چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 58606

با اینکه شواهد حکایت از کاهش تعدادی از اقلام دارویی در داروخانه‌ها دارد و حتی وارد کنندگان دارو نیز به این موضوع اذعان می‌کنند اما رئیس سازمان غذا و دارو نبود این داروها در داروخانه‌ها را طبیعی عنوان می‌کند.

سلامت نیوز : براساس اعلام وزیر بهداشت، در ایران مردم 25 درصد بیش از میزان مطلوب، مواد قندی مصرف می‌کنند و مصرف شیر و لبنیات در کشور 35 درصد پایین‌تر از حد مطلوب است، این‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که 39 درصد مردان و 48 درصد زنان اضافه وزن دارند. مرضیه وحید دستجردی که در همایش روز جهانی غذا سخنرانی می‌کرد با اشاره به تاثیر موادغذایی ناسالم روی سلامت افراد، به وضعیت مصرف غذا در کشور اشاره کرد. وی گفت: در هشت سال گذشته میزان مصرف روغن جامد از 80 درصد به 40 درصد رسیده است، تاکید کرد:« البته همین میزان مصرف نیز بالا است. اگر موفق شویم میزان مصرف روغن جامد را به صفر برسانیم از بار بیماری‌های قلبی تا 40 درصد کاسته می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ او همچنین میزان مصرف شیر و لبنیات در کشور را 35 درصد پایین‌تر از حد مطلوب عنوان کرد.«در همین راستا برای بازگرداندن یارانه شیر تلاش می‌کنیم چرا که شیر نقش حائز اهمیتی در حفظ سلامت مردم دارد و تعداد زیادی از سالمندان از بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان رنج می‌برند.»به گزارش فارس، او ادامه داد:« بنده تاکنون 20 نامه برای اختصاص یارانه شیر به دستگاه‌های تاثیرگذار نوشته و پیگیری کرده‌ام چرا که 70 درصد سالمندان و سالخوردگان ما از بیماری‌های اسکلتی و استخوانی رنج می‌برند و مصرف شیر در این راستا بسیار مهم است.»وزیر بهداشت همچنین به بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد.«بررسی‌ها نشان می دهد تنها با کم کردن سه گرم از نمک در وعده غذایی روزانه می‌توان 50 درصد از بار بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ها را کم کرد چرا که امروز شاهدیم بسیاری از مردم گرفتار اتاق‌های آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو هستند و هر چه تخت بیمارستانی در این راستا ایجاد می‌کنیم باز هم کم است.»

بهداشت در بیشتر موادغذایی‌فروشی‌ها رعایت نمی‌شود

محمدرضا رحیمی نیز در این همایش با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان غذا و دارو از اینکه این سازمان در ایران پس از 106 کشور جهان به تصویب رسید، گفت:«این در حالی بود که ما باید جزو اولین‌ها می‌بودیم و آنهایی که سبب تاخیر در این راه‌اندازی شدند، در برابر بیماری‌هایی که ناشی از خوردن غذای ناسالم ایجاد شده یا جان افراد را به مخاطره انداخته مسئول هستند.»او با اشاره به اینکه 75 تا 80 درصد بیماری‌ها در کشور ناشی از مواد غذایی است، ادامه داد:«باید تولیدکنندگان مواد غذایی همواره انصاف و وجدان را در کار خود در نظر بگیرند نه اینکه برای تولید غذاهایی مانند سوسیس و کالباس از بدترین نوع گوشت یا سایر مواد استفاده کنند.» رحیمی خطاب به مسئولان غذا و دارو گفت: «باید سعی کنید تا سامانه شبکه ملی غذا و دارو را طوری سامان ببخشید که افراد بی‌وجدان نتوانند وارد آن شوند و باید در انتخاب بازرسانی که در این شبکه می‌گمارید دقت کنید تا با سلامت مردم معامله نکنند.» معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اکنون بیشتر فروشندگان مواد غذایی موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ادامه داد:« این موضوع پایین شهر و بالای شهر ندارد و اتفاقی است که همواره می‌افتد و دولت مسئول است و همه ما باید جوابگو باشیم.» او تاکید کرد:
«ما باید نظارت را جدی‌تر بگیریم چرا که اکنون برخی جنس را با ارز مرجع وارد می‌کنند اما با نرخ آزاد به مردم جنس می‌فروشند و باید حق مردم را از این دسته افراد بگیریم که این امر به تنهایی محقق نمی‌شود.»

5/2 میلیارد دلار ارز نیاز داریم

با اینکه شواهد حکایت از کاهش تعدادی از اقلام دارویی در داروخانه‌ها دارد و حتی وارد کنندگان دارو نیز به این موضوع اذعان می‌کنند اما رئیس سازمان غذا و دارو در این همایش در گفت و گو با ایسنا نبود این داروها در داروخانه‌ها را طبیعی عنوان می‌کند. با این توضیح که:« اکنون ممکن است برخی از کمبودهای دارویی را داشته باشیم، به عنوان مثال یک سری از داروهایی که در فهرست دارویی ایران نیست و ثبت نشده و ممکن است پزشکان نسخه کنند و طبیعی است که این دارو در داروخانه نیست و نباید هم باشد. شاید یکی از موارد کمبود که مطرح باشد مربوط به چنین مواردی باشد.» او ادامه داد:« برای دارو و لوازم پزشکی سالانه 5/2 میلیارد دلار ارز لازم است که این نیاز را از قبل اعلام کردیم. شاید حدود یک هشتم آن را تا کنون پرداخت کرده باشند. امیدواریم بتوانند تا قبل از پایان سال مبلغ بیشتری را ارایه دهند تا ما نیز بتوانیم دارو را به موقع برای بیماران تامین کنیم.» اختصاص نیافتن ارز مرجع برای واردات دارویی موضوعی بود که روز دوشنبه در گردهمایی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت نیز مورد انتقاد وزیر بهداشت قرار گرفت. دستجردی از اینکه دولت ارز به میزان کافی در اختیار شرکت‌های دارویی قرار نداده گلایه کرد. به گفته او، این موضوع نه تنها شرکت‌های دارویی را با مشکل مالی مواجه می‌کند بلکه کمبود دارو را نیز همراه دارد. موضوعی که از سوی شیبانی نیز مورد تاکید قرار گرفت.« امسال هنوز آنچه که ارز برای دارو و لوازم پزشکی لازم بوده اختصاص نیافته است. پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم و امیدواریم بانک مرکزی در ماه‌های باقی مانده از سال نیازهای ارزی ما را تامین کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha