چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 58602
سلامت نیوز :  نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بحران دریاچه ارومیه را متعلق به یک منطقه و استان ندانست. عابد فتاحی با اشاره به اینکه مسؤولان در ابتدا فکر می‌کردند مساله دریاچه ارومیه یک مساله بومی و سیاسی است، افزود: آنان سپس قانع شدند که دریاچه ارومیه متعلق به تمام ایران است. وی با بیان اینکه 75 میلیون ایرانی خواهان حل مشکل دریاچه ارومیه هستند، تاکید کرد: کسی حق ندارد به دریاچه ارومیه با دید سیاسی بنگرد. وی با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه کل کشور متضرر می‌شود، ادامه داد: باید هرآنچه نیاز است قبل از وقوع واقعه انجام دهیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ممانعت از بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز در حاشیه دریاچه، حفظ حقابه دریاچه از رودهای جاری در آن و طرح آبرسانی از ارس در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد. وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه یکی از مناطق آبی حساس در کشور است که تحت تاثیر الگوهای توسعه اقتصادی ناپایدار در سال‌های جاری مشکلات عدیده‌ای در زیست بوم آن به وجود آمده است. وی اضافه کرد: سدها، کم‌توجهی به محیط‌زیست، خشکسالی و بهره‌برداری‌های کشاورزی از جمله عوامل خشک شدن دریاچه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید دارد: مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست تا‌کنون هیچ راهکار جدی و اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن نداشته‌اند و دریاچه را به حال خود رها کرده‌اند. وی افزود: تا امروز راهکارهای بسیاری از سوی افراد مختلف برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد شده ‌است اما چرا تاکنون هیچ‌یک از این راهکارها اجرایی نشده‌ است؟ فتاحی اضافه کرد: تمام راهکارهای نجات دریاچه ارومیه در حد حرف و برنامه‌های روی کاغذ باقی مانده‌ و هیچ کار عملی صورت نگرفته ‌است. در مواردی هم که خواسته شده یک کار عملیاتی انجام شود، به جای انجام کار، افکار از اصل موضوع که نجات دریاچه ارومیه است، دور شده است. به‌طور مثال در حال حاضر بحث انتقال آب از رود ارس یا دریای خزر به دریاچه ارومیه مطرح است اما به جای اینکه به اصل موضوع نجات دریاچه توجه شود، توجهات به جریان انتقال آب است. وی خاطرنشان کرد: نخستین کاری که باید برای دریاچه انجام گیرد این است که در استانداری یا دانشگاه ارومیه ستاد بحران برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل شود و متخصصان آب و خاک و محیط‌زیست از ایران و سراسر جهان دور هم جمع شوند و راهکارهای مختلف نجات دریاچه را بررسی کنند. با این کار بدون ‌شک می‎توان به نتایج خوبی رسید. این نماینده مجلس گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه عوامل بسیاری دارد از جمله اینکه بارندگی در سال‌های اخیر بسیار کم شده‌ است. همچنین در استفاده از آب‌های جاری به دریاچه دچار سوء‌مدیریت هستیم. من احساس می‌کنم دریاچه ارومیه فرزند بیمار این کشور است. این همدلی مردم بدون‌شک دریاچه ارومیه را نجات می‌دهد.

معرفی ارومیه به جهان

همچنین استاندار آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه همایش هم‌اندیشی شهر ایرانی، شهر تاریخی، فرهنگی، مذهبی ارومیه گفت: برگزاری این همایش آغاز راه معرفی شهر ارومیه به ایرانیان و جهانیان است و در 3 سرفصل عمده ویژگی‌های ارومیه معرفی خواهد شد. جلال‌زاده در مراسم افتتاحیه همایش هم‌اندیشی شهر ایرانی، شهر تاریخی، فرهنگی، مذهبی ارومیه که در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین اقتدار، اقتدار فرهنگی است و نقشه راه ما برای تبیین داشته‌های فرهنگی‌مان است. وی تلاش مداوم در این مسیر را مستلزم رسیدن به نقطه مطلوب دانست و اظهار کرد: برگزاری همایش هم‌اندیشی شهر ایرانی، شهر تاریخی، فرهنگی، مذهبی ارومیه، آغاز راهی است که در آن نیازمند معرفی این شهر به ایرانیان و جهانیان هستیم و این معرفی با برگزاری این همایش به پایان نخواهد رسید چراکه ظرفیت‌های فراوانی از شهر ارومیه برای معرفی باقی مانده است. وی گفت: ارومیه گمنام واقع شده و وظیفه و رسالت فرد فرد ماست که این باغ شهر تاریخی را از مظلومیت و گمنامی در آوریم. استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی ارومیه گفت: این شهر به تنهایی با 2 کشور هم‌مرز است که این ویژگی افزون بر آنکه مزیتی اقتصادی است مزایای فرهنگی مختلفی نیز با خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha