چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 58622
سلامت نیوز : معاون برنامه ریزی و تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد، خواستار اجباری شدن استاندارد برای خدمات پرستاری در کشور شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مرتضی امامی در در اجلاس روسا و اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور با بیان اینکه استاندارد برای برخی کالاها اجباری و برای برخی اختیاری است، اظهار کرد: به طور مثال استاندارد مهدهای کودک نوشته شده است اما اجباری نیست با این وجود برخی مهدهای کودک در سراسر کشور استاندارد تشویقی گرفته اند.

وی ادامه داد: اگر مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها علاقه مندی نشان دهند هر یک از استانداردها را اجرا کنند پروانه آن بخش را دریافت می کنند که جنبه تشویقی دارد. در شکل دوم اجباری شدن استاندارد است که البته هم اکنون برای کالاهای صادراتی و وارداتی صنعتی اجباری است که در خصوص خدمات پرستاری هم می توان پیشنهاد اجباری  شدن استانداردها را به شورای عالی استاندارد داد و پس از تصویب از بعد از تاریخ تعیین شده رعایت استاندارد اجباری شود.

معاون برنامه ریزی و تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: سازمان ملی استاندارد نیز این آمادگی را دارد که با تفویض اختیار کار، نظارت بر اجرا را به سازمان نظام پرستاری محول کند.

امامی با بیان اینکه در سازمان بین المللی استاندارد 26 کمیته فنی وجود دارد، افزود: البته هنوز برای خدمات پرستاری کمیته فنی تشکیل نشده است اما می توان با پیگیری در دفتر امور فنی پیشنهاد دریافت استاندارد ایزو برای خدمات استاندارد پرستاری ایران داده شود و دبیرخانه ای در ایران در این خصوص تشکیل شود.وی با بیان اینکه استاندارد در جهت تایید یک خدمت، سرویس یا کالا یا حتی نفی آن است، ادامه داد: استانداردها باید بر اساس شاخصی مشخص شود.

معاون برنامه ریزی و تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به قدمت 90 ساله این موسسه در کشور گفت: نخستین قوانین استاندارد در حدود 90 سال پیش در ایران تصویب شد و هم اکنون در همه کشورهای دارای  سازمان ملی استاندارد تدوین، ترویج و نظارت بر اجرای استانداردها انجام می شود.امامی با بیان اینکه هم اکنون 167 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد هستند، ادامه داد: تعیین و تدوین و نظارت از وظایف ملی سازمان استاندارد هر کشوری است که در سطح ملی استاندارد مشخص می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 22 هزار استاندارد ملی عمدتاً حول محور کالاهای صنعتی تعیین شده است، گفت: از سال 88 تصمیم بر آن شد که به غیر از کالاهی صنعتی، خدمات پرستاری و گردشگری نیز شامل موارد استاندارد باشند. از این رو از مهر 89 بر روی بیش از 500 خدمت پرستاری توافق شد و تاکنون 430 خدمت به تصویب کمیته ملی رسیده است.معاون برنامه ریزی و تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد ترویج استانداردها و آموزش به مردم برای آشنایی با خدمات استاندارد را از دیگر وظایف سازمان ملی استاندارد برشمرد و افزود: اگر چه بخش عمده وظایف برعهده سازمان ملی استاندارد نیست اما این سازمان نظارت بر اجرا را برعهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha