تدوین راهنماهای بالینی برای سیستم بهداشت و درمان یک ضرورت کلی است و ربطی به برنامه پزشک خانواده ندارد.

تدوین راهنماهای بالینی به کاهش هزینه دارو کمک می‌کند

سلامت نیوز : رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تدوین راهنماهای بالینی برای سیستم بهداشت و درمان یک ضرورت کلی است و ربطی به برنامه پزشک خانواده ندارد.

دکتر آرش رشیدیان در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه تدوین راهنماهای بالینی برای سیستم بهداشت و درمان یک ضرورت کلی است و ربطی به برنامه پزشک خانواده ندارد، اظهار کرد: باید مکانیسم‌هایی ایجاد شود تا پزشکان آن را دنبال کنند تا نگرانی‌های جدی را که در حوزه درمانی وجود دارد از بین ببرد.وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که با تدوین راهنماهای بالینی از بین می‌رود نگرانی از کیفیت خدمت است به این معنی که ما وقتی از راهنماهای بالینی استفاده می‌کنیم مطمئن شویم خدمات به بیماران داده می‌شود و همچنین خدماتی که ضرورتی ندارد اجرا شود به اشتباه در خدمت بیماران قرار نمی‌گیرد.

رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت با اشاره به اینکه تدوین راهنماهای بالینی در کاهش هزینه دارو نیز کمک می‌کند، گفت: راهنماهای بالینی کمک می‌کنند در میان درمان‌های مختلف درمان موثرتر انتخاب شود و منابع محدود موجود در روش موثرترهزینه شود.

رشیدیان درباره هزینه داروهایی که اثربخشی یکسان دارد، گفت: تدوین راهنماهای بالینی به خصوص در طرح پزشک خانواده که قرار است هزینه داروهای سطح اول از بیماران دریافت نشود بسیار موثر است به دلیل اینکه موجب می‌شود داروی انتخابی مناسب‌ترین و موثرترین باشد ضمن اینکه نگرانی بیماران نیز از تجویزهای متفاوت پزشکان در خصوص یک بیماری از بین می‌رود و به آرامش روحی بیماران کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: نقش دیگر تدوین راهنماهای بالینی در بخش ارجاع مشخص می شود به طوری که وقتی ارتباط پزشک خانواده با سطوح تخصصی مشخص می شود راهنماهای بالینی موجب می شود ارجاع به درستی انجام گیرد و اتلاف وقت و هزینه اضافی به وجود نیاید.دکتر رشیدیان گفت: وجود راهنماهای بالینی در صورتی که درست و مبتنی بر شواهد تدوین شوند و وقت، سرمایه و توانمندی علمی داشته باشند بسیار پراهمیت و ضروری است اما صرفا موجب تغییر رفتار نمی‌شود و باید برای ایجاد تغییر، مداخلات دیگری صورت گیرد که میزان تاثیر آن در سیستم درمانی افزایش یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: از مداخلاتی که می تواند به تغییر رفتار پزشکان منجر شود روش ممیزی و بازخورد است که رفتار پزشک را می سنجد و با راهنما مطابقت می‌دهد و در صورت عدم مطابقت به پزشک تذکرات لازم را می دهد. آموزش‌های سیار در محل، نظام های پرداخت، مشاوره ارتقای کیفیت می‌تواند از روش‌ها و مداخلات دیگری باشد که به منظور اجرایی شدن صحیح دستورالعمل‌های بالینی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha