دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 58464

ازدواج دیگر نه از سر احساس بی‌همدمی، تنهایی و نیازبه همسر بلکه برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها انجام می‌شود.

افزایش ازدواج‌های زودهنگام
سلامت نیوز : ازدواج دیگر نه از سر احساس بی‌همدمی، تنهایی و نیازبه همسر بلکه برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها انجام می‌شود. تازه‌ترین آمار سازمان ثبت‌احوال نشان می‌دهد که علت افزایش‌یافتن آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند سال اخیر، برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت سهام‌عدالت، یارانه و دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی بوده است. در همین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای‌اسلامی نیز گفته که مشکلات، دلیل اصلی ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی است. سید‌محمدمهدی پورفاطمی اعلام می‌کند:«ازدواج بر اساس دین اسلام و فرهنگ ایرانی برای داشتن زندگی مشترک موفق و انتخاب شایسته تاثیرات بسیاری دارد؛ اما تا زمانی که مسئله اشتغال جوانان به‌صورت جدی حل نشود، این قبیل فرهنگ‌سازی‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.» او با تاکید بر مسائلی که در پس ازدواج زنان ایرانی با اتباع افغان رخ می‌دهد می‌گوید:« بسیاری از امکاناتی که در کشورمان وجود دارد، شامل حال فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان افغانی نمی‌شود که این یک مشکل بزرگ برای نسل آینده کشور است.»

با 40هزار تومان چند نان سنگک می‌توان خرید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ «دغدغه برای دریافت سهام عدالت و یارانه همین حالا هم در خانواده‌ها وجود دارد و اگرچه به همه اعضای خانواده داده می‌شود اما میزانش برای خرید روزانه نان خالی به تعداد اعضای خانواده هم نیست.» این گفته مهدی عیسی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با آرمان است. او با تاکید بر اینکه نمی‌توان به ادعای مسئولان ثبت‌احوال کشور مبنی‌بر افزایش ثبت ازدواج‌های غیر‌رسمی که پیش از این سالها به تعویق افتاده بود، اتکا کرد گفت:«ازدواج‌ها در سنین پایین اگرچه در برخی از شهرستان‌ها هنوز هم انجام می‌شود اما این‌کار بر اساس اعتقادات و سنت‌های قدیمی خانوادگی انجام می‌شود و خانواده‌ها به سنت ازدواج هنوز هم پایبندند. شاید مواردی وجود داشته باشد اما این موضوع همه‌گیر نیست و موقتی است.» او با اذعان به این موضوع که در‌حال حاضر دختر و پسر در خانواده به‌خودی‌خود یارانه دریافت می‌کنند و نیازی برای تشکیل خانواده و گرفتن یارانه نیست، تاکید می‌کند:«شاید یارانه در خانوارهایی که چندین نفر هستند اثر‌گذار باشد اما برای خانواده معمولی این پول یارانه کفاف هزینه‌های جاری زندگی را نمی‌دهد و اگر نان سنگک 800 تومانی را در نظر بگیرید باید دید که با 40 هزار تومان در ماه برای هر نفر چند قرص نان خالی می‌توان خرید. این مسائل با حساب و کتاب از سوی خانواده‌ها انجام می‌شود و اینطور نیست که کسی برای گرفتن یارانه به دنبال ازدواج باشد.»او اضافه می‌کند:« مسئولان کشور از جمله قوه‌مقننه و مجریه باید در اجرای اوامر رهبری از خود تلاش بیشتری نشان دهند و با تصویب قوانین اقتصادی نظیر اختصاص خانه‌های ارزان، مسکن مهر و واگذاری وام ازدواج جوانان را در تشکیل خانواده و ازدواج تشویق کنند.»

افزایش ثبت ازدواج برای گرفتن یارانه

تازه‌ترین آمار سازمان ثبت‌احوال همچنین ثابت می‌کند که کم‌شدن سن ازدواج در فاصله سالهای 1388 تا 1390 که به ازدواج کودکان موسوم شده است ناشی از ثبت ازدواج‌های شرعی بوده که سالهاست به تعویق افتاده است. بر اساس این گزارش حجم قابل‌توجهی از این آمارها به سالهای گذشته مربوط بوده و به عنوان «ازدواج معوقه» در چند سال اخیر در حال ثبت است. در ازدواج‌های معوقه، زوجینی که ازدواج‌شرعی داشته اما آن را ثبت‌قانونی و رسمی نکرده بودند پس از گذشت سالها از زندگی زناشویی به دلایل متفاوت از جمله بهره‌مندی از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... اقدام به اثبات زوجیت و ثبت ازدواج خود کرده‌اند و سازمان ثبت‌احوال نیز برابر ماده 32 قانون خود، تکلیف دارد پس از انجام استعلام و اطمینان از عدم ثبت زوجیت آنان، ازدواجشان را در سند هویتی آنها ثبت کند. مقایسه آمارهای ثبتی ازدواج در3سال اخیر(90-1388)نشان می‌دهد، در سال 1389 تعداد ازدواج ثبت شده مردان کمتر از 15سال و 19-15 ساله‌ کشور به ترتیب 26درصد و 3 درصد رشد نسبت به سال1388 داشته است. همچنین درصد رشد تعداد ازدواج ثبت شده‌ زنان کمتر از 10سال و 14-10 ساله کشور در سال 1389 به ترتیب 59 درصد و 6 درصد نسبت به سال 1388 بوده است. همچنین در سال 1389 نزدیک به 51 هزار و در سال 1390 نزدیک به 14 هزار ازدواج معوقه در کشور به ثبت رسیده و از مجموع ازدواج‌هایی که تاریخ وقوع آنها قبل از سال1390بوده بیش از 45 درصد بعد از گذشت 10 تا 20 سال، 32 درصد بعد از گذشت 20 تا 30 سال و 23 درصد بعد از گذشت 30 تا 40 سال ثبت قانونی شده‌اند و اغلب این ازدواج‌ها به زوجینی که در سنین پایین قرار داشته‌اند مربوط است.

تسهیل در ازدواج؛ مصوبه‌ای که اجرا نشد

در راستای فراهم‌آوری امکانات ازدواج معاون فرهنگی امور‌تربیتی وزارت ورزش و جوانان نیز از ارائه طرح تسهیل ازدواج کارکنان دولت و فرزندانشان خبر می‌دهد. بسته پیشنهادی که قرار است مقارن با سالروز ازدواج حضرت‌علی(ع)و حضرت فاطمه(س) به دولت ارائه شود. به گفته سیدباقر پیش‌نمازی این بسته در گذشته تصویب شده بود اما قانون تسهیلات ازدواج به دلیل مباحثی چون صندوق اندوخته ازدواج هنوز تقدیم دولت نشده است. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه در این طرح ازدواج کارکنان دولت و افزایش تسهیلات برای فرزندان کارکنان دولت در نظر گرفته شده است، گفت: طبق این طرح سعی می‌شود تا به هر میزان که می‌توان هزینه‌ها را تقلیل داد تا انگیزه جوانان برای ازدواج بیشتر شود. به گفته وی دستگاه‌های مربوطه نباید نگران اعتبارات این طرح باشند چرا که در قانون برنامه پنجم توسعه ظرفیت اعتباری برای این پیشنهاد وجود دارد و در ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که تمامی دستگاه‌ها باید برنامه ساماندهی جوانان را در برنامه سالانه خود تعریف و برایش بودجه پیش‌بینی کنند. به گفته او این پیشنهاد به دولت ارائه شده و قرار است که در بودجه سال 92 دستگاه‌های دولتی این بودجه ذیل امور ساماندهی جوانان پیش‌بینی شود. معاون فرهنگی امور تربیتی وزارت ورزش و جوانان همچنین گفت: پیشنهاد شده که وام ازدواج برای هر یک از زوجین به 5 میلیون‌تومان افزایش یابد که در‌حد پیشنهاد است و امیدوارم جامه عمل بپوشد.

فرصت 6ماهه سایت‌های همسرگزینی

به گفته معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با تصویب آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره سایت‌های همسریابی تنها 6 ماه فرصت دارند تا خود را بر اساس این آیین‌نامه همسو کنند در غیر این صورت فعالیت آنها غیرمجاز و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. او درباره اینکه بسیاری از کارشناسان مشاوره معتقدند که سایت‌های همسرگزینی تنها منجر به درمان موقت بیماری ازدواج می‌شوند توضیح داد:«این اظهارنظرها اگر چه علمی است اما زندگی در کلانشهرها شرایط انتخاب همسر را سخت‌تر کرده و قطعا مراکز مشاوره و سایت‌های همسرگزینی می‌توانند به جوانان در حوزه ازدواج کمک کنند ضمن آنکه بسیاری از جوانان هستند که قربانی طلاق و یا فوت همسرشان شده و قرار نیست همه این جوانان تا آخر عمر به صورت مجردی زندگی کنند.

مشاوره رایگان ازدواج در نمایشگاه «پیوند آسمانی»

قرار است جشنواره و نمایشگاه پیوند آسمانی از 26مهرماه جاری تا 2 آبان ماه به مناسبت «هفته ازدواج» برگزار ‌شود. به گفته مدیر گروه برنامه‌ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان در نمایشگاه پیوند آسمانی 36 مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده به صورت رایگان خدمات می‌دهند. نوشین نبئی با اشاره به اینکه قرار است در این نمایشگاه 28مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده از تهران و 8 مرکز مشاوره دیگر از شهرستان‌ها با مجوز وزارت ورزش و جوانان ارائه خدمات دهند، افزود: قرار است کارگاه‌هایی درباره مشاوره‌های قبل، حین و تا 3سال بعد از ازدواج برگزار شود؛ زیرا بیشترین آسیب‌ها را در 3 ساله اول ازدواج شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha