چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 58605
سلامت نیوز : به سبب تداوم خشكسالی در سال‌های اخیر، سطح آب در سفره‌های زیرزمینی دشت پریشان شهرستان كازرون 7 متر كاهش داشته است.

سازمان آب منطقه‌ای فارس اعلام كرد: بررسی‌های انجام شده روی سطح آب چاه‌ها نشان‌دهنده افت سطح آب كل سفره به میزان 7 متر در یك دوره 15 ساله است كه وضعیت نامساعد سفره یاد شده را معلوم می‌سازد. برای جلوگیری از زیان‌های ناشی از این معضل، همكاری جدی كشاورزان و جلوگیری از حفر چاه‌های جدید غیرمجاز، تغییر روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین و توسعه كشت‌های گلخانه‌ای جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی توصیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ به گفته این كارشناسان ،هم اكنون سطح آب زیرزمینی بسیاری از دشت‌های ایران، بویژه دشت‌های فارس روندی رو به كاهش دارد كه این اتفاق ناگوار گویای عدم تناسب میزان عمق آب با میزان برداشت است. بی‌تردید در صورت ادامه این روند، دشت‌ها با فرایند غیرقابل احیای فرونشست بستر مواجه خواهند شد كه در این صورت زیان‌های فراوانی به زیرساخت‌های كشاورزی، دامداری، مراتع، باغ‌ها و نهایتاً بر وضعیت معیشتی مردم ساكن در دشت‌ها وارد خواهد آمد. كارشناسان توصیه كردند، برای برون‌رفت از این وضعیت بحرانی، كشاورزان و باغداران با اعمال مدیریت صحیح بر منابع آب موجود و در دسترس خود نسبت به جلوگیری از حادث شدن این واقعیت تلخ اقدام و با بكارگیری نظرات كارشناسان مسئول و اعمال تمهیدات مؤثر از توسعه بی‌رویه كشاورزی سنتی غیرمتناسب با اقلیم منطقه خودداری كنند. دشت پریشان كه دارای آب و هوای گرمسیری و میانگین بارندگی سالانه 435 میلی متر است درجنوب باختری فارس در شهرستان كازرون واقع شده و مساحت آن 135 كیلومترمربع و متوسط ارتفاع آن از سطح دریا 960 متر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha