حدود ۸۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان یا به عبارتی یک نفر از هر ۸ نفر از گرسنگی رنج می برند.

سوءتغذیه جان بیش از یک میلیارد از مردم جهان را تهدید می کند
سلامت نیوز : در آستانه روز جهانی غذا اعلام شد حدود ۸۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان یا به عبارتی یک نفر از هر ۸ نفر از گرسنگی رنج می برند. به گزارش کارشناسان برنامه جهانی غذا، بیشتر این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد تعداد افرادی که به اندازه کافی غذا نمی خورند، بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرد اما از سال ۲۰۰۷ به این سو، این روند کندتر شده است. به این ترتیب پرواضح است که هنوز موضوع امنیت غذایی از مهم ترین دغدغه های کارشناسان است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کودک زیر ۵ سال، دچار کمبود وزن ناشی از سوءتغذیه هستند. همچنین سالانه سوءتغذیه باعث مرگ 2.5 میلیون کودک می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در جدیدترین گزارش سازمان جهانی غذا بر نقش رشد اقتصادی بر کاهش سوءتغذیه تاکید شده است. چنانچه برای توسعه بخش کشاورزی در اغلب کشورهای درگیر در موضوع امنیت غذایی، به موقع اقدامات لازم انجام شود، می توان به دستیابی به اهداف هزاره درباره کاهش تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه تا سال ۲۰۱۵ امیدوار بود. در قاره آسیا به دلیل رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، شمار افراد مبتلا به سوءتغذیه در ۲ دهه گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته و از ۷۳۹ میلیون نفر به ۵۶۳ میلیون نفر رسیده است. با وجود رشد جمعیت نیز فراگیری سوءتغذیه در منطقه از ۲۳ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته است. آفریقا تنها قاره ای است که شمار افراد گرسنه در آن طی ۴ سال گذشته افزایش داشته و از ۱۷۵ میلیون نفر به ۲۳۹ میلیون نفر رسیده است.طبق این گزارش با این که آمارها در سطح جهان امیدوارکننده است اما کاهش تعداد گرسنگان روند ثابتی ندارد و همین مسئله باعث نگرانی کارشناسان شده است.

 به نظر می رسد علاوه بر رشد اقتصادی پایدار و توسعه بخش کشاورزی، به کارگیری نیروی انسانی در کشورهای کم درآمد می تواند به میزان زیادی از فقر مطلق و ابتلا به گرسنگی بکاهد. البته رشد اقتصادی و توسعه به تنهایی به کمک فقرا نخواهد آمد بلکه به همراه آن تغذیه جهت دار به منظور کاهش مشکلات مختلف سوءتغذیه ضروری است. راهکار کاهش گرسنگی فقط تامین غذا نیست بلکه افزایش کیفیت غذای در دسترس به منظور پیشگیری از ابتلا به کمبود ریزمغذی ها را نیز شامل می شود. در حالی که هم اکنون ۸۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان گرسنه هستند، معضل سوءتغذیه، سوءتغذیه ریزمغذی ها، چاقی، اضافه وزن و بیماری های غیرواگیر سلامت 1.4 میلیارد نفر در سراسر جهان را تهدید می کند.

امنیت غذایی عبارت از دسترسی همه افراد جامعه در همه زمان ها به غذای سالم و باکیفیت است. در واقع در امنیت غذایی، تامین نیاز سلول ها مطرح است و علاوه بر در دسترس بودن مواد غذایی، کیفیت غذایی و وجود ریزمغذی ها اهمیت دارد. نتایج مطالعات نشان می دهد که افزایش چاقی به ۲ شکل چاقی مفرط و داشتن اضافه وزن، از تبعات نبود امنیت غذایی است؛ زیرا در طبقات ضعیف اقتصادی این مشکل بیشتر است. این امر دلایل زیادی دارد اما شواهد نشان می دهد وقتی وضعیت اقتصادی نابسامان است و قدرت خرید مردم کم می شود، افراد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بیشتر (برای سیر شدن) خریداری می کنند که محتوای مواد مغذی آن ها در مقایسه با دیگر مواد غذایی کمتر است.بنابراین مصرف کنندگان در عین این که با مصرف کربوهیدرات کالری بالایی مصرف می کنند، دچار سوءتغذیه سلولی می شوند. بنابراین از دو ناحیه دچار سوءتغذیه می شوند یعنی فرد در عین حال که دچار چاقی مفرط است، کمبود آهن نیز دارد.

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه با بیان این مطلب به خراسان می گوید: متاسفانه تعداد این افراد در جامعه ما بسیار است و با وجود اضافه وزن از کمبود انواع ریزمغذی ها رنج می برند. از این رو در بحث امنیت تغذیه ای، آگاهی مردم و رفتارهای تغذیه ای آنان نقش مهمی دارد. آگاهی مردم از تغذیه از این رو اهمیت دارد که در جامعه ما بسیاری از افرادی که تمکن مالی خوبی دارند هم ضرورتاً رژیم غذایی مناسب و سالمی ندارند و غذاها را با بهترین کیفیت دریافت نمی کنند. بنابراین اگر آگاهی مصرف کننده از امنیت تغذیه افزایش پیدا کند، در انتخا ب های خود دقت بیشتری خواهد کرد.وی با اشاره به وجود بحران های اقتصادی که نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها گریبانگیر مردم شده است، تصریح می کند: با افزایش قیمت مواد غذایی ، انتخاب های مصرف کنندگان در خرید مواد غذایی تغییر پیدا می کند و مردم در اغلب موارد، مواد غذایی سیرکننده خریداری می کنند. در صورتی که حتی در این شرایط می توان به خرید بهترین مواد غذایی اقدام کرد. آنچه واضح است وقتی بودجه خانوار کفاف نمی دهد نان و روغن تحت هیچ شرایطی حذف نمی شود اما سبزی و میوه به سرعت حذف می شود. این در حالی است که ارزش غذایی میوه و سبزی ضرورتاً وابسته به قیمت آن ها نیست و میوه ای که کیفیت آن با معیارهای بازار مرغوب نیست، از نظر ارزش غذایی تفاوتی با میوه مرغوب ندارد.

بنابراین می توان میوه ارزان تر خرید و میوه را از رژیم غذایی حذف نکرد. در مورد لبنیات هم توصیه همیشگی این است که لبنیات کم چرب را خریداری و مصرف کنید زیرا چربی در صنعت گران است و این تصور که لبنیات گران تر، ارزش غذایی بیشتری دارد، از اساس نادرست است. بنابراین لبنیات کم چرب و مواد لبنی ارزان تر را می توان خریداری کرد.در مورد فرآورده های پروتئینی هم باید متذکر شد که می توان حبوبات و سویا را با قیمت مناسب تر خرید و آهن و پروتئین مورد نیاز بدن را از این طریق دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha