چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 58614
سلامت نیوز : سرپرست کمیته فن آوری اطلاعات دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران گفت: تبلیغات در مورد ارتودنسی یک روزه که در اینترنت، ماهواره و برخی نشریات شاهد آن هستیم و از هیچ مبنای علمی برخوردار نبوده، عوام فریبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر مهتاب نوری افزود: با توجه به گسترش روز افزون فن آوری های درمانی و معرفی روش های جدید با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به سال های گذشته، شاهد تبلیغات غیر واقعی در مورد مزایا و توانایی های روش های جدید درمانی هستیم.وی خاطر نشان ساخت: امروزه شاهد تبلیغات گسترده در مورد روشهای Self-ligating هستیم که مدعی درمان بدون نیاز به کشیدن دندان هستند.

نوری با اشاره به اینکه هم اینک بسیاری از دندانپزشکان غیر متخصص به دلیل تبلیغات، اقدام به درمان با این روشها می کنند، خاطر نشان ساخت: اصلاح ناهنجاریهای دندان می بایست از ریشه دندان انجام شود که درمانی زمانبر است و مرتب شدن تاج تنها در ظاهر نمود می یابد.

وی ادامه داد: این سیستمهای جدید درمانی تنها مقداری به ارتدنتیست کمک خواهد کرد تا با صرف زمان کاری کمتری در هر ویزیت از بیمار نسبت به درمان اقدام کند. در واقع این سیستمها ابزارهای پیشرفته تری برای انجام درمان هستند و این امر به هیچ وجه به معنی امکان درمان با این دستگاهها توسط افراد غیر متخصص بدون نیاز به کشیدن دندان در مواردی که دندان بایستی کشیده شود، نیست.

سرپرست کمیته فن آوری اطلاعات دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران با تاکید بر اینکه ارزیابی ادعاهای شرکتهای سازنده این فن آوریها توسط صاحب نظران و متخصصان هر رشته قبل از انتخاب آنها به عنوان روش درمانی جایگزین ضروری است، اظهار داشت: هر تکنولوژی جدیدی ضرورتا تکنولوژی برتر و بهتر نیست و قضاوت در مورد این امر تنها توسط متخصصان آن رشته با انجام تحقیقات امکانپذیر است.

وی گفت: بیماران نبایستی، تحت تاثیر تبلیغات گسترده در اینترنت، ماهواره و نشریات در مورد تکنولوژیهای جدید قرار گیرند و باید در مورد انتخاب روش درمانی مناسب به پزشک خود اطمینان داشته باشند.

نوری با اشاره به اینکه مزیت تکنولوژیهای جدید، ارتقای کیفیت تشخیص و درمان ارتودنسی است، افزود: برای مثال در تشخیص نهفتگی دندانی یا در بیماران نیازمند به درمانهای ارتودنسی و جراحی، استفاده از تکنیکهای سه بعدی برای تشخیص، بسیار دقیق تر از تکنیکهای دو بعدی است، هر چند که به دلیل دوز بالاتر اشعه مورد استفاده، نمی توان از آنها به صورت روزمره و برای تشخیص هر بیمار استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران که 3 تا 5 آبان ماه در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار می شود، متخصصان رشته ارتودنسی به ارزیابی تحولات در رشته ارتودنسی پرداخته در صدد افتراق ادعاها در این رشته از واقعیت ها هستند.نوری در ادامه گفت: در این کنگره به منظور بحث و تبادل نظر در مورد این تغییرات از 21 سخنران بین المللی دعوت به عمل آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha