عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران، با بیان اینکه تاکنون هیچ مطالعه علمی مبنی بر تاثیر کله پاچه در بهبود شکستگی استخوان‌ها انجام نشده است، گفت: بنابراین نمی‌شود آن را تایید کرد اما درباره بی تاثیر بودن آن نیز نمی‌توان با اطمینان سخن گفت. مسلم است که کله پاچه حاوی پروتئین بوده و در بهبود استخوان جوش خورده موثر است.

آیا کله پاچه به جوش خوردن سریع استخوان‌های شکسته کمک می‌کند؟

دکتر رضا شهریار کامرانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره خارج کردن وسایلی نظیر پلاتین، پلاک و پیچ که برای درمان شکستگی‌ها در استخوان کار گذاشته می‌شوند، اظهار کرد: در برخی موارد عدم خروج پلاک‌ها از اندام تحتانی باعث پوکی استخوان می‌شود.وی افزود: تا 10 سال گذشته، پیشنهاد کلی این بود که هر وسیله‌ای در اندام تحتانی کار گذاشته می‌شود بایستی خارج شود، ولی در حال حاضر اگر میله داخل کانال استخوان باشد چون نیرو را به استخوان منتقل می‌کند نیازی به خارج کردن آن نیست، اما اگر پلاکی باشد که روی استخوان باشد، خارج کردن آن در اولویت است.

بیشتر بدانید: چه غذاهایی باعث جوش خوردن استخوان می شود؟

این متخصص ارتوپدی با اشاره به این که در اندام فوقانی نیازی به خارج کردن وسیله از استخوان نیست، عنوان کرد: اما اشخاصی که به انجام ورزش‌های تماسی چون تکواندو مشغول هستند، نیاز است وسیله را خارج کنند.کامرانی افزود: هیچ‌گاه نباید تصور شود خارج کردن وسیله یک عمل ساده است، بلکه یک عمل جراحی غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است دو تا سه ساعت به طول بیانجامد و با این حال در برخی موارد عوارضی بر جای بگذارد. به عنوان مثال ممکن است گاهی در حین خارج کردن پیچ و پلاک برخی قطعات شکسته داخل استخوان باقی بماند. البته برخلاف پلاک که توصیه می‌کنیم از اندام تحتانی خارج شود، پیچ‌هایی که در داخل استخوان می‌ماند عارضه‌ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان ارتوپدی درباره نقش تغذیه در جوش خوردن استخوان‌های شکسته گفت: اگر فردی از یک رژیم غذایی معمولی برخوردار باشد، ممکن است مواد غذایی که مصرف می‌کند به قدری موثر و غنی باشد که نیاز به درمان اضافه وجود نداشته باشد. بدن ما در بهترین شرایط خودش ترمیم استخوان را انجام می‌دهد.وی افزود: اما اگر رژیم غذایی داشته باشیم که کم ویتامین، پروتئین و کلسیم باشد و علاوه بر آن فرد مبتلا به بیماری‌های مزمن همراه دیگری باشد، استفاده از مکمل‌هایی چون ویتامین ث، کلسیم و منیزیم به ترمیم بهتر زخم کمک می‌کند.

کامرانی در پاسخ به اینکه آیا کله پاچه که در باور عامه برای جوش خوردن استخوانها مورد استفاده قرار می گیرد، از نظر علمی نیز توصیه می‌شود؟ گفت: این یک برداشت عمومی است. هیچ مطالعه علمی مبنی بر تاثیر این غذا در بهبود شکستگی استخوانها انجام نشده است، بنابراین نمی‌شود آن را تایید کرد اما درباره بی تاثیر بودن آن نیز نمی توان با اطمینان سخن گفت. مسلم است که کله پاچه حاوی پروتئین بوده و در بهبود استخوان جوش خورده موثر است. به هر روی باید توجه داشت که این غذا حاوی مواد چربی و ژلاتینی هم هست که ممکن است برای سلامت فرد مضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha