سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت «حذف مالاریا» را از مهم‌ترین برنامه‌های بهداشتی کشور عنوان کرد و گفت: استان کرمان از مالاریا خیزترین استان‌های کشور است و گفت: حذف مالاریا در این استان در مراحل نهایی قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدمهدی گویا در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی و هشتمین همایش سراسری انگل‌شناسی و بیماری‌های انگلی ایران گفت: مالاریا از مهم‌ترین بیماری‌های انگلی در کشور است که به طور جدی به آن پرداخته شده است؛ به طوری که از دو سال قبل برنامه حذف مالاریا سرلوحه برنامه‌های بهداشتی کشور قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور حذف مالاریا در کشور، استان کرمان به عنوان اولویت اول کار قرار گرفته و در این زمینه حذف جغرافیایی مالاریا برای ما اهمیت دارد. مناطق مالاریا خیز کشور را به سه گروه انتقال محلی، منطقه پرخطر (بسته به حوادث طبیعی ممکن است شاهد بیماری باشیم) و منطقه‌ای که انتقال محلی و خطر ابتلا نیز در آن وجود ندارد، تقسیم کرده‌ایم.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: پنج درصد مردم کشور در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که مالاریا در آنجا بومی است و 30 شهرستان مالاریاخیز داریم که عمده آنها در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هستند.

وی گفت: عمده برنامه برای حذف مالاریا در کشور تشدید برنامه کنترل ناقلان است و روی این برنامه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شده و درکنار آن پیش‌بینی، سیستم هشدار سریع و بیماریابی فعال را داریم.گویا تصریح کرد: یکی از حساس‌ترین کارهایی که در راستای حذف مالاریا انجام می‌دهیم، کنترل مقاومت به دارو است، بیماری مالاریا در کشورهای همسایه ما در اوج است.وی نقش مردم را در برنامه حذف مالاریا بسیار مهم دانست و گفت: آگاهی و مراقبت از سوی مردم در کاهش ابتلا به مالاریا مهم است. استفاده منطقی از حشره‌کش‌ها امر مهمی در حذف مالاریا است. همچنین به روش‌های تشخیصی سریع روی آورده‌ایم که کار را راحت‌تر و چشم‌انداز حذف را برای ما روشن‌تر کرده است.

گویا با اشاره به اینکه طی سال گذشته یک هزار و 24 مورد در کشور به مالاریا مبتلا شده‌اند، افزود: در این مدت تنها 26 درصد از این بیماران مبتلا به خطرناک‌ترین نوع مالاریا بودند.گویا بیان کرد: طی سه سال گذشته 18 هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور داشتیم که طی سال جاری به کمتر از 419 مورد رسیده است.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: بیماری دومی که باید به آن توجه ویژه شود، سالک است، این بیماری شاید همراه با مرگ نباشد، اما خسارت‌های زیاد، ضایعات بهداشتی و اقتصادی فراوانی به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: فقیرترین افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، سو‌ءتغذیه و شرایط بهداشتی نامناسب محل زندگی در این افراد نیز دیده می‌شود. عوامل اقلیمی، اجتماعی و سیاسی دست به دست هم داده و این بیماری را در کل منطقه خاورمیانه پیچیده‌تر و گسترده‌تر کرده است.گویا با بیان اینکه در حال حاضر بیماری سالک در افغانستان و اردن و حتی در بخش‌هایی از اروپا مشاهده می‌شود، بیان کرد: پدیده‌هایی مانند جنگل‌زدایی، مهاجرت‌ها، ساخت بی‌رویه سد، روش‌های جدید کشاورزی بدون توجه به پیامدها، شهرنشینی بی‌رویه و روش‌های جدید آبیاری کنترل این بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

گویا گفت: در 88 کشور و در چهار قاره، بیماری سالک به صورت بومی وجود دارد که تنها 32 کشور آمار خود را گزارش می‌دهند.وی خاطرنشان کرد: طی سه و چهار سال اخیر شاهد کاهش بیماری سالک هستیم به ویژه در بم که مهم‌ترین کانون‌های بیماری بوده‌ و مهم‌ترین دلیل آن ‌اقدامات صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha