سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 58527

عدس و حبوب دیگر را موقع خوردن باید خوب جوید. این کار باعث می‌شود تا با آب دهان به خوبی مخلوط و زود هضم شود.

فواید میوه‌ها، خواص غذاها
سلامت نیوز : عدس، غذایی کامل و پُر انرژی است و ویتامین‌های «آ»، «ب» و «ث» دارد. عدس مقدار زیادی آهن و کلسیم دارد. از عدس می‌توان به جای گوشت استفاده کرد. به همین علّت به آن «گوشت گیاهی» می‌گویند. عدس برای کودکان، افراد کم خون و مادران شیرده بسیار مفید و سودمند است. همچنین عدس برای کسانی که کارهای بدنی سخت انجام می‌دهند، به ویژه ورزشکاران مفید است. عدس و حبوب دیگر را موقع خوردن باید خوب جوید. این کار باعث می‌شود تا با آب دهان به خوبی مخلوط و زود هضم شود. خوردن عدس برای افراد چاق و کسانی که ناراحتی کبد دارند، توصیه نمی‌شود.

آب لیمو بهترین غذای پوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ لیمو ویتامین‌های «آ»، «ب» و «ث» دارد. به همین سبب در تقویت بدن و آرامش بخشیدن به اعصاب بسیار مفید است. وجود ویتامین «آ» در لیمو باعث می‌شود که جسم ما جوان بماند. ویتامین «ث» موجود در لیمو به ما سلامت و شادابی می‌دهد.‏‏برای استفاده از خواص و طعم لیمو، آن را خشک می‌کنند، چون لیموی خشک را می‌توان به مدّت زیادی نگه‌داری کرد. بنابراین لیمو عمانی از خشک کردن نوعی لیموترش به دست می‌آید و به عنوان چاشنی غذا به کار می‌رود.لیمو ترش در شمال و جنوب ایران به عمل می‌آید. لیمو عمانی، خشک شده لیموی جنوب است.

لیموی شمال ایران پُر آب تر،ترش‌تر و پوست نازک‌تر است، امّا لیموی جنوب ایران کم آب‌تر و پوست آن ضخیم‌تر است. ما ایرانی‌ها در پختن انواع غذاها از لیمو عمانی استفاده می‌کنیم. با این کار هم غذای ما خوشمزه می‌شود و هم از ویتامین‌های موجود در لیمو استفاده می‌کنیم.

می دانید غذاهای چرب برای بدن مناسب نیستند، امّا اگر کسی می‌خواهد از این نوع غذاها استفاده کند، حتماً در آن لیمو عمانی بریزد. البتّه علاوه بر لیموی خشک، می‌توان از آب‌لیمو هم استفاده کرد، چون لیموی خشک و آب‌لیمو به هضم غذای چرب کمک می‌کنند. آب‌لیمو بهترین غذای پوست بدن نیز است. زیرا پوست را نرم نگه می‌دارد و باعث می‌شود پوست بهتر تنفّس کند. آب‌لیمو همچنین ادرار را زیاد می‌کند. به همین دلیل است که دردهای کلیّه و مثانه را تسکین می‌دهد. مخلوط آب‌لیمو و شکر علاوه بر این که حالت استفراغ را از بین می‌برد، شربتی مقوّی است و تب را کاهش می‌دهد. خوردن لیمو عمانی و آب‌لیمو را در برنامه غذای هفتگی خود قرار دهید و سلامت خود را بیمه کنید.

باقلا و خاصیّت آن

باقلا غذای سبکی است که مقدار بسیار زیادی ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث» و «ای» دارد. همچنین در آن آهن زیادی موجود است. به همین علّت از غذاهای خون ساز است و مغز استخوان را تقویت می‌کند. خوردن باقلا برای افراد لاغر مناسب است.باقلا زود هضم است و سینه و ریه را پاک می‌کند. همچنین باقلا سرفه خشک را درمان می‌کند و برای اسهال نیز مفید است. کسانی که کلیه آنها سنگ ساز است، بهتر است باقلا بخورند. البتّه در خوردن باقلا نباید زیاده روی کرد، چون معده را سنگین می‌کند. باقلای خشک مقوّی‌تر از باقلای تازه است و شیر مادران را زیاد می‌کند.

نخود، دارای پروتئین

‏نخود دارای مقدار زیادی پروتئین است. نخود ویتامین «آ»، کلسیم و آهن زیادی نیز دارد.مصرف آن برای تقویت و رشد بدن بسیار مفید است.نخود همچنین خون ساز است و برای کسانی که دچار کم خونی هستند، مناسب است، امّا به یاد داشته باشیم که نخود دیر هضم است و معده را دچار نفخ می‌کند. بنابراین افرادی که معده ضعیفی دارند، باید نخود کمتری مصرف کنند.‏

غوره و آب غوره

غوره، میوه نارس انگور است كه دارای طعم ترشی است. غوره دارای اسیدهای آلی و قند می‌باشد.‏غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار فایده دارد و ضد عفونی‌كننده بدن نیز هست. همچنین اگر با سالاد میل شود، برای لاغر كردن سودمند است.‏هرگز غوره را با معده خالی نخورید، چون روی معده اثر بد می‌گذارد. همچنین خانم‌های باردار از خوردن زیاد غوره خودداری كنند،‌ چون غوره ادرارآور است و ممکن است موجب سقط جنین شود.‏

خواص درمانی غوره

غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.‏

‏1‌ـ در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها موثر است.‏

‏2‌ـ آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.‏

‏3‌ـ بیماری اسكوربوت كه به دلیل کمبود ویتامین ‏C‏ در بدن به وجود می‌آید، با آب غوره درمان می‌شود.‏

‏4‌ـ در دفع زردی موثر است.‏

‏5‌ـ حرارت و صفرای بدن را دفع می‌كند و روده‌ها را ضد عفونی می‌كند.‏

‏6‌ـ آبغوره تقویت‌كننده كبد است.‏

‏7‌ـ برای برطرف كردن ورم گلو، آب غوره قرقره كنید.‏

‏8‌ـ برای دفع كرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha