سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 58559
سلامت نیوز : منصوره برنجی کار‌شناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بروجرد به مناسبت روز جهانی غذا به خبرنگار سینانیوز در لرستان در خصوص نحوه تهیه غذا و نگهداری آن، عوامل بیولوژیک، فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی را موجب فساد مواد غذایی دانست و افزود: «عوامل بیولوژیک شامـل باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها، عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما، رطوبت محیط، اشعه، عوامل شیمیایی مانند آغشته شدن مواد غذایی به سموم حشره کش‌ها و استفاده از ظروف نامناسب جهت تهیه غذا و عوامل مکانیکی مانند ضربه، فشار و سایدگی موجب تجزیه و تخریب و سرانجام فســــاد موادغذایـــی می‌شوند.»

روش‌های نگهداری موادغذایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ این کار‌شناس تغذیه روش‌های نگهداری مواد غذایی را چنین توضیح داد: «استفاده از سرما یکی از شیوه‌های رایجی است که بسیاری از خانم‌ها در منزل برای حفظ و نگهداری مواد غذایی از آن استفاده می‌کنند مانند نگهداری موادغذایی در فریزر و سردخانه. همینطور استفاده از حرارت زیاد مانند پاستوریزه کردن و استرلیزه کردن، خشک کردن میوه جات و سبزیجات روشی است که باعث می‌شود مواد غذایی به مدت طولانی‌تری حفظ شوند. استفاده از نمک، سرکه، ادویه، شربت قند نیز برای نگهداری موادغذایی مؤثر است.»

سرما میکروب‌ها را نابود نمی‌کند
برنجی در خصوص فعالیت میکروب‌ها در مواد غذایی گفت: «حرارت زیاد باعث نابودی میکروب‌ها می‌شود و موادغـــذایی سالم نگهداری می‌شوند. سرما نیز فعالیت و تکثیـر میکروب‌ها را متوقف می‌کند اما میکروب‌ها را نابود نمی‌کند، لذا اگر مواد غذایی را از یخچال خارج و به محیط گرم منتقل کنیم میکروب‌ها فعالیت خود را شروع می‌کنند و پس از مدتی موجب فساد مواد غذایی می‌شوند. بنابراین مواد غذایی پخته شده را که در یخچال نگهداری شده است برای استفاده مجدد باید با حرارت زیاد، داغ و بعد مصرف نمود.»

عدم طولانی نگه داشتن مواد غذایی در یخچال
وی طولانی شدن مدت نگهداری غذا را باعث از دست رفتن ارزش غذایی مواد خوراکی دانست و اظهار داشت: «در اثر طولانی شدن مدت نگهداری مواد غذایی در حالت انجماد یا در یخچال، مقداری از ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه ب و ث در آن‌ها کاهش پیــــدا می‌کند. علاوه بر این هر قدر زمان نگهداری طولانی‌تر باشد، احتمال کاهش ارزش غذایی بیشتر است و از کیفیت ظاهری مانند طعم، رنگ و به طور کلی خصوصیات کیفی آن نیز کاسته می‌شود»

نکات بهداشتی که در تهیه غذا باید رعایت شود
این کار‌شناس تغذیه در خصوص رعایت نکات بهداشتی هنگام تهیه غذا گفت: «در هنگام پخت مواد غذایی از آب آشامیدنی سالم و ظروف با جنس مناسب و وسایل و ظروف تمیز استفاده شود. قبل از پخت گوشت و سایر مواد غذایی آن‌ها را کاملاً شسته و تمیز نموده و سپس برای پخت استفاده شود. حرارت و مدت طبخ هر نوع ماده غذایی به گونه‌ای باشد که کاملاً ‌پخته شود و مصرف آن‌ها خطری برای انسان نداشته باشد. مثلاً غلات و حبوبات با حرارت کم و به مدت لازم باید پخته شود و یا گوشت ماهی و طیور نسبت به گوشت قرمز که مدت کمتری برای پخت نیاز دارد.»

مواد غذایی را از معرض تماس حشرات دور نگه داریم
وی همچنین افزود: «جهت حفظ ویتامین‌های سبزیجات باید مدت پخت کوتاه و در ظروف در بسته باشد و آب پخت سبزیجات دور ریخته نشود. بهتر است موادغذایی مورد نیاز را به اندازه مصرف هر نوبت تهیه کرد و اگر از غذای تهیه شده مقداری باقی ماند، پس از سرد شدن حتماً‌ در یخچال نگهداری شود. مواد غذایی را از معرض تماس حشرات و مگس و گرد و غبار دور نگه داشته شود.»
منصوره برجی در پایان گفت: «رعایت کلیه اصول و موازین بهداشتی از مرحله تهیه و تولید تا نگهداری مواد غذایی باعث می‌شود تا انسان از بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی که گاهی باعث از دست رفتن جان انسان می‌شود جلوگیری کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha