سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
سلامت نیوز :  طی ۵سال اخیر محققان مختلفی از سراسر دنیا به بررسی و تحقیق درباره تاثیر فناوری های جدید از جمله تلفن همراه بر سلامت کاربران پرداخته اند. به نقل از سایت «هلث نیوز»، نتایج تحقیقات، فرضیه های متعددی را درباره آسیب شناسی روانی از جمله «نوموفوبیا» به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این نوع فوبیا یا ترس که در سال ۲۰۰۸ توسط سازمان تحقیقاتی در انگلیس با عنوان «Yougovplc» نام گذاری شد، نوعی ترس از قطع ارتباط با شبکه تلفن همراه است.در این تحقیق مشخص شد، در انگلستان بیش از نیمی از کاربران تلفن همراه، در صورت تمام شدن شارژ باتری یا به همراه نداشتن تلفن، دچار اضطراب می شوند.

جالب است بدانید در چنین موقعیتی مردان نسبت به زنان اضطراب بیشتری دارند. به طور میانگین ۵۸درصد مردان و ۴۸درصد زنان دچار این فوبیای جدید شده اند.

علایم:نوموفوبیا (Nomophobia) یعنی ترس از ناتوانی در برقراری تماس تلفنی، به حدی است که فرد دچار عوارض جسمی مانند حمله های عصبی، کمبود نفس، سرگیجه، لرزش، تعریق، درد در قفسه سینه، تپش قلب و حالت تهوع می شود.

این افراد برای پیش گیری از اضطراب، تلفن خود را همیشه فعال نگه می دارند، همیشه با خود شارژ به همراه دارند، شماره تلفن های متعدد دارند و همیشه به دلیل ترس از گم شدن تلفن، یک تلفن شارژی اضافه به همراه دارند.

محققان برزیلی معتقدند که «نوموفوبیا» نه یک اختلال اضطرابی بلکه نوعی اعتیاد محسوب می شود. آن ها وابستگی به تلفن همراه را نوعی اعتیاد می دانند که نیاز به آسیب شناسی دارد.

عوامل خطر:جوانان بین ۱۸ و ۲۵سال که به این نوع اختلال مبتلا هستند، اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند و در برقراری ارتباط اجتماعی دچار مشکل می شوند و در نتیجه همواره به برقراری ارتباط از طریق تلفن نیاز دارند.

درمان:در صورت داشتن این علایم، لازم است به یک روان شناس مراجعه کنید:

* اگر دارای علایم و نشانه یاد شده هستید.

* ترس از دست دادن تلفن همیشه ذهن شما را به خود مشغول می کند.

* استفاده از تلفن در درس خواندن، فعالیت های روزانه، کار، روابط خانوادگی و زندگی اجتماعی شما اختلال شدیدی ایجاد کرده است.

* اگر به دلیل نبود آنتن دهی، نتوانید از تلفن همراه استفاده کنید دچار حمله عصبی می شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha