سلامت نیوز : فرهاد هراتی در حمایت از بیماران مبتلا به ایدز و برای معرفی داروی جدید پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک با حمایت مالی محمدحسین توتونچیان مدیر شرکت فرهنگی هنری ققنوس یک کنسرت در سازمان ملل به روی صحنه می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در نشست خبری که 24 مهرماه برای تشریح جزییات کنسرت گروه «کر نامیرا» برگزار شده بود، هراتی در سخنانی گفت: بعد از کنسرتی که سال گذشته با عنوان «راز» برگزار کردم، طرحی به ذهنم رسید که تصمیم گرفتم آن را با دکتر فرداد درودی مطرح کنم.او ادامه داد: دکتر درودی با طرح من موافقت کرد و معتقد بود که چنین پیامی در قالب هنر تاثیرگذار است. او طرح ذهن من را پذیرفت و من نیز آن را کامل‌تر کردم.

هراتی درباره روند این پروژه توضیح داد: چندی پیش ساخت موسیقی این قطعه کلید خورد و گروه کر نیز کار خود را آغاز کرد. اعضای گروه کماکان مشغول تمرین هستند و حاصل کار 30 مهر ماه در برج میلاد به صحنه خواهد رفت.این آهنگساز اظهار کرد: این قطعه موسیقی یک قطعه دراماتیک بود که من جای خالی نمایش را در آن احساس می‌کردم. بنابراین تصمیم گرفتم این اثر با همراهی حرکات نمایشی اجرا شود.هراتی درباره قصه این قطعه گفت: این اثر قصه کودکانی را روایت می‌کرد که به صورت ناخواسته مبتلا به بیماری HIV شدند. در واقع سرمایه‌گذاری ما بر این داستان بر همین محور می‌چرخد.

هراتی همچنین گفت: این کار در 14 موومان طراحی شده که بدون توقف اجرا خواهد شد و 62 دقیقه طول خواهد کشید.این هنرمند موسیقی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: معمولا کارهای من ترکیب موسیقی کلاسیک و مدرن است که آن را با عنوان «نیو ایج» می‌شناسیم اما در این اثر بین موومان‌ها جای خالی احساس می‌کردم که آن را با نمایش و با طراحی کارگردان هنری پر کردیم.او افزود: این کار یک موسیقی کرال چند خطی است که با یک ارکستر بزرگ و موسیقی پرحجم که به صورت پلی‌بک است همراه خواهد بود.

وی در توصیف فضای این قطعه موسیقی بیان کرد: قصه از تولد یک کودک مبتلا به HIV شروع می‌شود، مادری نمی‌داند مبتلا به چنین بیماری است اما هنگامی که موضوع را متوجه می‌شود آن را با همسرش درمیان می‌گذارد و آن مرد به طور کلی صحنه زندگی را ترک می‌کند و بار مسئولیت به دوش مادری می‌افتد که پس از به دنیا آمدن فرزندش بیمارستان را ترک می‌کند.

هراتی تاکید کرد: روند کار به گونه‌ای نبوده که اول داستان را بنویسم و سپس شروع به نوشتن موسیقی کنم بلکه لحظه به لحظه پیش آمدم.هراتی با بیان اینکه اجرای برج میلاد تنها یک رونمایی از این قطعه موسیقی است، اضافه کرد: این موسیقی به گونه‌ای ساخته شده که زبان مشترک آوای انسانی و موسیقی است پس از این نظر ترجمه ندارد. امیدوارم با حمایت از این اثر بتوانیم پیام خود را به کشورهای دیگر هم برسانیم.

هراتی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه چرا در آثارش از موسیقی پلی‌بک استفاده می‌کند، گفت: یکی از دلایلش مسایل مالی است که نمی‌توانیم از گروه نوازندگان بهره ببریم.از طرفی شاید نتوان یک ارکستر منسجم به وجود آورد که این اثر را انتقال داد. البته باید بگویم موسیقی که ساخته‌ام موسیقی فالشی نیست و فکر می‌کنم پلی‌بک بودن کار باعث می‌شود من هم روی صحنه با خیال راحت کارم را انجام دهم.این هنرمند که در حوزه موسیقی کودک نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، اضافه کرد: این کار به هیچ وجه مخاطب کودک ندارد و پیامش برای کودکان نیست. چرا که بچه‌ها تحمل این را ندارند که این پیام را به دوش بکشند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری دکتر فرداد درودی هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در سخنانی مطرح کرد: بروز ایدز در دنیا رو به کاهش است و یکی از دلایل آن کشف روش‌های پیشگیری جدید است.او ادامه داد: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند ویروس ایدز را متوقف کند جلوگیری از انتقال این ویروس از مادر به جنین است. سازمان ملل و کشورهای عضو نیز متعهد شدند تا سال 2015 این موضوع را تحقق بخشنددرودی اضافه کرد: تا به حال در حیطه کاهش آسیب و کنترل HIV در حوزه معتادان تزریقی کارمان موفقیت‌آمیز بوده است، اما فکر می‌کنم در این محدوده نیز بتوانیم فعالیت‌های چشمگیری داشته باشیم.

او پیش بینی کرد که اگر این طرح به صورت جامع و کامل حمایت شود در سال‌های آینده شاهد به صفر رسیدن میزان انتقال ویروس HIV به جنین خواهیم بود.درودی معتقد است: یکی از رسانه‌های خوب برای آغاز چنین برنامه‌ای موسیقی است و هراتی خیلی وقت است که این طرح را با تمرین‌های شبانه‌روزی دنبال می‌کند.او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از این همه راه‌های انتقال ویروس ایدز چنین راهکاری ارائه شده است؟ توضیح داد: اهمیت این طرح در این است که با تولید این دارو می‌توانیم مانع ابتلای فرد به ویروس HIV شویم همه می‌دانند که این بیماری درمان ندارد و اگر کودکی مبتلا به این بیماری شود درمانش مشکل‌تر بوده و برای جامعه هزینه‌های روانی هم در پی دارد.

فرداد درودی همچنین اظهار کرد: در این مورد خاص یک تعهد جهانی وجود دارد و هدف ایجاد نسلی عاری از HIV است. حدود 24 هزار نفر مبتلا به ایدز هستند که سه درصد آن‌ها از این طریق مبتلا به چنین ویروسی شده‌اند اما این درصد کم هزینه‌های بسیاری را به خانواده تحمیل می‌کند.در بخش دیگری از این نشست، مسعود قراگوزلو (کارگردان نمایش) در سخنانی گفت: گروه نمایشی «دوبن» نام دارد که گروهی تازه تاسیس است و هدف اصلی آن پژوهش است. ما پژوهش‌های ثابتی درباره شرایط غیرارگانیک و رابطه انسان با بدن داریم.او اضافه کرد: وقتی موسیقی هراتی را شنیدم موسیقی گویایی بود و تصور کردم که می‌توان آن را با نمایش همراه کرد. در واقع این قطعه از معدود موسیقی‌هایی بود که پتانسیل تصویری شدن را داشت.

او همچنین اظهار کرد: این موسیقی بسیار قوی بود و بنابراین سعی کردیم گروه منسجمی برای این کار دعوت کنیم.مرتضی ابراهیمی از دیگر کارگردانان این نمایش نیز در سخنان کوتاهی گفت: در طراحی این کار تلاش کردیم خلا بین افراد مبتلا به HIV و افراد سالم را پر کنیم و بگوییم که مبتلایان به این ویروس مشکل حادی ندارند. بنابراین در حرکات از همبستگی افراد بیمار و غیربیمار استفاده کردیم.

در بخش دیگری از این نشست محمدحسین توتونچیان مدیر شرکت فرهنگی هنری ققنوس که به عنوان اسپانسر، این پروژه را همراهی می‌کند در سخنانی مطرح کرد: مخاطبان این بار با بخش متفاوتی از فعالیت‌های ققنوس روبرو خواهند شد.او درباره جزییات این کنسرت گفت: گروه کر نامیرا با همراهی حرکات نمایشی 30 مهرماه در سالن همایش‌های برج میلاد به روی صحنه خواهد رفت و ساعت 20 تا 21 مدت زمان اجرا خواهد بود.توتونچیان اظهار کرد: این اجرا در 14 موومان بدون تنفس اجرا خواهد شد و در آن داروی پیشگیری سرایت ایدز از مادر به جنین معرفی خواهد شد و ققنوس افتخار دارد که اسپانسر سازمان ملل برای این پروژه باشد. این یک کار بسیار متفاوت است که علاوه بر موسیقی دارای حرکات نمایشی است.

مدیر شرکت فرهنگی هنری ققنوس با بیان اینکه این کنسرت ضبط خواهد شد، اضافه کرد: یک پکیج صوتی و تصویری پس از این کنسرت در اسفندماه سال جاری منتشر خواهد شد که بخشی از آن به صورت زنده روی صحنه ضبط خواهد شد و بخش دیگر به بعد صوتی کار می‌پردازد و سرانجام با آرم سازمان ملل به بازار موسیقی راه پیدا می‌کند توتونچیان یادآور شد: هزینه این کار بالا و درآمدش پایین است به این دلیل که این پروژه از مخاطب عام بی‌بهره است و بنده به دلیل درآمدزایی اسپانسر کار نشدم. از طرفی هزینه مازاد بر فروش بلیت را نیز تقبل خواهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha