سلامت نیوز : نتایج یک مطالعه نشاندهنده افزایش چشمگیری نقص مادرزادی در بین نوزادان متولد شده در فلوجه و بصره در عراق پس از بمباران و اشغال این کشور توسط نیروهای خارجی به رهبری آمریکا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ این تحقیق که توسط گروهی از پزشکان دانشگاه میشیگان با همکاری پزشکان عراقی و ایرانی صورت گرفته حاکی از آن است که نقص ها به دلیل وجود میزان زیاد و غیرطبیعی سرب، جیوه و حتی اورانیوم در بدن والدین و کودکان آنها است.این مواد و دیگر مواد سمی دیگر از گلوله ها و بمب های نیروهای اشغالی نشات می گیرند.

در فلوجه که دو موج شدید بمباران را توسط نیروهای آمریکایی و جنگ خانه به خانه در سال 2004 تجربه کرده است، بیش از نیمی از تمامی نوزادانی که طی سالهای 2007  و 2010 زنده به دنیا آمدند دچار نقص عضو بودند.میزان نقص عضو در این منطقه پیش از جنگ حدود 10 درصد بود. میزان سقط جنین نیز به بیش از 45 درصد تمام بارداری ها طی دو سال پس از بمباران  2004 ، افزایش یافته است. این میزان پیش از بمباران فقط 10 درصد بود. بین سالهای 2007 تا 2010 از هر شش بارداری یک مورد منجر به سقط می شد.

در استان بصره بروز نقص عضو مادرزادی 17 برابر شده است.

پیش از اشغال عراق طی سال 1994-95 تعداد نقص عضوهای مادرزادی در هر هزار تولد فقط1.37 بود. در سال 2003 تعداد نقص عضو به 23 مورد در هر هزار تولد افزایش یافت.رایج ترین نقص عضو  در قلب، لوله های عصبی و شکاف لب این کودکان روی داده است. به خوبی مشخص است که فلزات سمی موجب کمبود فولات و استرس اکسیداتیو بر روی جنین و در نتیجه نقص عضو در آنها شده است.

محققان از مو و ناخن این کودکان و والدین آنها نمونه برداری کردند. این نمونه برای انواع مختلفی از فلزات آزمایش شدند. مینای دندان شیری کودکان دچار نقص عضو در بصره حدود سه برابر بیش از کودکان مناطق دیگر دارای سرب بود.میزان سرب در مینای دندان والدین آنها نیز  1.4 برابر بیشتر در والدین کودکان سالم دیگر مناطق عراق بود.  

در کودکان مبتلا به نقص عضو مادرزادی فلوجه میزان سرب پنج برابر و جیوه شش برابر بیش تر در کودکان سالم بود.میزان اورانیوم نیز در این کودکان بیشتر گزارش شده است. جیوه، سرب و اورانیوم در ساخت مهمات اشغال عراق، استفاده شده است. این در حالی است که آمریکا استفاده از اورانیوم یا فسفر سفید را در مهماتش در عراق تکذیب کرده است.

سازمان بهداشت جهانی قصد دارد ماه آینده گزارشی را در مورد فلوجه تهیه کند.در حالیکه هیچ تخمینی در مورد میزان یا نوع بمب ها یا گلوله های مورد استفاده در اشغال عراق وجود ندارد اما دولت آمریکا می گوید طی 2002 تا 2005 شش میلیارد گلوله در این کشور استفاده کرده است.نتایج این تحقیقات در بولتن آلودگی زیست محیطی و سم شناسی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha