چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 58597

با رفتن به خواروبارفروشی سر گذر، تفاوت را در نرخ گذاری مواد غذایی مشاهده کرد. شیر از لیتری هزار و 500 تا لیتری دوهزار و 500 تومان، فروخته می‌شود.

آیا یارانه به شیر بازمی گردد؟
سلامت نیوز : آنقدر اخبار ضد و نقیض درباره قیمت مواد غذایی و بخصوص افزایش بهای لبنیات در سال 91 به گوش رسیده که دیگر نیاز نیست کسی رادیو گوش کند و یا روزنامه بخواند. می‌توان با رفتن به خواروبارفروشی سر گذر، تفاوت را در نرخ گذاری مواد غذایی مشاهده کرد. شیر از لیتری هزار و 500 تا لیتری دوهزار و 500 تومان، فروخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این مسایل در حالی بیان می‌شود که برخی از مکمل‌های تغذیه ای که به افراد در حال رشد (کودکان) داده می‌شد نیز قطع شده است، از جمله توزیع شیر مدرسه‌ها که عموما در میانه فصل پاییز آغاز می‌شد ولی تاکنون با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی، هنوز خبری هم از تجدید قراردادهای سابق آموزش و پرورش منتشر نشده است.

نامه نگاری برای بازگشت یارانه به شیر
کارشناسان علم تغذیه می‌گویند شیر با وجود داشتن حدود 93 درصد آب، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است که ارزش ریزمغذی های آن در واحد وزنی، (به طور مثال یک کیلوگرم) از سایر محصولات غذایی مانند گوشت قرمز بیشتر است. با وجود این گرانی‌های اخیر باعث شده این محصول و متعلقاتش (لبنیات) در سبد غذایی خانواده ایرانی کم رنگتر شود. در این اوضاع، وزارت بهداشت به عنوان اصلی‌ترین متولی سلامت جامعه اعلام کرده بارها به دولت برای اختصاص یارانه به شیر نامه نگاری کرده‌ایم و از هیات دولت خواسته‌ایم برای شیر، سوبسید در نظر بگیرند. هر چند تاکنون این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده ولی وزیر بهداشت و درمان امیدوار است با ادامه نامه نگاری‌ها که تعداد آن به 20 مورد رسیده، تلاش کند دولت را متقاعد کند تا شیر را به صورت ارزان در اختیار مردم قرار دهد. در این راستا، وزیر بهداشت و درمان از «امنیت غذایی» به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در فرهنگ صحیح تغذیه، یاد می‌کند و می‌گوید: «تولیدات ما فقط نباید منحصر به محصولاتی باشد که مورد پسند و سلیقه جامعه است بلکه بایستی به امنیت غذایی توجه داشته باشیم و ذایقه مردم را در برای سلامتشان شکل دهیم.»

مرضیه وحید دستجردی در آستانه روز جهانی غذا از تصویب صنعتی شمرده شدن صنایع سلامت شیر و مواد لبنی، روغن‌های خوراکی و میزان شکر و نمک در هیات دولت خبر داده و گفته: تصویب این اسناد همگی در راستای این است که می‌خواهیم صنایع ما غذای سالم تولید کنند. اهمیت سلامت مواد غذایی به قدری است که به عنوان مثال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، اگر بتوانیم میزان مصرف 3 گرم نمک در روز برای هر فرد را کاهش دهیم، 50 درصد از بار بیماری‌های قلبی کاسته می‌شود.این تصویب، حسن اصلی‌اش درباره تصمیم گیری‌های اقتصادی مربوط به صنایع است. صنایع طبق مصوبه مجلس، از 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها برخوردارند که به صورت وام‌های طولانی مدت با مدت تنفس مناسب و بهره پایین، پشتیبانی می‌شوند. اکنون می‌توان امیدوار بود با مصوبه اخیر، صنایع تولید کننده مواد غذایی نیز از این تسهیلات استفاده کنند.

بدغذایی آفت سلامت ایرانی‌ها
واقعیت این است که برخی ایرانی‌ها، عادات غذایی خوبی ندارند. بالاترین سرانه مصرف قند ساکاروز، نمک و روغن جهان به ایرانی‌ها تعلق دارد. تحقیقات وزارت بهداشت نشان می‌دهد مردم ایران 25 درصد بیش از میزان مطلوب مواد قندی مصرف می‌کنند، اگر میزان نمک و شکر و فرآورده‌ها کاهش یابد، قطعا از بار بیماری‌ها کاسته می‌شود. همچنین یافته های پژوهش‌های متعدد می‌گوید 39 درصد مردان و 48 درصد زنان ایرانی از اضافه وزن رنج می‌برند.خوردن غذای بیش از حد، خوردن تنقلات چرب و شور، استفاده نکردن از سبزی تازه، ماهی و لبنیات به اندازه کافی در سبد غذایی خانواده‌ها، باعث شده است بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه، بخصوص در شهرنشینان، شایع شود. با وجود این، وزارت بهداشت توانسته طی 8 سال گذشته با تلاش صنایع و فرهنگ‌سازی مناسب، میزان مصرف روغن جامد را از 80 درصد به 40 درصد برساند. البته همین میزان مصرف نیز بالا ست. وزیر بهداشت اظهار امیدواری می‌کند اگر موفق شویم میزان مصرف روغن جامد را به صفر برسانیم از بار بیماری‌های قلبی تا 40 درصد کاسته می‌شود.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان مصرف شیر و لبنیات در کشور 35 درصد پایین‌تر از حد مطلوب است، لذا به همین دلیل است که وزارت بهداشت تلاش می‌کند برای بازگرداندن یارانه شیر هر آنچه را در توان دارد خرج کند زیرا در صورتی که امروز یارانه به صورت شیر وارد خانه‌ها شود، خیلی بهتر است که فردا به صورت هزینه درمان، در بیمارستان‌ها برای درمان مردم دردمند و بیمار خرج شود. اگر هم اکنون مصرف شیر ارتقا یابد، بطور قطع در آینده بسیاری از بیماری‌های سالمندان از جمله بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان کاسته خواهد شد.تنقلاتی که اخیرا نیز مصرف آنها در هر جایی باب شده، از جمله انواع پفک‌ها و چیپس‌ها، باعث می‌شود مصرف نمک و به تبع آن، فشار خون متوسط افراد جامعه بالا رود. در همین راستا، وزارت بهداشت با اجرای برنامه کشوری یددار کردن نمک اقدام‌هایی را در راستای اصلاح الگوهای تغذیه‌ای مردم انجام داد. مطابق آمارهای اعلام شده، پس از اجرای این برنامه، 20 درصد از میزان ابتلا به گواتر در کشور کاهش یافت و امروز به زیر 4 درصد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha