سلامت نیوز : دیروز همایش روز جهــانــی غذا، با همه ولع و شیرینی كه در نام آن نهفته است، به كام برخی تلخ شد! آن هم چه تلخی؛ چرا كه این بار معاون اول رئیس‌جمهوری با تأكید بر هدف دفاع از سلامت و حقوق مردم آن گونه كه خود نیز بر آن اعتراف كرد به حرف‌های خود رنگ و لعاب عتاب داد و در جمع مسئولان بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو و تولیدكنندگان برتر محصولات غذایی بر این مهم تأكید كرد كه اكنون در پشت صحنه بیشتر رستوران‌های كشور تومورهای سرطانی تهیه شده و به خورد مردم داده می‌شود و لذا ضروری است تا هر چه سریع‌تر درهای این تومورخانه‌ها به روی مردم بسته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ قطع دستان پلید از سفره‌های مردم كه در سلامت غذای آنها دخالت می‌كنند، نكته مهمی بود كه محمدرضا رحیمی بر آن تأكید كرد و برای نخستین بار به عنوان شخص اول دولت پس از رئیس‌جمهور پرده از آنچه در پشت صحنه رستوران‌های كشور می‌گذرد برداشت. او با اعتراف و تأكید به این كه اینها را برای دفاع از مردم و رهاندن اهمال‌كاران از عذاب الهی می‌گوید، گفت: شما نمی‌دانید در پشت صحنه این رستوران‌ها چه می‌گذرد و باید از خود بپرسیم كه ما با بندگان خدا چه می‌كنیم؟ مسئولیت اینها برعهده ما مسئولان است. مسئولیت این مهم هم در وهله اول با دكتر شیبانی به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو است. اگر رسیدگی به این امور را محكم نگیرید، روز پاسخگویی در منزل نخست، هزارسال می‌مانید؛ لذا ضروری است تا جلوی این تخلفات گرفته شود.

او با اشاره به این كه براساس تحقیقات 75 درصد امراض در جامعه از غذا منتقل می‌شود، تأكید كرد: اكنون خانواده‌ها جز رستوران رفتن تفریحی ندارند و در موارد بسیاری غذای خود را از بیرون تهیه می‌كنند، اما در رستوران‌ها غوغاست، به پاركینگ مجوز می‌دهند و آن را تبدیل به رستوران می‌كنند و همه سرطان و تومور می‌خورند. باید این تومور‌خانه را ببندید. باید بازرسان خود را از ابتدا متعهد و آنها را به نحوی تأمین كنید كه روی سلامت مردم معامله نكنند، آنچه اكنون هست و وجود دارد. بیشتر رستوران‌ها موارد بهداشتی را رعایت نمی‌كنند و پائین و بالای شهر هم ندارد. مسئولیت این موارد با وزارت بهداشت و در نهایت دولت است و باید پاسخگو باشیم.

رحیمی البته تولیدكنندگان سوسیس و كالباس را هم از عتاب‌های خود بی‌نصیب نگذاشت و حرف‌هایی زد كه شاید حرف تك‌تك ما باشد و آن هم این كه اكنون بدترین گوشت‌های یخ‌زده را در تهیه سوسیس و كالباس به كار می‌برند و اگر بخواهند سیر قاطی آنها كنند، سیرهای كپك‌زده را استفاده می‌كنند. او تولیدكنندگان كه برترین آنها در جمع حضور داشتند را خطاب قرار داد و اذعان كرد: نروید از هندوستان بزهای پیر بخرید یا از گوشت‌های مانده در سردخانه، سوسیس و كالباس درست نكنید و به خورد مردم ندهید. هر چقدر هم كه بازرسی و رسیدگی را دور بزنید، اما خدا را كه نمی‌توانید از معادلات زندگی خود حذف كنید.

وی می‌افزاید: شما به عنوان تولیدكننده وظیفه نظارت بر توزیع محصولات خود را هم دارید. محصولات‌تان را به دست كسی ندهید كه سلامت آنها را بگیرد و به عنوان مثال آب قاطی آنها كند. چای ایران، بهترین است اما این‌قدر توی سرش زده‌اند كه هر چه تلاش می‌كنیم، زنده نمی‌شود. در كنار آن احمدها و اصغرها رشد می‌كنند. تولیدكنندگان ما بهترین محصولات را تولید می‌كنند و باید از این كم‌كاری‌ها پرهیز كرد؛ اگرچه این وضع با نصیحت هم درست نمی‌شود و باید شمشیر مراقبت ما بر سر كسانی كه می‌خواهند در جامعه خیانت كنند، كشیده باشد.

رحیمی البته انتقاد كوبنده‌ای هم از بیمارستان‌ها می‌كند: بیمارستان‌هایی كه به تعبیر او پول خون می‌گیرند. توصیف او از این واقعه تلخ در قالب طنزی تلخ شكل می‌گیرد، «بعضی بیمارستان‌ها قبض 26 میلیون تومانی دست كارمند بیچاره می‌دهند. وقتی می‌گویی چرا؟ می‌گویند: یك روز در بیمارستان خوابیدی 2 میلیون، یك روز نخوابیدی 2 میلیون؛ اینقدر دارو خوردی 5 میلیون، اینقدر نخوردی

5 میلیون. حال رأس این بیمارستان‌ها را كه نگاه كنید، مدیران آن بسیار مدعی خداشناسی و قرآن‌شناسی هستند. البته آنها جهنم شناسی بیش نیستند.وی این‌بار مرضیه وحید دستجردی را خطاب قرار داده و به او می‌گوید: حالا كه به مدیریت و غیرت شهرت پیدا كردید، اساس سازمان غذا و دارو را به گونه‌ای محكم كنید كه فرد آلوده‌ای در آن رسوخ پیدا نكند، اگر كسی دستورات را نادیده گرفت و با رستورانی كه خلاف كرده، معامله كرد، او را اخراج كنید، چرا كه بر این امور باید افراد باوجدان نظارت كنند. نشان‌های تجاری ما باید در دنیا به شهرت برسند، نه این‌كه كشوری كه وسعت آن به اندازه یكی از شهرهای ما هم نیست، بگوید از ایرانی جنس نخرید.

معاون اول رئیس جمهوری البته از این‌كه ما پس از 105 كشور جهان، سازمان غذا و دارو را در كشورمان به ثبت رسانده‌ایم، گلایه كرد و گفت: كسانی كه در راه‌اندازی این سازمان تأخیر كردند، باید در برابر كسانی كه از غذاهای ناسالم خوردند و مردند، بیمار شدند، هزینه دارو پرداختند، پاسخگو باشند.وی به راه‌اندازی سامانه‌های یكپارچه پایش غذا و دارو، سامانه شیر‌خشك یارانه‌ای و اصالت و كنترل محصولات آرایشی - بهداشتی اشاره كرد و افزود: اگر این برنامه‌ها به خوبی اجرا شود، می‌توان از بسیاری تخلفات جلوگیری و سلامت محصولات را تضمین كرد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان هم در این مراسم اظهار امیدواری كرد كه تولید‌كنندگان آنچه برای سلامت مردم مهم است، رعایت كنند و گفت: مركز تحقیقات غذای حلال كه ما باید به قطب غذای حلال جهان در این زمینه تبدیل شویم، باید توسعه پیدا كند، چرا كه موجب تأمین سلامت جسم، روح و روان افراد می‌شود. وی با اشاره به رونمایی از سامانه یكپارچه غذا و دارو تصریح كرد: صنایع می‌توانند از ابتدای آبان از این سامانه استفاده كنند.وی با اشاره به تصویب اسناد سلامت شیر و مواد لبنی، روغن‌های خوراكی و میزان شكر و نمك موجود در صنایع گفت: اهمیت سلامت مواد غذایی تا جایی است كه بر‌اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اگر بتوانیم مصرف
3 گرم نمك در روز را كاهش دهیم،50 درصد از بار بیماری‌های قلبی كاسته خواهد شد.به گفته وی، مردم ایران 25 درصد بیش از میزان مطلوب مواد قندی مصرف می‌كنند و در صورت كاهش میزان نمك و شكر و فرآورده‌ها قطعاً از بار بیماری‌ها كاسته خواهد شد.

وی همچنین با اعلام این‌كه تاكنون 20 نامه برای مسئولان به‌منظور اختصاص یارانه شیر نوشته‌ایم، اظهار كرد: مصرف شیر و لبنیات در كشور ما 35 درصد پائین‌تر از حد مطلوب است و برای بهبود بیماری‌های اسكلتی و استخوانی كه 70 درصد سالمندان و سالخوردگان ما به آن ابتلا دارند، باید به افزایش فرهنگ مصرف شیر و در دسترس قرار دادن آن توجه كرد.در این مراسم به شركت‌های برتر تولید مواد غذایی سالم و ایمن، سیب سلامت اعطا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha