سلامت نیوز : مریم کاشانیان در گفت‌وگو با فارس در مورد ماستیت(التهاب و عفونت سینه) که در مادران شیرده رخ می‌دهد، اظهار داشت: ماستیت در واقع به معنی التهاب و عفونت سینه است که معمولاً میکروب‌های موجود در دهان و حلق نوزاد عامل ایجاد آن هستند. وقتی نوزاد شیر می‌خورد به دلیل خراش‌های موجود در سطح سینه این میکروب‌ها به مجاری شیری منتقل می‌شود و عفونت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: چون منشأ عفونت، خود کودک است شیردهی با این شرایط منعی برای نوزاد ندارد و مادر باید به شیردهی ادامه دهد.به گفته این متخصص زنان و زایمان پس از ورود میکروب به سینه مادر، درد، التهاب، قرمز شدن و سفت شدن سینه ایجاد می‌شود. علاوه بر آن مادر ممکن است یکسری علائم عمومی مثل تب و لرز داشته باشد.وی در مورد تشخیص قطعی ماستیت گفت: مادر وقتی به متخصص مراجعه می‌کند سینه متورم و دردناک است و ترشحات عفونی از نوک سینه خارج می‌شود که معمولاً در یک سینه این اتفاق می‌افتد و ما معمولاً ترشح سینه را برای کشت به آزمایشگاه می‌فرستیم تا نوع میکروب عامل ایجاد کننده شناسایی شود.

رئیس بیمارستان اکبر آبادی ادامه داد: ولی معمولاً نیازی به این کار نیست و علام بالینی واضحی داریم که بر اساس آن می‌توان با استفاده از آنتی بیوتیک مناسب این مسئله را درمان کرد.کاشانیان اظهار داشت: در این موارد به دلیل درد شدید مادر توصیه می‌کنیم که مادر ابتدا از سینه سالم شیر دهد و می‌تواند شیر سینه متورم را بدوشد.

وی تأکید کرد: در صورت درمان نشدن این عفونت، ماستیت تبدیل به آبسه می‌شود و چرک در کانون عفونی جمع می‌شود و به یک حفره عفونی تبدیل می‌شود. این مرحله دیگر به آنتی بیوتیک جواب نمی‌دهد و دیوار محکمی اطراف چرک وجود دارد که اجازه نمی‌دهد آنتی بیوتیک وارد شود و درمان در این مرحله تخلیه عفونت است که باید روی محل عفونت سینه برش داده شود و ترشحات چرک تخلیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha