سلامت نیوز :تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سیگار کشیدن تنها عامل ابتلا به سرطان مری نیست بلکه عفونتهای شدید دندان نظیر عفونتهای پریودنتال احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ انجمن پزشکان آلمانی گوش و حلق و بینی شهر نویمونستر در ایالت اشلسویگ - هولشتاین این کشور اعلام کرد: این تحقیقات همچنین دریافت که سرطان مری می‌تواند ناشی از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد که به نوبه خود به علت عفونتهای مزمن نظیر عفونتهای پریودنتال به وجود می‌آید.این انجمن افزود: عفونتهای پریودنتال اساساً در نتیجه درمان نشدن کافی عفونت لثه ایجاد می‌شود و بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان و سیگار کشیدن به همراه عوامل ژنتیکی در افزایش احتمال ابتلا به عفونتهای پریودنتال دخیل است.

محققان در بررسی 142 بیمار سرطانی سر و گردن دریافتند که نزدیک به دو سوم بیماران مبتلا به سرطان مری دچار ویروس پاپیلومای انسانی بوده اند.اما تحقیقات در نتایج نهایی خود ارتباط قاطع بین ابتلا به عفونت های دندان و سرطان مری را تایید نکرده است.سرطان مری یا سرطان "ازوفاژ" بیماری است که در قسمتی از دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد که حلق را به معده متصل می‌سازد. این قسمت که مری نام دارد به شکل یک لوله است.علت دقیق ایجاد سرطان مری مشخص نیست . به نظر می‌رسد که مصرف الکل، سیگار، غذا و نوشیدنی های بسیار داغ خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

در اغلب موارد اولین علامت بیماری عبارت است از اینکه بیمار در بلع مواد غذایی دچار اشکال می‌شود. فرد ممکن است احساس کند که غذا در گلویش گیر می‌کند. در ابتدا ممکن است این مشکل در حین بلع مواد غذایی جامد مثل سیب، گوشت و ... باشد. در مرحله بعدی ممکن است فرد برای بلع غذاهای نرم و حتی مایعات نیز دچار مشکل شود.با پیشرفت بیماری، مری تدریجاً تنگتر می شود. یکی از علایم زودرس بیماری، درد در ناحیه قفسه صدری است  ممکن است فرد در حین بلع مایعات داغ دچار سوزش سر دل بود.علایم دیررس بیماری شامل آبریزش از دهان ( به دلیل عدم بلع بزاق )، استفراغ حاوی غذاهای هضم نشده و کاهش وزن هستند.علایم تنفسی نیز شایع هستند. خشونت صدا و سرفه در صورتی ایجاد می‌شوند که سرطان به قسمت های مجاور و نزدیکش دست اندازی کرده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha