سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5848

گروهی از دانشمندان آمریکایی ژنی را کشف کردند که پس از آنکه نیش حشره ای با بدن انسان تماس گرفت، ارتباط میان راههای عصبی انتقال دهنده خارش و پایانه های حس لامسه پوست را برقرار می کند.

ژن خارش کشف شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان مدرسه پزشکی سنت لوئیس دانشگاه واشنتگن که نتایج تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کرده اند، این ژن را که مسئول ایجاد احساس خارش پس از گزیدگی است شناسایی کردند.

ژن خارش که GRPR نام دارد، درحقیقت ژنی برای گیرنده "پپتید" است که "گاسترین" آزاد می کند. این کشف می تواند به درمان افرادی که از خارش های مزمن رنج می برد، کمک کند.

بنابراین گزارش، ژن GRPR روی گروه کوچکی از سلولهای عصبی مغز نخاعی، یک گیرنده کوچک ایجاد می کند. این سلولهای عصبی اعصابی را تشکیل می دهند که سیگنال های خارش را از پوست به مغز انتقال می دهند.

این محققان با آزمایش ژن GRPR در موشهایی که این ژن در آنها غیرفعال شده بودند، کشف کردند که این موشها تقریبا به هیچ یک از تحریکات گزیدگی پاسخ نمی دهند.

بنابراین گزارش، درحدود 30 درصد از افراد که بیشتر سالمند هستند از خارش های مزمن رنج می برند. این محققان آمریکایی کشف کردند که ژن GRPR نقش مهمی در انتقال سیگنال های خارش دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha