سلامت نیوز :مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون معتادان تزریقی علاوه بر دریافت سرنگ، آموزش رفتار کمتر جنسی را به منظور جلوگیری از شیوع ایدز فرا می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمدباقر صابری‌زفرقندی در افتتاحیه اکارگاه آموزشی کارشناسان کشورهای عضو اکو که در محل انستیتو روانپزشکی تهران برگزار شد، گفت: ایران، بسیار مشتاق است تا با توجه به توانمندی‌های علمی و فنی و تجربه‌های با ارزشی که در حوزه مقابله با موادمخدر خصوصاً کاهش تقاضا دارد، با تعامل با کشورهای هم‌جوار، نسبت به انتقال تجارب مفید خود اقدام کند.

وی با بیان اینکه انستیتو روانپزشکی تهران در حوزه روانپزشکی جامعه‌نگر، روانشناسی بالینی اختلالات رفتاری و اعتیاد بیشترین فعالیت را دارد، گفت: در این انستیتو، برنامه‌های جدیدی در حوزه اعتیاد خصوصاً با تمرکز به برنامه‌های پیشگیری اجرا می‌شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد اظهار داشت: برنامه‌های ادغام‌یافته‌ی خدمات بهداشتی و درمانی در ایران از دو دهه قبل، درست زمانی که ایران درگیر جنگی ناخواسته بود، شروع شد و در سال‌های پایانی دفاع مقدس (1367 شمسی) (1986 میلادی) خدمات بهداشت روان نیز در شبکه‌های بهداشتی درمانی ادغام شد که خود یک انقلاب در ارائه خدمات بهداشت روان در کشور و منطقه بود و به عنوان یک الگو مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفت.

صابری تصریح کرد: با توجه به تجربیات موفق کشور در سال 1380 (1999 میلادی) ادغام برنامه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در دستور کار قرار گرفت و به صورت پایلوت اجرا شد، در حال حاضر نیز این برنامه در حال بازنگری و ارزیابی است و تاکنون همه این برنامه‌ها در این انستیتو طراحی و اجرا شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر مسؤول سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در عرصه مبارزه با موادمخدر است، گفت: ستاد در حوزه کاهش تقاضا که یکی از اعضای اصلی فعال آن، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، برنامه‌های همه جانبه درمان همچون پیشگیری اولیه درمان و خدمات حمایتی و برنامه‌های کاهش آسیب را سیاست‌گذاری می‌کند.

این مقام مسوول در ستاد افزود: بنابراین در برنامه‌های کاهش تقاضا، همه توان نظام سلامت کشور که در ایران مسؤولیت آن با وزارت بهداشت است به کار گرفته شده و این وزارتخانه، در همه استان‌ها از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی، سیاست‌های کلی را به‌صورت منطقه‌ای اجرا می‌کند.

صابری ادامه داد: در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های حمایتی دیگر نیز مسؤول تدوین و اجرای برنامه‌های حمایتی از آسیب‌دیدگان اجتماعی از جمله معتادان هستند و همچنین مراکز تحقیقاتی دانشگاهی نیز همکاری نزدیکی با ستاد مبارزه با موادمخدر دارند.

به گفته وی، در بخش کاهش تقاضا، در کنار پیشگیری اولیه از اعتیاد و انواع درمان‌های مجاز، برنامه‌های خاص کاهش آسیب برای معتادان تزریقی و با رفتارهای پرخطر وجود دارد.

صابری تصریح کرد: البته همه برنامه‌های اجرا شده اعم از پیشگیری یا انواع درمان‌ها، رویکرد کاهش آسیب دارند ولی به طور کل برای معتادان پرخطر که نمی‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند و اصرار به ادامه رفتارهای اعتیادی خود دارند برنامه‌های ویژه کاهش آسیب همچون راه‌اندازی مراکز DIC در محل تجمع معتادان و ارائه خدمات سرنگ و سوزن و آموزش رفتارهای جنسی کم خطر در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: هر چند ارائه خدمات کاهش آسیب بخش مهم و قابل توجهی از ارائه خدمات درمانی در کشور است ولی همه آن نیست و بیشتر برای معتادان تزریقی، بی‌خانمان و پرخطر طراحی و عموماً نیز در حاشیه شهرها و نقاط محروم این خدمات ارائه می‌شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد گفت: هر چند تعداد این معتادان زیاد نیست ولی به دلایل بهداشتی همچون خطر ابتلا و انتقال عفونت‌های خطرناکی مثل HIV/AIDS و انواع هپاتیت‌ها، برای شروع و اجرای این برنامه‌ها سرمایه‌گذاری زیادی شده و این تنها بخشی از خدمات درمانی است که در ایران برای گروه هدف ویژه ارائه می‌شود.گفتنی است؛ کارگاه آموزشی درمان و کاهش آسیب ناشی از اعتیاد با حضور کارشناسان کشورهای عضو اکو به مدت سه روز در حال برگزاری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha