سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 58555
سلامت نیوز : سازمان خواربار و كشاورزی جهان (فائو) وابسته به سازمان‌ملل ‌ سال 1979، شانزدهم اكتبر برابر با بیست و پنجم مهر را همزمان با سالروز تاسیس‌اش به‌عنوان روز جهانی غذا نامگذاری كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شاید یكی از دلایل قراردادن روزی به نام روز جهانی غذا تاكید بر اهداف انسانی درخصوص جلوگیری از فقر و گرسنگی و توجه به ضروری‌ترین نیاز بشر یعنی غذا باشد. براساس نتایج مطالعات فائو، هرساله یك‌سوم غذای تولیدشده جهان برای مصرف انسان‌ها از بین رفته یا به هدر می‌رود. براساس گزارش بانك جهانی هم سالانه یك‌سوم از تولیدات غذا در جهان معادل حدود 3‌/‌1 میلیارد تن دور ریخته می‌شود.

گرسنگی مرگ‌آفرین

براساس گزارش‌های جهانی، شمار قربانیانی كه بر اثر گرسنگی در جهان جان خود را از دست می‌دهند، بیش از تعدادی است كه بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل مالاریا یا سایر بیماری‌‌ها كشته می‌شوند. به‌طور كلی سه مساله بی‌‌ثباتی سیاسی، افزایش بهای مواد غذایی و حوادث آب و هوایی بشدت بر افزایش آمار سوءتغذیه ناشی از فقر در جهان تاثیرگذار است. براساس گزارش سازمان ملل متحد، هم اكنون حدود یك میلیارد نفر در جهان از گرسنگی مزمن رنج می‌برند. پیش‌بینی می‌شود این رقم برای سال 2050‌ به بیش از 5 میلیارد نفر برسد. به گفته كارولین هورفورد، مدیر فائو، مبارزه با گرسنگی مستلزم اجرای برنامه‌‌هایی مانند برنامه توسعه هزاره اول میلادی است كه براساس آن قرار است تا سال 2015، شمار گرسنگان در جهان به نصف كاهش یابد.

سیری مرگ‌آفرین

اگرچه امروزه بسیاری از مردم از گرسنگی شدید رنج می‌برند و حتی در آستانه مرگ قرار دارند اما عده‌ای هم از پرخوری و بدغذایی با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم می‌كنند. بنابر اعلام فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه آسیا و اقیانوسیه جمعیتی بالغ بر 5/ 1‌میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند. بنابر این اعلام، پرخوری سالانه جان 2‌/‌4 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد كه این مقدار بیش از آمار تلفات ناشی از گرسنگی است. در همین خصوص، بنا براعلام رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله در ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند. این روندِ رو به افزایش یك هشدار محسوب می‌شود.

چگونه بخوریم؟

شاید بهتر باشد سعی كنیم از هیچ طرف بام نیفتیم. اگرچه اصلاح عادات غذایی با توجه به مشغله‌های امروزی و دنیای صنعتی كاری دشوار به نظر می‌رسد، اما بیش از آن‌كه تصور كنیم ضروری است. عوامل مختلفی در بدغذایی موثر است از جمله: نخوردن صبحانه، غذاخوردن قبل از خواب، سریع غذاخوردن، گرسنه‌ماندن بیش از حد، انجام‌دادن كاری درحین غذا خوردن، پُرخوری، آب ننوشیدن به اندازه كافی، نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار كافی و مصرف تنقلات هنگام گرسنگی.

تغذیه مناسب علاوه بر تاثیری كه برعملكرد جسمی فرد دارد، تاثیر فوق‌العاده‌ای نیز بر روان و مغز انسان دارد. احساس افسردگی و بیهودگی، تندمزاجی و زودرنجی ‌ و... با تغییر در فرهنگ غذایی قابل كنترل است. كمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند موجب بیماری‌های روانی و روحی شود یا آن را تشدید كند، ناراحتی‌های روحی نیز با تاثیر بر مقدار دریافت مواد غذایی، اثرات جسمی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. البته كمبودهای تغذیه‌ای بلافاصله موجب عوارض جسمی نمی‌شوند در واقع به‌پایان رسیدن ذخایر مواد حیاتی یا نداشتن تعادل غذایی به دلیل دریافت‌نكردن غذاهای مناسب، همیشه علائمی شبیه گرسنگی‌‌های ظاهری را در فرد ایجاد نمی‌كند.

برچسب‌های غریب

شاید به همان اندازه كه پرخوری مذمت‌شده، بر كم‌خوری تاكید شده باشد. به هر حال كم یا زیاد مهم این است كه چه بخوریم؟ آیا مواد غذایی و بهداشتی كه مصرف می‌كنیم یا بهتر بگوییم مواد غذایی كه مجبوریم مصرف كنیم از استاندارد كافی برخوردارند؟ آیا از نظر بهداشت و سلامت دارای مولفه‌های استاندارد هستند؟

نكته: كمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند موجب بیماری‌های روانی و روحی شود یا آن را تشدید كند، ناراحتی‌های روحی نیز با تاثیر بر مقدار دریافت مواد غذایی، اثرات جسمی را برای فرد به دنبال خواهد داشت

چه مقامی مسئول نظارت بر مواد خوراكی است؟ ما به‌عنوان مصرف‌كننده آگاه باید در مصرف كالاهای آرایشی، بهداشتی، خوراكی، آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشكی دقت ویژه‌ای داشته باشیم. این فرآورده‌ها كه سلامت‌محور است باید به تائید وزارت بهداشت رسیده و دارای برچسب فارسی سلامت باشند. این برچسب حاوی اطلاعات تاریخ تولید، انقضا، نام سازنده و شركت واردكننده و سایر موارد لازم است كه روی فرآورده درج می‌شود. بنا بر اظهار دكتر عبدالعظیم بهفر، مدیركل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از بهمن سال گذشته نصب برچسب سلامت روی كالاها را شروع كرده است. بنابراین اظهارات، اجرای طرح كنترل اصالت كالا فاز بعدی كنترل‌های بهداشتی سلامت است.

موادغذایی بدون برچسب اصالت؛ ممنوع

اواخر تیر امسال ‌ بالاخره سازمان غذا و داروی كشور اعلام كرد هر محصول غذایی و بهداشتی بدون برچسب اصالت از اواخر شهریور غیرمجاز است، اما طولی نكشید كه این تاریخ یك ماه دیگر تمدید شد؛ در حال حاضر براساس اعلام معاون غذای سازمان غذا و دارو همه كالاهای غذایی، آرایشی و بهداشتی وارداتی و داخلی فاقد برچسب اصالت و سلامت معتبر (كد رهگیری كالا)، از اول آبان قاچاق محسوب می‌شوند و مسئولیت فروش اقلام بدون برچسب در بازار متوجه شركت‌ها و نمایندگی‌های عرضه‌كننده آنها خواهد بود. اطلاعات درج‌شده روی برچسب اصالت برای افراد بیمار و دارای رژیم‌های خاص ضروری است.

حامیان خوراكی

در این آشفته بازارِ انواع و اقسام خوراكی‌های مجاز و غیرمجاز، برخی افراد كه تعدادشان كم هم نیست نسبت به بعضی مواد موجود در خوراكی‌ها حساسیت دارند. این افراد نسبت به این مواد خاص واكنش نشان داده و خلق و خویشان تغییر می‌كند و گاهی به‌قدری این تغییرات شدید است كه دردسرهایی برای افراد درست می‌كنند. مثلا استرس كه عامل آن را در بسیاری از موارد به علت استفاده از شكر، كافئین و شكلات تشخیص داده‌اند. راهكاری برای این معضل نیز ارائه شده است برای مثال اگر افراد حساس به این نوع مواد، غذاهایی كه برای خلق و خو استرس‌زا هستند، قطع كنند و همزمان مقدار غذاهایی را كه از ذهن و خلق فرد حمایت می‌كنند مثل آب، سبزی، میوه و ماهی را افزایش دهند، به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابند. نتایج یك تحقیق علمی در انگلستان نیز نشان داده است، 88 درصد افرادی كه از رژیم‌های غذایی حمایت‌‌كننده خلق و خو استفاده كرده‌اند، از نظر ذهنی و روانی، شرایط بهتری پیدا كرده‌اند.

تغذیه بد، دشمن تحصیل

اگر چه یافته‌‌های اندكی در مورد اثرات بلندمدت تغذیه بر یادگیری و رفتار فرد وجود دارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد سوءتغذیه دوران خردسالی با كاهش بهره هوشی (IQ) در دوره‌های بعدی زندگی همراه است. در عین حال از تاثیرات آنی تغذیه یا سوءتغذیه نیز نباید غافل شد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه سعی می‌كنید چیزی را به خاطر بیاورید اما از یادآوردن آن عاجزید، داشتن حافظه‌ای خوب آرزوی هر كسی است، بخصوص در بحث تحصیل و موفقیت درسی‌ فرزند‌ان، این مساله همیشه فكر و ذهن والدین را به خود مشغول ساخته است. اگر برای فرزند شما پیش نیامده باشد، اما شاید از گوشه و كنار شنیده باشید كه كودكی ناگهان از درس و مدرسه خسته می‌شود و دیگر رغبت چندانی به ادامه تحصیل ندارد و از طرف مسئولان مدرسه گفته می‌شود كودك دچار افت تحصیلی و نداشتن تمركز شده است. شاید برای خیلی‌ها غیرقابل باور باشد اما در بسیاری از موارد، علت این افت تحصیلی می‌تواند اختلالات تغذیه‌ای و كمبود دریافت مواد مغذی لازم برای بدن كودك باشد، حتی گاهی این مساله به‌قدری جدی می‌شود كه در نهایت به ترك تحصیل دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی منجر می‌شود.

آنچه مهم است، حفظ سلامتی و سالم زیستن است. جای بسی خوشحالی است كه امروزه اغلب مردم به اندازه‌ای از درك رسیده‌اند كه تشخیص دهند چه می‌خورند و چگونه می‌خورند و در مورد جمله عقل سالم در بدن سالم به یقین رسیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha