چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 58576

در شهر ساری و روستای‌های اطراف آن وقوع سیل به شدت قابل پیش‌بینی است.اگر یک سال در این مناطق سیلی نیاید از نظر طبیعی جای تعجب دارد! نکته قابل‌تامل این است که با یک مدریت درست و دلسوز می‌توان جلوی تلفات انسانی و مالی سیل در مازندران را گرفت.

زخم سیل بر گونه مازندرانی‌ها
سلامت نیوز : «در مازندران و روستای‌های اطراف‌اش، هر سال پس از سه یا چهار ساعت بارندگی مستمر، سیل می‌آید، تعدادی از مردم کشته می‌شوند، روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی تخریب می‌شود، مسئولان بازدید می‌کنند، اتفاقی صورت نمی‌گیرد و دوباره سال بعد همه این‌ها تکرار می‌شود.» این اظهارات محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی از اخرین وضعیت امداد رسانی به سیل زدگان ساری، قائمشهر و بهشهر است. مازندران، شهر‌ها و روستاهای اطراف‌اش هر ساله زخم سیل را بر گونه‌های خود می‌بینند و به دلیل شرایط جغرافیایی خاص خود همه ساله میزبان مه‌مان ناخوانده خود با دست‌های خالی است.

هم اکنون به گفته ناظران محلی و نمایندگان ساری و بهشهر مازندران وضعیت امداد رسانی به سیل زدگان مازندران نا‌مساعد است و هنوز اقدامی در جهت رفع مشکل مردم سیل زده صورت نگرفته است. از سوی دیگر بر اساس آخرین اطلاعات موجود در بهشهرر حدود ۵۰ منزل مسکونی را به طور کامل تخریب شده است و موجب وارد شدن خسارتی در حدود ۳۰۰ میلیارد ریال به این شهر شده است. همچنین بخش کشاورزی این شهر حدود ۲۰ میلیارد ریال خسارت دید اما بخش‌های صنعتی و کارگاهی بهشهر، متحمل خسارت نشدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ افزایش تلفات این سیل نسب به سال گذشته در مازندران به شکلی است که به گفته محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس قرار بود سال گذشته با صرف بودجه یک میلیاردی از سوی استانداری مازندران حریم رود‌ها و رود خانه‌های این منطقه حفظ شود و با بهسازی روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی اقدام موثری برای کاهش تلفات سیل صورت گیرد.او در گفت‌و‌گو با قانون می‌گوید: در شهر ساری و روستای‌های اطراف آن وقوع سیل به شدت قابل پیش بینی است و اگر یک سال در این شهر و روستاهای اطراف سیلی وقوع پیدا نکند از نظر طبیعی جای تعجب دارد، اما نکته قابل تامل این است که با یک مدریت درست و دلسوز می‌توان جلوی تلفات انسانی و مالی سیل در مازندران را گرفت اما تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دامادی ادامه می‌دهد: هم اکنون با گذشت چندین روز از سیل مازندران اقدامی موثری در جهت رفع مشکلات مردم سیل زده صورت نگرفته است و در مناطق و روستاهای مانند میان درود و داراب کلا که همه ساله پذیرای سیل هستند هیچ اقدامی صورت نگرفته است.از سوی دیگر حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اقدامات این سازمان برای مدیریت بحران سیل در مازنداران را موثر و کامل ارزیابی می‌کند و در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی به برای رفع مشکلات مردم و پرداخت خسارت‌های مالی به آن‌ها صورت گرفته است، می‌گوید: دولت از سال گذشته، سازمان مدیریت بحران را مکلف کرده که بابت تلفات و خسارات در محصولات کشاورزی به کشاورزان خسارت نپردازد و به این ترتیب کشاورزان موظف هستند که محصولات خود را بیمه کنند، به این ترتیب سازمان مدیریت بحران دیگر مستقیما خسارت محصولات کشاورزی را که بر اثر حوادث طبیعی از بین می‌رود، نمی‌پردازد بلکه اعتبارات آن را از طریق صندوق بیمه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

او در گفت‌و‌گو با قانون اظهارات دامادی نماینده مردم ساری در مجلس مبنی بر اقدامات صورت نگرفته از سوی سازمان مدیریت بحران را ناشی از بی‌اطلاعی وی از روند از امداد رسانی می‌داند و عنوان می‌کند: تنها مشکل ما در روند مدیریت بحران سیل بهشهر و ساری کمبود لوازم و ابزار ویژه تخلیه منازل مسکونی مانند کف کش و لجن کش بود که باعث تاخیر در پاکسازی مناطق سیل زده بهشهر شد.

۲۲۶ ایرانی هر سال در سیل می‌میرند
آمار‌ها نشان می‌دهد در ۵۳ سال گذشته بیش از ۱۲ هزار شهروند ایرانی بر اثر سیلاب جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که بر خلاف ادعای سازمان مدیریت بحران مبنی بر انجام ۱۲۰۰ برنامه مقابله با سیلاب همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می‌کند.موضوع سیل و وقوع سیلاب و راههای پیشگیری از آن پس از تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور دردستور کار این سازمان قرار گرفت ولی پس از گذشت چهار سال از تاسیس این سازمان همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می‌کند. بر اساس این گزارش، بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد ۵۸ درصد کل افرادی که در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شده‌اند مربوط به سیلاب بوده است. در واقع سیلاب از نظر تلفات جانی و مالی مهیب‌ترین بلای طبیعی در جهان محسوب می‌شود.


آمار‌ها حاکی از آن است که در ایران‌ طی ‌۵۳ سال یعنی از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۳ تعداد چهار هزار و ۱۸۵ مورد سیل حادثه خیز رخ داده است.همچنین در این مدت پنج هزارو ۸۲۱ شهر و ۲۴۵ هزار واحد مسکونی بر اثر سیلاب‌خسارت‌ دیده‌‌اند و ۱۲ هزار نفر تلفات ‌انسانی این حوادث بوده‌اند. همچنین۴۷۱ هزار رأس دام قربانی و یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی هم تخریب شده است.از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار‌ها ۱۳ درصد تلفات انسانی در ایران بر بلایای طبیعی بر اثر سیل بوده است.شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو نیز در گزارشی اعلام کرده است: از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۷۰ یعنی در یک دوره ۴۰ ساله بیش از ۱۸۹۰ رخداد سیل ثبت شده است که خسارات جبران ناپذیر اقتصادی در بر داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha