سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 58546

سلامت نیوز : گروه کر نامیرا قرار است در آخرین روز مهرماه کنسرتی را برای مقابله با ایدز و پیشگیری از انتقال بیماری از مادر به فرزند برگزار کند. در این اجرا حرکات نمایشی نیز به کمک روایت فرهاد هراتی آهنگساز و سرپرست گروه آمده است. داستان کودکی که ناخواسته به ایدز مبتلا شده و مادری که از بیماری کودکش بی‌خبر است‌. وقتی با این واقعیت روبه‌رو می‌شود به همسرش نگاه می‌کند. مرد صحنه زندگی را ترک می‌کند و مادر نیز کودک را تنها می‌گذارد... کنسرت گروه کر نامیرا با همکاری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز و موسسه فرهنگی ققنوس اجرا می‌شود. به گفته فرهاد درودی هماهنگ‌‌کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز به دلیل روش‌های پیشگیرانه و درمانی، خوشبختانه ایدز در دنیا رو به کاهش است. یکی از زمینه‌های انتقال آن از مادر به جنین است که در حال حاضر این انتقال قابل توقف است که امیدوارم تا سال 2015 کاملا به این هدف برسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ جمهوری اسلامی ایران در این خصوص دارای جایگاه ویژه‌ای است و یکی از بهترین تجربه‌های ارائه شده را دارد. او دیروز در نشست خبری این کنسرت در دفتر سازمان ملل در تهران گفت: وزارت بهداشت در حال تهیه پروتکل جامع‌ برای جلوگیری ایدز از مادر به نوزاد است و معتقدم تلاش‌های ما در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است. درودی معتقد است موسیقی یکی از رسانه‌های خوب برای پیشگیری از ایدز است و این کنسرت که 10 ماه برای آن تلاش شده فتح بابی است برای پیشگیری ایدز از مادر به کودک. درودی می‌گوید: اگر در ابتدای راه متوجه شویم که جنین دارای بیماری ایدز است، درمان راحت‌تر صورت می‌گیرد. ما با امکانات و تعهدات جهانی در تلاشیم تا نسلی بدون ویروس ایدز داشته باشیم. به گفته او در حال حاضر 24 هزار مورد ابتلا به ایدز به ثبت رسیده که از این میزان 3 درصد انتقال‌ ایدز از مادر به کودک است.

موج سوم ایدز در کشور دور از انتظار نیست

دیروز همچنین دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به موج سوم بیماری ایدز تاکید کرده: هر میزان که در جامعه ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش یابد؛باید منتظر افزایش نرخ مبتلایان به بیماری ایدز نیز باشیم، از این‌رو مسئولان باید زمینه ازدواج در کشور را فراهم کنند. عباس قائیدرحمت به خانه ملت گفته است: بر اساس بررسی‌های انجام شده علت آغاز موج دوم به‌خاطر انتقال ایدز در میان معتادان و آغاز موج سوم به‌علت شیوع بیماری سل است. به‌طور حتم زمانی که این بیماری در جامعه شیوع پیدا می‌کند روز به روز به تعداد مبتلایان آن نیز افزوده می‌شود. متأسفانه ویروس ایدز به‌علت خصوصیاتش، قابل انتقال به فرزند است که این موضوع موجب ابتلای نسل‌های آینده یک جامعه به این بیماری می‌شود.او همچنین به نقش معتادان و سرنگ‌های آلوده در افزایش نرخ بیماری ایدز در کشوراشاره دارد: به‌طور حتم سازمان‌های مربوطه باید در جهت ارائه محصولات استریل به معتادان برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند. آموزش و اطلاع‌رسانی کلید اصلی کاهش بیماری ایدز در کشور است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چند سال اخیر اقداماتی برای کاهش نرخ این بیماری انجام داده است ولی به طور حتم این اقدامات با توجه به میزان شیوع این بیماری کافی نیست‌.

به گفته این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس هم‌اکنون آماری واقعی از مبتلایان به بیماری ایدز در کشور وجود ندارد: هم‌اکنون قسمتی از مبتلایان به بیماری ایدز تنها به‌علت حفظ آبرو از معرفی خود به‌عنوان بیماری پرخطر، جلوگیری می‌کنند و این‌ موضوع موجب می‌شود که سازمان‌های مربوطه آمار درستی از تعداد بیماران مبتلا به ایدز نداشته باشند.در کشورهای دیگر آموزش جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیرداراز دوران پایه‌ای و کودکی آغاز می‌شود. وی افزود: اجرای برنامه‌های آموزشی موجب می‌شود که افراد در هنگام روبه‌رو شدن با بیماری ایدز بر اساس قواعدی خاص و بازدارنده عمل کنند و هیچ مشکلی برای این افراد در جامعه و خانواده به‌وجود نمی‌آید. قائیدرحمت معتقد است شناسایی مبتلایان به ایدز و کنترل این بیماری ضروری است و وزارت بهداشت و درمان باید در جهت کاهش شیوع این بیماری با استفاده از تمام ابزارهای موجود تلاش کند: وزارت بهداشت تعداد کل موارد ثبت شده مبتلایان به HIVپیشرفته در سال ۹۰ را حدود سه‌هزار و ۵۴ نفر، تعداد موارد تحت درمان را دو هزار و ۵۷۹ نفر و تعداد موارد فوت شد، چهارهزارو ۳۱۱ نفر اعلام کرد. این وزارتخانه برآورده کرد آمار به ۹۳ هزار و ۲۵۰نفر نیز برسد. موارد ابتلا به ایدز در ایران طی سال ۹۰ در زنان ۵/۸ درصد و در مردان ۵/۹۱درصد است، همچنین راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی ۸/۶۹‌درصد، مادر به کودک ۸/۰ درصد، موارد نامشخص ۳/۱۸‌درصد و از طریق آمیزش جنسی ۱۰درصد گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha