آنتی بیوتیک در درمان آنفلونزاهای ناشی از ویروس کاربرد ندارد و درمان این نوع آنفلونزا عمدتا با استراحت و داروهای ساده صورت می گیرد.

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آنفلونزاهای ویروسی کاربرد ندارند

سلامت نیوز : یک پزشک عمومی معتقد است: آنتی بیوتیک در درمان آنفلونزاهای ناشی از ویروس کاربرد ندارد و درمان این نوع آنفلونزا عمدتا با استراحت و داروهای ساده صورت می گیرد.

دکترمحمدرضا ادیبان در گفت و گو با ایسنا ، آنفلونزا را یک بیماری تنفسی حاد عنوان کرد که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می کند و با شدت های متفاوت در فصل‌های سرد سال و در ماه هایی که تراکم جمعیتی افزایش می یابد، شیوع پیدا می کند.وی گفت: ویروس های ایجاد کننده این بیماری بسیار متنوع بوده و همه گیری شدیدی را ایجاد می کنند.

این پزشک با بیان اینکه شدیدترین همه گیری آنفلونزا از طریق ویروس نوع A ایجاد می شود، در خصوص علائم بالینی این بیماری نیز، اظهار داشت: آنفلونزا معمولا شروع ناگهانی دارد و با علایمی نظیر سردرد، تب و لرز، درد عضلانی، بی حالی، سرفه و گلو درد تظاهر می یابد.وی ادامه داد: درد عضلانی عمدتا در ناحیه پاها و کمر شایع تر است و فرد را مجبور به استراحت می کند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه عوارض آنفلونزا معمولا در افراد بالای 65 سال و افرادی که بیماری‌های زمینه ای از جمله مشکلات قلبی و ریوی، دیابت، اختلالات کلیوی و نقص سیستم ایمنی دارند شدیدتر است، افزود: مهمترین عارضه این بیماری پنومونی (سینه پهلو) می باشد که گاها با تب مداوم، تنگی نفس و حتی خلط خونی مشاهده می شود.تشدید سینوزیت و عفونت گوش میانی در کودکان از جمله دیگر عوارض آنفلونزا است که وی به آنها اشاره کرد.

دکتر ادیبان در خصوص درمان آنفلونزا هم خاطرنشان کرد: مصرف مایعات، استراحت، استفاده از استامینوفن و داروهای ضد ویروسی بهترین روش های درمان این بیماری است.این پزشک عمومی یاد آور شد: درمان آنتی‌بیوتیکی تنها در صورت تشدید عوارض سینوزیت و ایجاد عفونت به کار می رود.دکتر ادیبان با تاکید بر لزوم استفاده از واکسن آنفلونزا برای افراد در معرض خطر، تصریح کرد: کودکان شش ماه تا پنج سال، زنان باردار، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماریهای ریوی و قلبی، بیماران کلیوی و مبتلایان به ایدز و تالاسمی و کارکنان مراکز بهداشت و پرستاران از جمله مهمترین این گروه ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha