سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به پیگیری‌های سازمان غذا و دارو برای تامین داروهای اساسی و مورد نیاز بیماران و جلوگیری از هرگونه کمبود دارویی، تاکید کرد: تا کنون نگذاشته‌ و نمی‌گذاریم در زمینه دارو مشکل خاصی برای مردم پیش آید.

دکتر احمد شیبانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: با وجود هزینه‌های بالا و گران شدن اقلام، سعی کرده‌ایم نگذاریم در زمینه دارو مشکل خاصی برای مردم پیش آید، البته دارو یک کالای اقتصادی است و تامین آن نیازمند هماهنگی سایر ارگان‌هاست.

داروها و مواد اولیه تولید داخل از ذخیره مناسبی برخوردارارند

موجودی دارویی کشور مرتبا رصد می‌شود

وی افزود: برخی داروهای مصرفی را در داخل تولید می‌کنیم و وابسته به مواد اولیه است که برخی از مواد اولیه را نیز در داخل تولید می‌کنیم؛ مسلما این دسته داروها از ذخیره مناسبی برخوردارند. برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین داروی کشور در حال انجام است و گروهی در حوزه غذا و دارو حضور دارند و به صورت مستمر موجودی کارخانه‌های داروسازی را رصد می‌کنند تا هم مصرف فعلی و روزانه مردم و هم داروهای حساس برای بیماران فراهم باشد.

تا کنون نگذاشته‌ایم بحران دارویی پیش آید

شیبانی ادامه داد: در حال حاضر حدود 97 درصد داروهای ساخته شده و همچنین حدود 45 درصد مواد اولیه دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم؛ گرچه بخشی از مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود نیز نیاز ارزی داشته و مواد واسطه‌ای آن از خارج می‌آید. از آنجا که بخشی از داروها و مواد اولیه در داخل تولید می‌شود، تا کنون نگذاشته‌ایم بحرانی پیش آید و امیدواریم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است کمبود یا نبود دارویی برای مردم نداشته باشیم.

احتمال کمبود داروهایی که در لیست دارویی ایران نیست

رییس سازمان غذا و دارو درباره کمبودهای کنونی دارویی نیز به ایسنا گفت: اکنون ممکن است برخی از کمبودهای دارویی را داشته باشیم، به عنوان مثال یک سری از داروهایی که در لیست دارویی ایران نیست و ثبت نشده و ممکن است پزشکان نسخه کنند و طبیعی است که این دارو در داروخانه نیست و نباید هم باشد. شاید یکی از موارد کمبود که مطرح باشد مربوط به چنین مواردی باشد.

تهیه واکسن‌ها و داروهای بیماران خاص در اولویت کاری سازمان غذا و دارو

پیش بینی برای ذخیره داروهای اساسی

وی تاکید کرد: اما تامین داروهای اساسی را پیگیریم تا مشکلی پیش نیاید؛ به عنوان مثال تهیه واکسن‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد. داروهای بیماری‌های خاص مانند ام اس و تالاسمی نیز در اولویت کاری ماست که خوشبختانه بخشی از آن را در داخل تولید می‌کنیم و بخشی از آنها را وارد می‌کنیم. سعی کردیم این داروها را تامین کنیم تا علاوه بر آنکه مصرف روزانه بیماران تامین شود، پیش بینی‌های لازم برای ذخیره نیز صورت گرفته است.

نیاز ارزی 2.5 میلیاردی دارو و لوازم پزشکی

شیبانی با بیان این که دارو در زمینه اختصاص ارز در اولویت دوم قرار گرفته است، افزود: به این ترتیب ارز مرجع باید به دارو داده شود. در این زمینه نیز با بانک مرکزی هماهنگی‌هایی داریم و مرتبا اولویت‌هایمان را اعلام می‌کنیم. بانک مرکزی نیز در حال ارائه ارز است که امیدواریم این همکاری و پیگیری بانک مرکزی بیشتر شود.

وی افزود: سالانه مبلغی مشخص از ارز برای دارو و لوازم پزشکی در نظر گرفته می‌شود. برای دارو و لوازم پزشکی سالانه 2.5 میلیارد دلار ارز لازم است که این نیاز را از قبل اعلام کردیم. شاید حدود یک هشتم آن را تا کنون پرداخت کرده باشند. امیدواریم بتوانند تا قبل از پایان سال مبلغ بیشتری را ارایه دهند تا ما نیز بتوانیم دارو را به موقع برای بیماران تامین کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: امسال هنوز آنچه که ارز برای دارو و لوازم پزشکی لازم بوده اختصاص نیافته است. پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم و امیدواریم بانک مرکزی در ماههای باقی مانده از سال نیازهای ارزی ما را تامین کند.

گزارشی از احتکار دارویی نداریم

شیبانی در پایان به ایسنا گفت: تا به حال گزارشی از احتکار دارو به سازمان غذا و دارو ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha