سلامت نیوز :نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با اعلام اینکه بیش از 850 میلیون نفر در دنیا با کمبود تغذیه مواجه اند، گفت: در حال حاضر 34 هزار پناهنده افغان در مهمانشهرها و اردوگاههای ایران، تحت پوشش برنامه جهانی غذا قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، به مناسبت 16 اکتبر (25 مهر) روز جهانی غذا، گفتگویی را با خبرنگار مهر داشته است که در پی می آید.

850 میلیون گرسنه در دنیا

وی با اشاره به آخرین آمار سازمان ملل متحد که نشان می دهد بیش از 850 میلیون نفر انسان در سراسر دنیا با کمبود تغذیه مواجه اند، از گرسنگی به عنوان یک معضل جهانی نام برد و گفت: آمار تلفات گرسنگی در جهان بیشتر از حجم تلفات ناشی از ایدز، سل و مالاریا است.گرامی از گرسنگی به عنوان سونامی خفته یاد کرد و افزود: از این جهت، عنوان سونامی خفته را برای گرسنگی می توان استفاده کرد که کمتر در خبرها و رسانه ها به آن پرداخت می شود.وی، رسالت برنامه جهانی غذا را مبارزه با گرسنگی اعلام کرد و گفت: حدود 100 میلیون نفر در 75 کشور دنیا تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند.

برنامه جهانی غذا در ایران

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران در ادامه به برنامه های سازمان ملل در ایران اشاره کرد و گفت: فعالیت ما در ایران از حدود 20 سال قبل و به دنبال ورود پناهندگان افغانی و عراقی به داخل مرزهای ایران آغاز شد. به طوریکه دولت در همان سالها درخواست کمک از جامعه جهانی را داشت.گرامی با عنوان این مطلب که آمار پناهندگان در آن سالها بین 3 تا 4 میلیون بوده است، از ایران به عنوان دومین کشور پناهنده پذیر دنیا نام برد و افزود: در حال حاضر حدود 34 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر پناهندگان در ایران، تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند.

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با اعلام اینکه این 34 هزار نفر از بین یک میلیون پناهنده رسمی در ایران انتخاب شده اند، گفت: این افراد در 18 اردوگاه و مهمانشهر اسکان یافته اند.به گفته وی، جیره غذایی هر کدام از این افراد 14 کیلو مواد غذایی شامل آرد یا نان، برنج، روغن، حبوبات و شکر است که هر ماه به آنها تعلق می گیرد.گرامی با اعلام اینکه جیره غذایی در حدود 80 درصد از نیاز غذایی پناهندگان را تامین می کند، ادامه داد: همچنین هر ماه به 3 هزار دختر افغان در این اردوگاهها یک حلب روغن داده می شود تا خانواده های آنها تشویق شوند  و اجازه دهند این دخترها به تحصیل خودشان ادامه دهند.وی با اعلام اینکه برنامه تشویق دختران پناهنده به درس خواندن را 10 سال است که در ایران شروع کرده ایم، گفت: خوشبختانه نتایج این برنامه موفقیت آمیز بوده است به طوریکه آمار دختران با سواد افغانی از 30 درصد به 63 درصد رسیده است. این موضوع نشان می دهد که اهرمهای معیشتی، تاثیر مثبتی در اجرای این قبیل برنامه ها دارد.

خرید غذا در سطح بین المللی

گرامی در خصوص نحوه تامین مواد غذایی پناهندگان، گفت: سیاست ما این است که خریدهای خودمان را در سطح بین المللی انجام دهیم و این کار از طریق دفتر برنامه جهانی غذا در رم انجام می شود. بر همین اساس جیره غذایی پناهندگان در ایران نیز از کشورهای دیگر خریداری شده و پس از حمل با کشتی و ترخیص آنها از گمرک، در انبارهایی که در مهمانشهرها وجود دارد، این جیره غذایی دخیره می شود.نماینده برنامه جهانی غذا در ایران در پاسخ به این سئوال که پناهندگانی غیر از افغان نیز در اردوگاههای ایران حضور دارند، افزود: چیزی در حدود 3 تا 4 هزار عراقی نیز تحت پوشش برنامه غذایی ما قرار دارند.

کمک غذایی به زلزله زدگان بم

وی در ارتباط با اینکه آیا برنامه جهانی غذا فقط به پناهندگان در کشور دیگری کمک غذایی دارد یا خیر، گفت: چنانچه کشوری به دلیل بلایای طبیعی دچار مشکل و بحران شود، برنامه جهانی غذا به کمک افراد نیازمند می رود. به طوریکه در زلزله بم، ظرف 96 ساعت اولین محموله از ایتالیا که شامل بیسکویت رژیمی بود در اختیار حدود 100 هزار نفر از مردم این منطقه قرار گرفت.گرامی با عنوان این مطلب که برنامه توزیع بیسکویت رژیمی با توجه به اینکه در اولین روزهای بحرانهای بزرگ امکان توزیع غذای گرم نیست، به مدت 10 روز انجام شد، افزود: بعد از آن به مدت 3 ماه جیره غذایی در بین آسیب دیدگان زلزله بم توزیع شد.

در زلزله آذربایجان درخواست غذا نشد

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران در خصوص کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی، گفت: دولت کشور باید از ما درخواست کمک کند و بر همین اساس سازمان ملل هیئتی را به منطقه اعزام کرد اما غذا جزو نیازهای مردم زلزله زده اعلام نشد.وی با اشاره به لجستیک بسیار قوی برنامه جهانی غذا که در حدود 6 هزار کامیون در سراسر دنیا و بیش از 40 کشتی روی آبها دارد، افزود: سیاست برنامه جهانی غذا این است که اولویت را در خرید مواد غذایی برای پناهندگان، به خرید از داخل همان کشور بدهد. بر همین اساس 3 سال است که آرد مورد نیاز پناهندگان در ایران از داخل کشور تهیه می شود اما سایر اقلام غذایی از سایر کشورهایی تهیه می شود که برای ما مقرون به صرفه باشد و هزینه کمتری داشته باشد.گرامی با اعلام اینکه خرید برنج ایرانی با توجه به قیمت بالای آن برای ما مقرون به صرفه نیست، گفت: در حال حاضر مایل هستیم خرید حبوبات را از داخل انجام دهیم و به همین منظور مشغول رایزنی با دولت هستیم.

3.5 میلیون دلار هزینه جیره غذایی در ایران

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، هزینه های خرید مواد غذایی برای پناهندگان را از محل کمکهای اهدایی دانست و افزود: هزینه سالانه تامین جیره غذایی پناهندگان در ایران سالانه 3.5 میلیون دلار است.وی با عنوان این مطلب که وضعیت امنیت غذایی پناهندگان به صورت دوره ای ارزیابی می شود، گفت: بر همین اساس، تابستان امسال هیئت ارزیابی به اردوگاهها و مهمانشهرهای ایران مراجعه کرده و به این نتیجه رسیده اند که کمک غذایی به این افراد می بایست تداوم داشته باشد.

گرامی با اعلام اینکه پناهندگان سوءتغذیه ندارند، افزود: این افراد دچار کمبود غذایی و عادت ناصحیح غذایی هستند.نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با اشاره به اینکه در حدود 20 سال قبل که اجرای این برنامه در ایران آغاز شد بیش از 500 هزار نفر پناهنده تحت پوشش برنامه غذایی قرار داشتند، گفت: بعد از پایان جنگ ایران و عراق و همچنین ثبات در کشور افغانستان، این تعداد خیلی کم شد به طوریکه در حدود 5 سال است که همین 34 هزار نفر در اردوگاهها و مهمانشهرهای ایران تحت پوشش برنامه جهانی غذا قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha