چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

چنین حوادثی ریشه در عدم برنامه ریزی های صحیح اقتصادی و اجتماعی دارد. تفاوت های فرهنگی و بی‌توجهی به سلامت اجتماعی و شاخص‌های رفاه می‌تواند سبب شكل‌گیری محلات جرم‌خیز شود.

تولد جنایت از دل كانون های جرم‌خیز
سلامت نیوز : تنها در 5 دقیقه اتفاق افتاد، جوان 23 ساله ای در خیابان شهید مدنی 11نفر را با قمه مجروح كرد و یك نفر را به قتل رساند و در همه رسانه های كشور خبرساز شد. جوانی كه اگرچه زورگیری و سرقت موتورسیكلت را در پرونده خود داشت اما این بار با افزودن برگی سیاه به پرونده اش مُهر قاتل را بر پیشانی خود زد. گفته می شود كه متهم پیش از آنكه در منطقه نظام‌آباد تهران بلوا به پا كند، شیشه مصرف كرده است. هرچند مانند بسیاری از حوادثی كه طی سال‌های اخیر قلب ایرانی ها را جریحه دار كرده است، انگشت اتهام بازهم به‌سوی ماده محرك شیشه نشانه رفته اما كارشناسان می‌گویند با شناسایی كانون های جرم خیز به ویژه در كلانشهرها و برنامه‌ریزی برای تغییر آن می‌توان از وقوع حوادث اینچنینی جلوگیری كرد تا بار دیگر آنطور كه اهالی نظام‌آباد می‌گویند، تا ساعت‌ها پس از بروز چنین واقعه‌ای احساس عدم امنیت همه وجودشان را پرنكند و مانع خروج عزیزان‌شان از منزل نشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ كلانشهرها این روزها در چهارگوشه كشور هر سال بیشتر از پارسال رشد می‌كنند و هركه بامش بیش، برفش بیشتر. كارشناسان می‌گویند بزهكاری از جمله پدیده هایی است كه با توجه به ویژگی های مكانی، زمانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بستری كه كانون جرم‌خیز نامیده می‌شود، جان می‌گیرد و بزرگ می‌شود. آنها معتقدند باید برای این كانون های سیاه كه امنیت شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهند برنامه‌ریزی كرد و در طولانی مدت بساط آنها را برچید. دكتر سعید خراطها، آسیب‌شناس از این دسته صاحبنظران است. او در این باره به تهران‌امروز می‌گوید:« این موضوع ریشه در عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح اقتصادی و اجتماعی دارد. همچنین تفاوت‌های فرهنگی یا دورماندن این محلات از فرآیند توسعه و ساماندهی اجتماعی، بی‌توجهی به سلامت اجتماعی و شاخص‌های رفاه‌می تواند بروز چنین محلاتی شود. وقتی هزینه‌های عمرانی و رفاهی مردم صرف منویات گروهی می‌شود و به نیازهای اساسی و اولیه مردم بی‌توجهی می‌شود، مشكلات اقتصادی نیز مزید بر علت شده و اخلاق در جامعه فرو می‌ریزد، با وجود همه این علت ها بروز چنین تاول‌هایی در جامعه اجتناب‌ناپذیر است.»این نخستین باری نیست كه وقوع جنایت در ملأعام و انتشار خبرش، احساس عدم امنیت را برای دقایقی هم كه شده مثل سایه‌ای بر جان ایرانیان انداخته است. طی دو سال گذشته ایرانی ها حادثه سعادت آباد را تجربه كرده‌اند، خبر مرگ یك دختر دانشجو به دلیل ضربات چاقوی همكلاسش روی پل مدیریت را شنیده‌اند و فیلم كشته‌شدن سه دختر به دست پدری را در حاشیه شهر در فضای سایبر یا موبایل‌هایشان دیده‌اند.

11 زخمی، یك كشته

هنوز ظهر دوشنبه از راه نرسیده بود كه جوانی 23 ساله به نام حسین در خیابان شهید مدنی پایتخت، وارد یك قصابی شد، نیمچه قمه را از دست قصاب گرفت و پیش از آنكه مغازه را ترك كند قصاب را مجروح كرد. این همه ماجرا نبود. حسین پس از آنكه وارد خیابان شد، به 4 زن و 8 مرد حمله ور شده و آنها را مجروح كرد. آخرین قربانی اما در برابر حسین ایستادگی كرد و به رغم مجروح شدن موفق شد تا نیمچه قمه را از دست او بگیرد. به‌این ترتیب با تماس اهالی با اورژانس و 110، ماموران در صحنه حضور یافتند. اگرچه ضارب متواری شده بود اما مجروحان به بیمارستان امام‌حسین(ع) انتقال داده شدند و 4 نفر از آنان تحت عمل جراحی قرار گرفتند. شدت خونریزی جوان 30 ساله ای در بین مجروحان به حدی بود كه در بدو ورود به بیمارستان درگذشت و از آن پس حسین به قاتلی فراری مبدل شد اما او پیش از ساعت 10شب همان‌روز ، توسط نیروی انتظامی در قم دستگیر شد. برخی شاهدان می‌گفتند كه حسین در حالی كه هنوز قمه را در دست داشته برای وارد شدن به مدرسه دخترانه‌ای تقلا می‌كرده است. اما مراجع رسمی در نیروی انتظامی این موضوع را شایعه خوانده‌اند. خراط‌ها درباره كانون‌های جرم‌خیز شهر می‌گوید: «با توجه به ویژگی های هر شهر، طبقات اجتماعی مختلف با ویژگی‌های مشترك به سمت هم كشیده می‌شوند و در كنار هم ساكن می‌شوند. این ویژگی‌ها می‌تواند به قیمت زمین در آن منطقه مربوط باشد یا به زبان مشترك. به هر حال قومیت و فرهنگ، همچنین سابقه سكونت در این امر موثر است.

این افراد به شكل موزاییك‌هایی در كنار هم سكونت می‌كنند كه به آن می‌گوییم چینش موزاییكی و زمینه رشد گروه‌های اجتماعی در این بستر گسترش پیدا می‌كند.» او ادامه می‌دهد:«از سوی دیگر پدیده جداگزینی رخ می‌دهد. این به آن معناست كه در فضایی مشخص، اقوام و گروه های مختلفی در كنار هم زندگی می كنند مثلا در محلاتی كه كولی‌ها در آن زندگی می‌كنند و یا محلات مشابهی كه موجب جذب تبهكاران و تشدید و ازدیاد تبهكاری می‌شود مانند دروازه غار.بخش هایی از محله نظام آباد نیز به علت ویژگی‌های اجتماعی، آسیب‌زا شناخته شده است. ساكنان مناطقی از این محله گروه‌های اجتماعی‌ای را در خود جای داده‌اند كه با جرم و آسیب‌های اجتماعی معاش می‌كنند و كانونی از حضور تبهكاران هستند. در این محله می توان تبهكاری را به جرایم خشونت باری نظیر نزاع و درگیری و قتل و همچنین جرایم مواد مخدری نسبت داد. » او معتقد است كه تراكم سكونت و سابقه آسیب زا بودن محله در تشدید وضعیت جرم و رویارویی آن تاثیر دارد و می‌گوید:« در واقع در بررسی وضعیت پراكندگی جرم در شهر تهران به محلاتی برخورد می‌كنیم كه ساكنان آن بیش از سهم خود به نسبت جمعیت و فضا مرتكب جرم شده‌اند. به این محلات، محلات جرم‌خیز می‌گویند و محله نظام آباد یكی از این محلات است.» اما چاره چیست؟ خراط‌ها می‌گوید:«یكی از اقداماتی كه می توان برای مقابله با این محلات انجام داد ساماندهی مكان های آلوده و نابهنجار و افزایش نظارت‌های اجتماعی است. همچنین از پایه باید با آموزه‌هایی كه به كودكان داده می‌شود آنها را با فرهنگ عاری از خشونت تربیت كرد. رونق كسب و كار و ایجاد مراكز رفاهی و تفریحی هم از اقداماتی است كه باید انجام شود. با ایجاد چنین مراكزی می‌توان جوانان را جذب كرد و آنهایی كه توانمندی‌های فیزیكی دارند را با آموزش‌های رزمی به قهرمانان ملی مبدل كرد.»

مجرم سابقه دار بوده است

سرهنگ محسن خانچرلی رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ روز گذشته اعلام كرد كه« بررسی سوابق «حسین» نشان داده وی دارای 3 فقره سابقه کیفری در زمینه زورگیری، استعمال مواد مخدر و سرقت موتورسیکلت است.» شاید به همین علت است كه عباس صلاحی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس علاوه بر مشكلاتی چون بیكاری و فقدان تفریحات سالم، از علت دیگری برای بروز چنین واقعه ای نام می برد. او در گفت و گو با تهران امروز می‌گوید:«هرچند نمی توانیم وقوع جرم را به صفر برسانیم اما اگر دستگاه قضایی برخورد قاطع تری با این افراد می‌كرد امروز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم چرا كه اكثریت این افراد سابقه‌دار هستند و در گذشته نیز جرایمی را مرتكب شده اند. اما برخوردهای بازدارنده آنطور كه باید و شاید شامل حال آنها نشده است. با آنها در محیط زندان برخورد مناسبی صورت گرفته و با افرادی آشنا شده‌اند كه پس از آزادی به سراغ آنها رفته و مجددا بزهكاری را از سر می گیرند.» او تاكید می‌كند كه «جرم مقوله‌ای است كه برخوردهای قضایی باید مانع از وقوع آن شود.» اما او به موارد دیگری هم اشاره می‌كند:«كار فرهنگی در این مناطق امری است كه مغفول مانده است. باید با استفاده از فرهنگ سازی برای اصلاح آنها اقدام كرد و البته نقش رفاه اقتصادی با حل معضل بیكاری هم انكارناپذیر است. باید بستر وقوع جرم را از بین برد.» او در تشریح این بستر می‌گوید:«تورم و بیكاری وقتی به فقر فرهنگی اضافه شود، باید با تربیت شخصیت‌های سالم خداحافظی كرد!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha