سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 58551
سلامت نیوز : داشتن یك روز خوب زمانی شروع می‌شود كه شخص در خواب شبانه راضی بوده و بالش مناسبی را برای خواب انتخاب كرده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ یك بالش مناسب نه تنها در كیفیت خواب تأثیرگذار است بلكه باعث می‌شود فرد یك استراحت سالم را تجربه كند اما اگر بالش خوبی برای خوابیدن نباشد ممكن است با علائمی مانند سردرد، درد گردن، شانه، بی‌حسی بازوها، عطسه و حتی خس‌خس در ناحیه سینه روبه‌رو شوید. در صورت استفاده از بالش نامناسب به‌طور قطع این مشكلات در فرد تشدید پیدا می‌كند و مانع از استراحت شبانه می‌شود.

بالش جدید
بهترین روش برای داشتن خواب آرام این است كه هرچند وقت یكبار بالش‌ها تعویض شود زیرا انواع قارچ‌ها، كپك و گردوغبار در آن انباشته و پنهان خواهد شد. كارشناسان می‌گویند بهترین كار این است كه زمان استفاده از بالش‌ها 12 تا 18 ماه باشد و پس از دو سال آنها را تعویض كنید. هدف استفاده از یك بالش نگه داشتن سر در موقعیت مناسب است. تراز بودن سر روی شانه‌ها باید به حدی باشد كه سر خستگی را احساس نكند و بدون خم شدن در حالت استراحت قرار گیرد.

توصیه‌های متخصصان
اگر هنگام خواب احساس بدی نسبت به بالش داشتید، بالش نازك‌تری را انتخاب كنید تا سر به طرف دیگر قرار نگرفته و یا بیش از حد به سمت جلو قرار نداشته باشد.
بالش محكمی را برگزینید تا فاصله بین گوش و شانه پر شود و تقریباً مسطح باشد برای جلوگیری از كمردرد این بهترین روشی است كه مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است.

گزینه‌های انتخاب
بالش پر بهترین گزینه برای خوابیدن است اما بالش‌هایی كه در سال‌های اخیر رایج شده است تركیبات فوم یا پلی‌استر هستند. همچنین لاتكس یكی دیگر از انواع بالش‌هایی است كه مردم از آن بیشتر استفاده می‌كنند. بنابراین انتخاب نوع بالش بستگی به این دارد كه فرد در طول خواب چگونه راحت است. بالش لاتكس در هم‌ترازی كمر و گردن به افراد كمك می‌كند اما بالش‌هایی كه از جنس پنبه و پشم هستند ضدحساسیت بوده و در مقابل كپك و غبار مقاوم هستند افرادی كه تمایل به استفاده از بالش‌های سفت و فشرده دارند این دو گزینه را انتخاب می‌كنند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد بالش‌هایی كه از پر هستند مشكلات آسم و آلرژی را تشدید می‌كنند بنابراین افرادی كه حالت‌های آلرژیك دارند بهتر است جنس دیگری را برگزینند از این‌رو بهترین جنس بالش برای افرادی كه سابقه آلرژی دارند الیاف پلی‌استر است.

بالش‌های مخصوص
بسیاری از بالش‌ها برای رسیدگی به نیازهای خاص طراحی شده‌اند برخی از افرادی كه دچار گرگرفتگی، سردرد و گردن درد هستند می‌توانند بالش‌های تخصصی انتخاب كنند و در مورد چگونگی استفاده از آن تحقیق كنند.

بالش داغ
این نوع بالش مانند یك پادزهر برای گرگرفتگی و تعریق شبانه است. بخشی از بالش حالت خنك داشته و قسمت سر گرم است كه برای سردرد و كمردرد مفید به‌شمار می‌رود.

بالش اكسیژن
این تكنولوژی بالش براساس مطالعات انجام شده از پارچه جوراب است كه به گردش خون در بیماران مبتلا به دیابت كمك می‌كند. این بالش با استفاده از فناوری محتوای اكسیژن در عروق خونی كوچك تا 29 درصد است و برای كاهش درد توصیه می‌شود.

بالش موضعی
این بالش برای پشت، معده یا خواب جانبی طراحی شده است. كارشناسان می‌گویند برخی از این بالش‌ها بسیار مؤثر عمل می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha