چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 58611
سلامت نیوز :رئیس کل سازمان نظام پرستاری با طرح سئوالاتی از مسئولان وزارت بهداشت درباره اجرا نشدن کامل قانون ارتقای بهره وری گفت: پرستاران ایران رتبه چهارم علمی دنیا را دارند اما به علت کمبودها از وضع خدمات رسانی پرستاران به مردم راضی نیستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ غصنفر میرزابیگی در نشست چهارجانبه مسئولان معاونتهای توسعه منابع، درمان و دفاتر پرستاری وزارت بهداشت و روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری افزود: پرستاران بیشترین، تاثیرگذارترین، در دسترس ترین و پرحضورترین اعضای نظام سلامت کشورند.
وی ادامه داد: پرستاران فرزندان و فداییان نظام و انقلاب هستند، محدودیتها را درک می کنند و تقاضاهای دور از منطق نیز ندارند. اگر مطالباتی هم دارند از جنس درخواست برای رفع موانع خدمتی است.
 
میرزابیگی در ابتدا با اشاره به همکاری بسیار خوب مسئولان وزارت بهداشت با سازمان نظام پرستاری گفت: این همکاریها باعث شده که دو کارگروه در وزارت بهداشت تشکیل دهیم. یک کارگروه در رابطه با قانون ارتقای بهره وری و دیگری در رابطه با قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری.وی اذعان کرد: تا کنون توانسته ایم بالغ بر 12 جلسه در قالب این کارگروهها و با حضور حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت، معاونت توسعه و سازمان نظام پرستاری برای پیگیری اجرای این قوانین برگزار کنیم. ما حصل این جلسات نیز  تصمیم گیریهایی بود که به روسای دانشگاهها ابلاغ شده است تا قانون از جاده حرکت صحیح خود خارج نشود.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در این خصوص هم کار گروهی با حضور دکتر لاریجانی رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، معاون درمان، قائم مقام وزیر در امور پرستاری و سازمان نظام پرستاری تشکیل شد که تا کنون جلسات خوبی را تشکیل داده ایم و امیدواریم ماحصل این جلسات هم بزودی شامل حال جامعه پرستاری بشود.
 
وی ادامه داد: پرستاران ایران در رده بندی شورای بین المللی پرستاران (ICN) رتبه چهارم دنیا را در حوزه فراگیری علوم و فنون و رتبه چهاردهم را در مسائل عمومی پرستاری دارند. اما به صراحت هم اعلام می کنیم که از وضع خدمت رسانی مان به مردم راضی نیستیم.
 
میرزابیگی افزود: هدف ما این است که اگر پرستاران ما رتبه چهارم علمی دنیا را دارند بنابراین وضعیت خدمت رسانی به بیماران باید به مراتب بهتر از این باشد و باید این توانمندیها در عمل پرستاران منعکس شود. به همین جهت باید موانع خدمتی از سر راه پرستاران برداشته شود.
 
وی در خصوص انگیزه شکل گیری قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: خواستگاه این قوانین، فرمایشات متقن مقام معظم رهبری در سال 1383 است که فرمودند "پرستار باید با نشاط، سر حال، آماده، شائق به خدمت و آشنای با معلوماتی که او را کمک می کند باشد و امکانات و مقدمات این امر را بایستی مسئولان فراهم کنند". ترجمان این فرمایش رهبری، قانون ارتقای بهره وری و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ما حداقلها را برای انجام خدمت حداکثری نیاز داریم گفت: پرستاران در شرایط فعلی با توجه به کمبود منابع انتظار اجرای دقیق و کامل قانون را ندارند اما این درک کردن شرایط باید متقابل و دو طرفه باشد.
 
وی در خصوص کمبود نیروی پرستاری گفت: ما در حال عبور از یک دوره گذار 5/2 تا 3 ساله هستیم تا مشکل کمبود نیرویمان برطرف شود. از سوی دیگر با برگزاری آزمون های استخدامی اقدام به جذب نیرو شده است اما زمانی می توان نیرو های موجود را تشویق به فعالیت در این حرفه کرد که بتوانیم جاذبه های شغلی ایجاد کنیم.
 
میرزابیگی با تاکید بر اجرای صحیح و مناسب قانون تصریح کرد: باید با همکاری دو طرفه بین پرستاران و مسئولان کاری کنیم که قانون در شرایط فعلی امکان اجرا پیدا کند. با همین نگرش و در راستای اجرای هرچه بهتر و صحیح تر قانون در نظر خواهی ای که از دانشگاهها صورت گرفت در مجموع چند سئوال یا به عبارت دیگر چند مانع بر سر راه اجرای قانون مطرح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha