دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 58460

متأسفانه برخی از كودكان از مشكلات روحی رنج می برند كه می توان آنها را به بی نظمی های روحی- اجتماعی، عادت عجیب، اضطراب، رفتار نامتعادل و مشكلات خواب طبقه بندی كرد.

روح كودكم بیمار است
سلامت نیوز : متأسفانه برخی از كودكان از مشكلات روحی رنج می برند كه می توان آنها را به بی نظمی های روحی- اجتماعی، عادت عجیب، اضطراب، رفتار نامتعادل و مشكلات خواب طبقه بندی كرد.

1- بی نظمی های روحی- اجتماعی
بی نظمی های روحی- اجتماعی شامل موارد زیر می شود:
الف: بی نظمی عاطفی مثل دلشوره یا افسردگی
ب: بی نظمی رفتاری مثل پرخاشگری
پ: عملكرد فیزیكی مثل بی نظمی روحی- وراثتی
ت: عملكرد ذهنی مثل مشكلات تحصیلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ احتمال دارد عواملی از جمله رفتار والدین- بی ثباتی و یا تناقض- مشكلات خانوادگی یا زناشویی، آزار كودكان یا سهل انگاری نسبت به آنها، اغماض بیش از حد، بیماری، مصدومیت، جدایی و محرومیت موجب این بی نظمی ها شود.مشكلات كودكان غالباً بیشتر از یك عامل دارد و ممكن است مسائلی مثل رده سنی، خلق و خو، تقلید و توانایی هماهنگی در میان خانواده و طبیعت و مدت استرس بر اشكال آن تأثیر بگذارد. یادتان باشد كودكان همیشه بلافاصله نسبت به وقایع واكنش نشان نمی دهند.

بهتر است والدین از قبل فرزندان خود را برای مقابله با چالش های مختلف- مثل جراحی و یا جدایی- آماده كنند.كودكان باید بتوانند به راحتی درباره ترس ها و نگرانی های خود با والدین شان حرف بزنند.معمولاً كودكان كم سن و سال در هنگام مواجهه با عوامل استرس زا دچار بی نظمی تغذیه و خواب می شوند ولی كودكان بزرگ تر ممكن است در ارتباط با دوستان و اعضای خانواده به مشكل برخورد كنند، دچار افت تحصیلی شوند، رشد كمتری نسبت به همسالان خود داشته باشند و یا از بیماری هایی مثل «فوبیا» رنج ببرند.تشخیص اینكه آیا رفتار این كودكان طبیعی است و یا نیاز به درمان دارند كار آسانی نیست و این مسأله به مدت و شدت علائم بستگی دارد.

2- عادات عجیب
بی نظمی در عادات شامل رفتارهایی است كه هنگام تلاش كودك برای كاهش اضطراب از وی سر می زند همانند:
الف: مكیدن شست دست
ب: تیك در دستگاه صوتی
پ: جویدن ناخن
ت: كشیدن مو
ث: نگه داشتن نفس
ج: ضربه زدن به سر
چ: تكان دادن بدن
ح: زدن یا گاز گرفتن خود
خ: لكنت زبان

تمام كودكان در برهه ای از زندگی خود به تكرار رفتارهای عجیب می پردازند ولی اگر این رفتارها ادامه یابد و بر روی شرایط بدنی، عاطفی و اجتماعی آنها تاثیر منفی بگذارد باید، فكر چاره بیفتید. این مساله را نیز در نظر داشته باشید كه گاهی كودكان به تقلید از والدین خود می پردازند.

الف: مكیدن شست دست: این عادت در سال های اولیه كودكی كاملا طبیعی است. كودكی كه در آستانه دندان در آوردن قرار دارد شست خود را می مكد و اگر این كار بر فعالیت های او تاثیر منفی نگذارد باید نادیده گرفته شود.
ب: تیك داشتن: تیك حركات مداوم عضلات است كه تنش ناشی از شرایط فیزیكی و عاطفی را كاهش می دهد و بیش از سایر اعضا سر، گردن و دست ها را درگیر می كند.
برای یك كودك تحمل این وضعیت برای مدتی طولانی كار دشواری است.، فشار والدین این امر را تشدید می كند و نادیده گرفتن، كاهش آن را به دنبال دارد. یادتان باشد در طول خواب اثری از تیك دیده نمی شود.
پ: لكنت: این مشكل در 5 درصد از كودكانی كه در حال یادگیری حرف زدن هستند دیده می شود و حدود 20 درصد از آنها تا بزرگسالی با آن دست به گریبان هستند. این مساله در پسران بیشتر از دختران مشاهده می شود. در بسیاری از موارد این مشكل به خودی خود حل می شود و نیازی به درمان ندارد ولی اگر وضعیت نگران كننده ای پیش آمد حتماً با متخصص مشورت كنید.

3-اضطراب
اضطراب و ترس بخشی از روند طبیعی رشد محسوب می شود ولی اگر این مسائل ادامه یابد باید به فكر درمان باشید. حدود 7 درصد از كودكان دچار بی نظمی اضطراب می شوند. ترس از مدرسه در یك تا دو درصد از كودكان دیده می شود و حدود 75 درصد از چنین كودكانی از افسردگی و اضطراب رنج می برند.برای كشف علل این مشكل باید ارتباط خود را با مدرسه فرزندتان تقویت كنید.

4- رفتار نامتعادل
در برخی از مواقع فرزند شما رفتاری را نشان می دهد كه برای كودكان كم سن و سال تر طبیعی است. در كودكان كم سن و سال رفتارهایی مثل نگهداشتن نفس یا ابراز خشم مفرط، ناشی از ناامیدی و رنجیدگی خاطر از ناتوانی در كنترل اوضاع است. در این موارد والدین باید از تنبیه فرزند خود بپرهیزند و در صورت امكان از اتاق خارج شوند.
در برخی از مواقع كودك نیاز به حمایت و تسلای خاطر والدین خود دارد.درحالی كه دروغ گفتن یا دزدی كردن در كودكان كم سن و سال تا حدی طبیعی است ولی در صورت ادامه یافتن این مسائل باید دخالت كنید، تنبلی، خشم مفرط، رفتارهای ضداجتماعی و پرخاشگری نباید طبیعی قلمداد شوند.
بی نظمی عدم تمركز: افرادی كه از بی نظمی عدم تمركز رنج می برند نمی توانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند. آنها اشتباهات زیادی مرتكب می شوند، علاقه چندانی به تلاش فكری ندارند، بدون تفكر حرف می زنند و سخنان دیگران را قطع می كنند.والدین عزیز! رفتار كودك خود را در خانه و مدرسه تحت نظر داشته باشید.

5- مشكلات خواب
بی نظمی در خواب به مفهوم كم خوابی و یا پرخوابی است. طولانی ترین مدت خواب برای كودكان یك تا سه ماه بین نیمه شب و صبح است ولی در یك سالگی 30درصد از كودكان ممكن است شب ها بیدار شوند.می توان گفت در پنج سالگی است كه الگوی ثابتی برای خواب شكل می گیرد ولی رفتار والدین و عوامل دیگر در این مسئله دخالت دارند. بی نظمی در خواب می تواند تأثیر زیادی بر روی روند رشد آگاهی كودك و عملكرد والدین او بگذارد.

تحقیقات نشان می دهد در كودكان 2 تا 3 ساله میان بی نظمی در خواب و بی نظمی در احساسات و رفتار ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.از دست دادن حافظه و چاقی نیز می تواند از تبعات بی نظمی در خواب باشد.تعیین زمان مناسبی برای رفتن به بستر، انجام فعالیت های آرامش بخش و استفاده از نور مناسب به بهتر شدن الگوی خواب منجر می شود. هنگام خواب كودك به اعتراض های او توجه نكنید. البته از این امر اطمینان حاصل كنید كه بیمار نباشد. در عوض قبل از خوابیدن با او به فعالیت های مناسب بپردازید. تحقیقات نشان می دهد این كار بسیار مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha