درمان‌های کراتینه مو می‌تواند یک روش مؤثر برای داشتن موهایی صاف‌تر و درخشان‌تر باشد، اما معمولاً شامل استفاده از فرمالدئید می‌شود که می‌تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی شود. در حالی که برخی از تولیدکنندگان محصولاتی را تبلیغ می کنند که گفته می شود فاقد فرمالدئید هستند، بسیاری از این محصولات هنوز حاوی نوعی فرمالدئید هستند. مشخص نیست که آیا درمان گاه به گاه کراتینه اثرات طولانی مدتی بر سلامتی دارد یا خیر، اما اگر به خصوص حساس هستید یا آسم یا آلرژی دارید، ممکن است بخواهید از آن صرف نظر کنید.

یک متخصص پوست و مو : به هیچ وجه کراتینه کردن مو را توصیه نمی کنم

آیا کراتین خطر سرطان را افزایش می دهد؟

برخی از محصولات صاف کننده مو که از کراتین استفاده می کنند می توانند خطر سرطان را ایجاد کنند. این محصولات اغلب حاوی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز و سایر ترکیبات هستند که می توانند خطر برخی از مشکلات سلامتی را افزایش دهند.

آیا کراتینه درمانی مو مضر است؟

حرارت بالا و مواد شیمیایی قوی مورد استفاده در درمان‌های کراتینه، موهای شما را خشک، شکننده و مستعد شکستن می‌کند. افرادی که موهای نازکی دارند و/یا موهای فرآوری شده دارند باید به ویژه احتیاط کنند، زیرا تارهای ظریف ترشان ممکن است نتوانند بدون شکستن این درمان را تحمل کنند.

اصلا کراتینه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کنسرفورریسرچ کراتین پروتئینی است که در مو، ناخن و پوست یافت می شود. کراتین روی بافت موهای شما و اینکه آیا صاف، موج دار یا مجعد است تأثیر می گذارد. استفاده از مواد شیمیایی برای تغییر مولکول‌های موهای حلقه‌شده یا مجعد برای صاف یا موج‌دار کردن آن‌ها به عنوان لخت کردن مو شناخته می‌شود. در درمان کراتینه، کرم حاوی فرمالدئید (یا ماده شیمیایی دیگری که فرمالدئید آزاد می‌کند) به موها زده می‌شود، سپس موها خشک می‌شوند و صاف می‌شوند. ترکیب فرمالدئید، گرما و فشرده سازی باعث می شود کراتین مستقیم موجود در کرم به کراتین موجود در مو بچسبد و موهای مجعد یا موج دار را آرام تر کند.


چرا فرمالدئید مشکل ساز است؟

فرمالدئید یک گاز بی رنگ و با بوی قوی است که در صورت استنشاق، اسپری شدن به چشم یا جذب از طریق پوست باعث مشکلات سلامتی می شود. می تواند چشم ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث سرفه و خس خس سینه شود و باعث واکنش آلرژیک شدید پوست، چشم و دستگاه تنفسی شود.

برخی از مردم همچنین گزارش کرده اند که باعث سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، درد قفسه سینه، استفراغ و بثورات پوستی می شود. قرار گرفتن مکرر در سطوح بالا با سرطان های مختلف، به ویژه لوسمی مرتبط است . فرمالدئید در سطوح بسیار غلیظ زمانی که حرارت داده می‌شود آزاد می‌شود، بنابراین آرایشگرانی که درمان‌های کراتینه را انجام می‌دهند و مشتریانی که به طور مکرر آن را دریافت می‌کنند، در معرض خطر این مشکلات سلامتی هستند.

محصولات موی دیگری مانند نرم کننده ها و اسپری های مو نیز وجود دارند که حاوی کراتین هستند اما حاوی هیچ شکلی از فرمالدئید نیستند و نیازی به فعال سازی حرارتی ندارند. آنها فقط کراتین را در قسمت بیرونی موهای شما باقی می گذارند، نه اینکه مولکول ها را به یکدیگر متصل کنند. بنابراین، بهتر است قبل از بردن هر محصولی به خانه، برچسب مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید که خود را در معرض فرمالدئید قرار نمی‌دهید

محققان دریافتند زنانی که حداقل چهار بار یا بیشتر در سال از محصولات شیمیایی صاف کننده روی موهای خود استفاده می کنند، در مقایسه با زنانی که این کار را نمی کنند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم هستند. زنان سیاه پوست در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.

فواید کراتینه کردن مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین فواید خاصی که از درمان کراتینه دریافت خواهید کرد به نوع مو و محصولات استفاده شده بستگی دارد.

به طور کلی، می توانید مزایای زیر را از درمان کراتینه انتظار داشته باشید:

موهای ابریشمی. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رنگ مو و سایر درمان های شیمیایی می تواند کراتین طبیعی موهای شما را از بین ببرد و نواحی متخلخلی را که در برابر شکستگی و آسیب های دیگر آسیب پذیرتر هستند، پشت سر بگذارد. درمان های کراتینه برای "پر کردن مجدد" این مناطقی که کراتین از دست داده اند کار می کنند. نتیجه یک ساقه مو صاف تر است که به موهای ابریشمی و براق تر تبدیل می شود.


موهای صاف تر. بسته به محصولات مورد استفاده، درمان کراتینه می تواند موهای مجعد یا موج دار را صاف کند.درمان کراتینه نباید باعث صاف شدن موها شود. فرمولاسیون های خاص به سادگی وز شدن را کاهش می دهند و فرها یا امواج نرم تر و نرم تری ایجاد می کنند.


موهای قوی تر با پر کردن کراتین از دست رفته در ساقه مو، درمان‌های کراتینه می‌توانند موها را قوی‌تر و کمتر مستعد شکستگی کنند. برای برخی از افراد، این ممکن است منجر به بلندتر شدن موها شود، زیرا احتمال شکستن تارها کمتر است.


موهای ضخیم تر. علاوه بر تقویت مو، پر کردن کراتین از طریق کراتینه درمانی می تواند موها را پرپشت تر نشان دهد.
اگر تصمیم به درمان کراتینه دارید، حتماً به آرایشگر خود در مورد آنچه می خواهید از این درمان نتیجه بگیرید بگویید. آنها می توانند محصولات و فرآیند را تنظیم کنند تا به شما در دستیابی به آنچه به دنبال آن هستید کمک کنند.

خطر فرمالدئید چقدر جدی است؟

بخشی از مشکل فرمالدئید در درمان‌های کراتینه این است که محصولات ممکن است حاوی فرمالدئید بسیار بیشتری نسبت به آنچه که تبلیغ می‌شود داشته باشند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 بر روی مارک های کراتین عرضه شده در آفریقای جنوبی نشان داد که 6 محصول از 7 محصول حاوی 0.96 تا 1.4 درصد فرمالدئید هستند که پنج برابر بیشتر از سطح ایمن توصیه شده 0.2 درصد است.

یک مطالعه قبلی در سال 2011 به طور مشابه سطوح بالاتر فرمالدئید را در 4 مارک مختلف درمان کراتینه نشان داد.

شایان ذکر است که درمان‌های کراتینه معمولاً در سالن‌هایی انجام می‌شوند، جایی که سایرین احتمالاً در طول روز کراتینه درمانی دریافت می‌کنند.

آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها خاطرنشان می کند که قرار گرفتن در معرض سطح فرمالدئید 0.1 تا 0.5 قسمت در میلیون (ppm) می تواند باعث تحریک بینی و چشم، اثرات عصبی و افزایش خطر آسم و آلرژی شود. در سطوح 0.6 تا 1.9 ppm، افراد ممکن است اگزما یا تغییراتی در عملکرد ریه خود تجربه کنند.

مطالعه سال 2011 که در بالا ذکر شد نشان داد که غلظت فرمالدئید در سالن آرایشگاه در طول کراتینه از 0.08 تا 3.47 ppm بود. در طول بخش اتوی صاف درمان، از 0.08 تا 1.05 ppm متغیر بود. حد بالایی هر دو محدوده بسیار فراتر از آن چیزی است که اکثر مردم می توانند تحمل کنند.

اگر فقط یک درمان را انجام دهید، ممکن است اثرات زیادی را احساس نکنید. اما اگر یک آرایشگر هستید که به طور مرتب در سالن کار می کنید، این نوع قرار گرفتن در معرض می تواند تأثیر بیشتری بر سلامتی داشته باشد.

گزینه های جایگزین کراتینه کردن مو

اگر در مورد خطر قرار گرفتن در معرض فرمالدئید نگران هستید، راه های دیگری نیز برای دستیابی به اثرات مشابه با درمان کراتینه وجود دارد.

حالت دادن حرارتی با سشوار یا اتوی صاف می تواند به طور موقت موهای شما را صاف کند.شما همچنین می توانید با مرطوب نگه داشتن سلامتی خود را قوی و سالم نگه دارید (مخصوصاً اگر از ابزارهای سبک حرارتی استفاده می کنید).

سعی کنید موهای خود را تا حد امکان کمتر بشویید، زیرا شامپو می تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد.

همچنین می توانید از محصولات حاوی مرطوب کننده های طبیعی استفاده کنید، مانند:

  • روغن زیتون
  • روغن آرگان
  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان

یک متخصص پوست و مو : به هیچ وجه کراتینه کردن را به افراد توصیه نمی کنم

یک متخصص پوست و مو گفت:« اساس کراتینه کردن با استفاده از مواد شیمیایی است و آنچه که در آرایشگاه ها با عنوان کراتینه مو استفاه می شود حاوی فرمالدئید است که سرطان زا بوده و در اغلب محصولات کراتینه مو موجود است و به هیچ وجه این کار را به افراد توصیه نمی کنیم.»

دکتر محمد رضوانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«کراتینه کردن مو به این صورت است که طی عملیاتی کرم مو و یا ماسک مو بر روی مو گذاشته می شود که طی این کار موها خوش حالت تر و نرم تر می شود و یکی از روش های رایج صاف کردن موها است.


اساس کراتینه کردن با استفاده از مواد شیمیایی است و آنچه که در آرایشگاه ها با عنوان کراتینه مو استفاه می شود حاوی فرمالدئید است که سرطان زا بوده و در اغلب محصولات کراتینه مو موجود است و به هیچ وجه این کار را به افراد توصیه نمی کنیم.»


وی در ادامه گفت:«پیشنهاد ما به افراد برای داشتن موهای صاف و سالم استفاده از کرم ها و ماسک های مو است که فاقد فرمالدئید هستند البته روش پیشنهادی ما نسبت به روش صاف کردن موها در آرایشگاه ها اثرات کمتری دارد اما بدون عارضه برای موهای فرد است چرا که در آرایشگاه از مواد شیمیایی جهت کراتینه کردن موها استفاده می شود که عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه خواهد داشت.»

کراتینه تاثیری روی تقویت ریشه مو ندارد

این متخصص پوست و مو گفت:«کراتینه کردن مو بیشتر برای موهای آسیب دیده، موهایی که موخوره دارند، موهای خشک و شکننده است و در برخی از تبلیغات گفته می شود که کراتینه کردن مو برای تقویت ریشه مو است در صورتی که این مواد فقط بر روی ساقه مو اثر دارند و بر رشد و تقویت مو هیچ اثری ندارند.»


وی تاکید کرد:«افراد برای تقویت ساقه موی خود بایستی به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند تا متناسب با جنس مو و نوع آسیب های مو به درمان افراد بپردازد در حالی که افراد با مراجعه به آرایشگاه ها علاوه بر اینکه هزینه های بالایی پرداخت کرده اند ممکن است با روش های به کار برده شده موی آنها دچار آسیب های جبران ناپذیری شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha