سلامت نیوز : یک عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در درمان عوارض حرکتی بیماران سکته مغزی، بکارگیری تجهیزات الکترونیکی و رباتیک در توانبخشی این بیماران را بسیار مثبت و مفید عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فرزام فرهمند، دبیر کمیته محوری روباتیک و تجهیزات سلامت در اولین کنگره بین‌المللی سلامت الکترونیک در خصوص مباحث قابل طرح و بررسی توسط این کمیته گفت: در کمیته روباتیک و تجهیزات سلامت، به جای تجهیزات ارتباطی، نوعی از تجهیزات الکترونیکی که در تعامل با بدن انسان هستند مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: هم اکنون کارآیی و نحوه فعالیت ابزارهای الکترونیکی مختلفی مانند ربات‌های جراحی، ربات‌های توانبخشی و دستگاه‌های مجهز به سنسورهای مختلف جهت پایش وضعیت سلامت یا هدایت حرکات ورزشی و فیزیکی که همگی در تعامل با بدن و در خدمت حفظ و ارتقای سلامت انسان هستند مورد تحقیق قرار گرفته و برخی از آنها وارد حوزه کاربردی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: کاربرد تجهیزات رباتیک توانبخشی در برخی بیماران به ویژه بیماران ضایعه نخاعی و حرکتی و افرادی که دچار عوارض سکته مغزی شده‌اند بسیار مثبت بوده و کارآیی بسیار خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: در تحقیقاتی که توسط ما در ایران بر روی بیماران مبتلا به اوتیسم و سکته مغزی انجام شده، استفاده از تجهیزات الکترونیکی توانبخشی حتی در بیمارانی که بیش از یکسال از سکته مغزی آنها گذشته و پزشکان به اتفاق آرا انجام فرآیند توانبخشی در خصوص آنها را بی‌فایده می‌دانسته‌اند بسیار مؤثر و مفید بوده است.

دکتر فرهمند خاطرنشان کرد: استفاده از ربات‌های توانبخشی در منزل و تحت نظر پزشک صورت می‌گیرد و بیماران دچار ضایعات حرکتی نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند و علاوه بر این مزیت، ربات با استفاده از سنسورهای ویژه‌ای، کوچک‌ترین پیشرفت را به بیمار منعکس می‌کند و باعث تقویت حرکتی و افزایش انگیزه در بیمار می‌شود. در حالی که در روند درمانی معمولی و سنتی چنین امتیازاتی قابل دستیابی نیست.

وی افزود: البته بکارگیری برخی از تجهیزات الکترونیکی و رباتیک سلامت هنوز در مراحل تحقیقاتی و آزمایشی قرار دارد.

عضو هیأت علمی اولین کنگره بین‌المللی سلامت الکترونیک با اشاره به کاربرد مؤثر ربات در جراحی‌ها، گفت: جراحی رباتیک یکی از شاخه‌های مهم و مؤثر سلامت الکترونیک است و با استفاده از قابلیت ناوبری و نویگیشن توسط ربات‌ها و سنسورهای مختلف، دقت عمل جراحی بسیار بالا می‌رود و کیفیت خدمات درمانی ارایه شده به بیماران را ارتقا می‌بخشد.

وی در خصوص بهره‌گیری از تجهیزات رباتیک سلامت در کشورمان، عنوان کرد: خوشبختانه جنبه‌های مختلف این علم در حوزه سلامت کشور مانند بکارگیری ناوبری در جراحی‌ها وجود دارد اما هنوز با کشورهای پیشرفته در بحث جراحی رباتیک فاصله داریم.

دکتر فرهمند افزود: ارایه آموزش‌های لازم به جامعه پزشکی در بکارگیری تجهیزات الکترونیکی، بهبود زیر ساخت‌های ارتباطی و تحت پوشش قرار دادن خدمات الکترونیک سلامت توسط بیمه‌ها جهت جبران هزینه‌های اضافی، از جمله موارد مورد نیاز برای ارایه خدمات با کیفیت بالا با بهره‌گیری از سلامت الکترونیک است.

گفتنی است، اولین کنفرانس بین‌المللی سلامت الکترونیک با هدف انتشار و گسترش دانش سلامت الکترونیکی، ارایه آخرین دستاوردهای تحقیقات بین‌المللی به محققان ایرانی، تبادل نظر و اندیشه میان محققان داخلی و خارجی و انعکاس دستاوردهای تحقیقات داخلی به محققان خارجی توسط سازمان نظام پزشکی کشور با همکاری سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و تعدادی از دانشگاه‌ها، مؤسسات و انجمن‌های علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی، نهم و دهم آذرماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

محققان و علاقمندان جهت ارسال مقاله، یا شرکت در این کنگره می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.iceh.irimc.org مراجعه و یا با شماره تلفن (84138541-021 دبیرخانه) تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha