سلامت نیوز :  بعداز ظهر یکی از همین روزهای پاییزی بود که تصمیم گرفتم برای تهیه این گزارش به کانون اصلی ازدواج آسان در تهران مراجعه کنم.کانونی که با کمترین هزینه ممکن برای زوج های جوان مراسم عروسی برپا می کند و بی آنکه آنها را برای چند سال زیر بار قرض و وام ببرد،جشنی آبرومندانه برای شروع زندگی شان ترتیب می دهد.در سازمان ملی جوانان سابق وقتی که هنوز با وزارت ورزش و جوانان ادغام نشده بود، طرحی پیگیری می شد به عنوان ازدواج آسان، پایدار و به هنگام و در راستای آسان سازی ازدواج جوانان کانون هایی با نام ازدواج آسان تشکیل شد که ۱۳ تا ۱۴ خدمت را که مقدمه ای برای ازدواج است با هزینه بسیار کمی ارائه می دهد. در ابتدا تعداد این مراکز کم بود اما با استقبالی که از این طرح شد تعداد آن رو به فزونی است و بسیاری از خیرین امر ازدواج در این عرصه وارد شدند.در ابتدای گزارش تصورم این بود که تمام مراجعان به این کانون از جنس مردمی با وضعیت مالی متوسط و روبه پایین هستند. راهی چهارراه گلوبندک تهران شدم و البته انتظار نداشتم در آن محدوده، یعنی بازار تهران یکی از همان بازاری ها را با وضع مالی خوب ببینم که آمده است تا مقدمات عروسی پسرش را در کانون ازدواج آسان فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بعضی از دختر و پسرها تنها و بعضی همراه با والدینشان به کانون آمده اند و هر یک در گوشه ای از سالن به صحبت با متصدیان باجه های مختلف مستقر در طبقه اول کانون مشغولند. هنوز چند دقیقه ای از حضورم در این ساختمان چند طبقه که سال هاست زوج های جوان زیادی در آن مقدمات ازدواجشان را فراهم کرده اند، نگذشته بود که دختر و پسر جوانی همراه با مردی میانسال وارد ساختمان شدند.از برخوردها می توان فهمید مرد از سرشناسان محل است و تمامی کارکنان کانون با او آشنایی دیرینه ای دارند. چند دقیقه ای از حضورشان می گذرد و از صحبت هایی که بین مرد و مسئولان کانون رد و بدل می شود می توان حدس زد برای برگزاری مراسم عروسی به کانون آمده اند.پس از انتظار کوتاهی به سراغشان می روم و پس از کمی صحبت مشخص می شود آقای احمدیان از کسبه بازار است و البته از خیران فعال ازدواج. می گوید: سال هاست با تاسیس این کانون او هم به جرگه خیران امر ازدواج پیوسته و سعی کرده است مقدمات ازدواج آسان و بدون دردسر تعدادی جوان را فراهم کند.او که کمک هایش به کانون تعداد زیادی دختر و پسر جوان را راهی خانه بخت کرده حالا آمده تا بساط دامادی پسر خودش را در همین کانون برگزار کند.

کانون ازدواج راهی برای کاهش هزینه های اضافه ازدواج

وقتی علت کارش را می پرسم می گوید:مگر چه فرقی بین پسر من و دیگر جوان ها وجود دارد؟ من سال هاست به تمام خانواده ها و دختر و پسرهای جوان توصیه می کنم تا از خرج های بیهوده و تجمل گرایی پرهیز کنند وحالا که نوبت به ازدواج پسر خودم رسیده ترجیح می دهم جشن عروسی اش را با امکانات کانون برگزار کنم.البته چون تعداد میهمانانمان بیشتر از 100نفر است مابه التفاوتش را پرداخت می کنم.پسر هم که مثل پدر کارو بارش در بازار است می گوید:قرار است مراسم ازدواجمان را در یکی از تالارهای شمال تهران برگزار کنیم.جالب اینکه یکی از دوستان قدیمی ام هم که از دوران تحصیل باهم در ارتباط هستیم قرار است از طریق همین کانون جشن عروسی اش را شب عید غدیر برگزار کند.

جشن ازدواج های ۵۰۰ هزار تومانی

دختر و پسر نگاهی به هم می اندازند و مرد جوان در ادامه می گوید:با این هزینه های سرسام آور، برگزاری یک جشن عروسی چندین میلیون تومان هزینه دارد. درحالی که ما با 900هزار تومان می خواهیم یک عروسی با 300نفر میهمان برگزار کنیم. البته نرخ خدمات این کانون ها در اصل ۵۰۰ هزار تومان است. البته خدا را شکر هم خودم هم پدرم از وضعیت مالی مناسبی برخورداریم ولی ترجیح دادیم به جای برگزاری یک جشن پر زرق و برق،مابقی پول را به کانون کمک کنیم تا تعداد بیشتری بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.احمدیان درادامه می گوید:حتی من دوست داشتم بچه ها از جهیزیه ای که کانون برای دختر و پسرهای جوان تدارک دیده استفاده کنند ولی دراین باره اختیار با عروس خانم است و ایشان و خانواده شان این کار را نکردند و خودشان از بازار جهیزیه تهیه کردند.یکی از پرسنل کانون می گوید:البته چند ماهی می شودکه به دلیل خالی بودن انبارهایمان جهیزیه را از فهرست خدماتمان خارج کرده ایم ولی تمامی خدمات عروسی شامل سالن پذیرایی،ماشین عروس،لباس عروس،فیلم بردار ،آرایشگاه ،کارت دعوت و پذیرایی از 100نفر میهمان با میوه وشیرینی را با 500هزار تومان انجام می دهیم.

افزایش آمار ازدواج با حذف تجملات و تشریفات

احمدیان می گوید: اگر خانواده ای بیشتر از 100نفر میهمان داشته باشد می تواند به ازای هر نفر، ۲ هزار تومان پرداخت کند و به اندازه ظرفیت سالن میهمان دعوت کند.حتی می توانند هزینه شام را هم پرداخت کنند ولی به عقیده من بهتر است مراسم عروسی ساده برگزار شود و فرهنگ تجمل گرایی و پذیرایی از میهمانان با چندین نوع غذا برچیده شود تا ازدواج در جامعه افزایش یابد.زوج جوان دیگری در باجه کناری مقدمات برگزاری مراسم شان را انجام داده اند ومی خواهند برای انتخاب لباس عروس به طبقه بالا بروند. آنها تنها به یک شرط حاضر به گفت وگو می شوند و آن هم اینکه نامی از آنها برده نشود. پسر می گوید:حتی خانواده هایمان هم از موضوع اطلاع ندارند و نمی دانند که قرار است مراسممان را توسط کانون ازدواج آسان برگزار کنیم. ولی یکی از دوستان نزدیکم چند ماه قبل مراسم عروسی آبرومندی را از طریق همین کانون برگزار کرد به همین دلیل ماهم تصمیم گرفتیم مانند او مراسممان را از طریق کانون ازدواج آسان برگزار کنیم.

زیر بار قرض برای ازدواج نمی رویم

زن جوان در ادامه می گوید: ما هردو کارمندیم و درآمد چندانی برای برگزاری یک جشن عروسی پر هزینه نداریم.به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که به جای زیر بار قرض رفتن بهتر است جشن عروسی مان را خیلی ساده برگزار کنیم تا مثل خیلی از زوج های جوان برای چند سال زیر بار قرض نرویم.برای تهیه جهیزیه هم به وضعیت مالی پدرم نگاه کردم و ساده ترین وسایل زندگی را تهیه کردم.ولی خیلی از دختر و پسر ها و از آنها بدتر خانواده هایشان به خاطر چشم و هم چشمی حاضرند میلیون ها تومان زیر بار قرض بروند و تا چند سال اقساط وام هایشان را پرداخت کنند آن هم فقط به این خاطر که یک شب میهمانانشان چند نوع شام بخورند وهنگام دیدن خانه عروس و داماد از جهیزیه عروس تعریف کنند!

وقتی ساده زیستی نقطه آغاز زندگی مشترک می شود

هنگام خروج از ساختمان کانون هنوز زوج های جوان زیادی در طبقات مختلف ساختمان مشغول انتخاب لباس عروس و سالن پذیرایی و دیگر کارهایشان هستند.زوج های جوانی که ساده زیستی را از همان ابتدای زندگی مشترک در پیش گرفته اند و می خواهند زندگی شان را آرام آرام بسازند.در این بین البته کم نیستند افرادی که با وجود تمکن مالی می خواهند ازدواجی آسان داشته باشند و الگو شوند برای دیگرانی که با وجود مشکلات اقتصادی حاضرند سال ها به خود و خانواده شان سختی دهند تا جشنی پر زرق و برق برگزار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha