سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 58504

سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و 800 هزار اهدا کننده خون در کشور وجود داشت و در شش ماهه اول امسال نیز رشد 7.6 درصد داشتیم که در این میان نقش خانم‌ها در اهدا کمتر از 6 درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علیرضا توگه درعین حال خاطرنشان کرد: آمار بانوان اهدا کننده خون در زنجان بیشتر از نرم کشور است.وی افزود: سازمان بهداشت جهانی خرداد ماه امسال در مقاله‌ای با عنوان تاریخچه موفقیت اعلام کرد ایران جزو پنج کشور موفق در اهدا خون سالم است و ما فعالیت غیراستاندارد انجام نمی‌دهیم و با این که ما تست‎‌های غربالگری را که انجام می‌دهیم ممکن است از دست برود ولی خوشبختانه آماری که داریم از نرم قابل قبول در جهان پایین‌تر است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران: خاطرنشان کرد: خون ماده‌ای است که قابل خرید و فروش نیست، بنابراین ما خون صادراتی و وارداتی نداریم. این یک قانون جهانی است زیرا خون هر کشوری به دلیل بیماری‌‎ها و خصوصیت‌های ذاتی هر کشور از خود آن کشور تامین شود اما دارو و فرآورده‌های دارویی پلاسمایی قابل تجارت است و ایران در این زمینه خودکفا است و از فرآورده‌های پلاسمایی خودش استفاده می‌کند.

وی اظهار کرد: میزان خونی که در کشور اهدا می‌‍شود کفایت نیازهای ما را داشته است و همانطور که در زلزله استان آذربایجان شرقی نیز مشاهده کردیم هیچ مشکلی درخصوص فرآورده‌های خونی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: 85 درصد گروه‌های خونی در همه جا گروه‌های خونی مثبت هستند و مابقی منفی هستند. بنابراین همیشه نسبت گروه‌های منفی و به خصوص گروه خونی O منفی در انبارها کمتر است.توگه اعلام کرد: زیرساخت‌های موجود در استان زنجان پاسخگوی تقاضای مردم نیست و نیاز به همت جدی مسئولان استانی داریم که زیرساخت‌ها را محکم و قوی کنند زیرا در زلزله آذربایجان شرقی گزارش شد که مردم صف کشیده‌اند و ما نمی‎توانیم پاسخگوی همه باشیم.

وی تأکید کرد: در زلزله آذربایجان شرقی بیش از 2000 واحد خون از استان‌های همجوار ارسال شد و اهدا کنندگان خون در استان زنجان هیچ مورد HIV مثبت وجود نداشته و در کل کشور نیز چند مورد در برخی استان‌ها گزارش شده است که این مقدار کمتر از یک مورد در 100 هزار مورد بوده است و در موارد هپاتیت هم ما جزو سالم‌ترین کشورها در جهان هستیم.

توگه افزود: 31 پایگاه اصلی انتقال خون و بیش از 220 پایگاه اقماری انتقال خون در کشور داریم که سال‌ها پیش در انتقال خون برنامه استراتژیک و مدونی طراحی شده است که براساس 12 شاخص از جمله تعداد جمعیت، مراکز درمانی و ... برنامه‌ای را تنظیم کردیم تحت عنوان آمایش سرزمینی سازمان انتقال خون که مشخص شده است هر استان و شهرستانی به چه امکاناتی نیاز دارد و توسعه پایگاه‌های ما در وهله اول مبتنی بر این برنامه است.وی ابراز کرد: استان زنجان کاملاً بر این برنامه منطبق است و رده سنی اهدا کنندگان خون بین 18 تا 35 سال یعنی دهه اول و دوم انتقال خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha