عمل افزایش قد با استفاده از سلول‌های بنیادی در محیط آزمایشگاهی و بر روی مدل حیوانی توسط محققان پژوهشكده رویان با موفقیت انجام شد.

"لیلا تقی‌یار" از پژوهشگران پژوهشكده رویان و كارشناس ارشد رشته تكوین در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، با اعلام این خبر افزود عمل افزایش قد با استفاده از سلول‌های بنیادی در محیط آزمایشگاه بر روی سگ انجام شده است كه نتایج آن موفقیت آمیز بوده است.

وی گفت در این عمل سلول‌های بنیادی مزانشیمی از مدل حیوانی كه قرار بود مورد عمل افزایش قد قرار گیرد گرفته و در محیط آزمایشگاه تكثیر شد و این سلول‌ها در محل برش ایجاد شده در ساق پای سگ تزریق شد.

پژوهشگر پژوهشكده رویان اضافه كرد تزریق سلول بنیادی مغز در محلی كه برش داده شده بود به افزایش رشد استخوان‌سازی و در نتیجه افزایش قد كمك می‌كند.

وی گفت یكی از مزایای انجام عمل افزایش قد با به كارگیری سلول‌های بنیادی كاهش طول دوره درمان است به اینصورت كه بعد از دو ماه بهبودی كامل حاصل شد.

این كار با همكاری پژوهشكده رویان و دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران به انجام رسیده است.

وی با بیان اینكه عمل افزایش قد یكی از سخت‌ترین اعمال جراحی كه هم اكنون هم در ایران و در جهان صورت می‌گیرد افزود در این عمل استخوان ساق پا شكسته می‌شود و در فضای ایجاد شده در محل شكستگی روزی یك میلی متر فاصله بین دو استخوان ایجاد می‌شود تا استخوان‌سازی صورت گیرد.

در این عمل یعنی عمل افزایش قد بدون استفاده از سلول‌های بنیادی بیمار بعد از عمل به مدت حداقل شش تا هفت ماه باید بستری باشد اما در عمل افزایش قد كه به كمك سلول‌های بنیادی و در ساق پای سگ انجام شد مدت بهبودی به دو ماه كاهش یافته است.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • faryan ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    5 0
    چرا هیچ روشی نیس واسه قد اه خسته شدیم