پی آر پی" در محل خارپاشنه است، افزود: در بیشترمواقع نیازی به جراحی نیست و درد با یکی از روش‌های ذکر شده برطرف می‌شود.بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران تا 28 مهرماه سال جاری با هدف معرفی جدیدترین روشها و دستاوردهای علم ارتوپدی در مرکز همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha