چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 58636

استرس مزمن در طول دوره بارداری امتیازات و فوایدی را که قرار است در ازای بارداری در اختیار بدن مادر قرار دهد خنثی و بی‌اثر کرده و در نتیجه این محرومیت می‌تواند یکی از دلایل مهم ابتلا به افسردگی پس از زایمان باشد.

استرس بارداری به عملکرد مغزی مادر آسیب می‌رساند

سلامت نیوز : روانشناسان در یک مطالعه جدید دریافتند: استرس مزمن در طول دوره بارداری امتیازات و فوایدی را که قرار است در ازای بارداری در اختیار بدن مادر قرار دهد خنثی و بی‌اثر کرده و در نتیجه این محرومیت می‌تواند یکی از دلایل مهم ابتلا به افسردگی پس از زایمان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محققان با مطاعه بر روی موش‌ها دریافتند: در موش‌های مادری که در وضعیت طبیعی روانی هستند، در دوران بارداری ارتباطات بین سلول‌های مغزی مربوط به یادگیری، حافظه و خلق و خو افزایش پیدا می‌کند اما در مقابل در مغز موش‌های مادری که در این دوران تحت استرس قرار می‌گیرند، این افزایش مشاهده نمی‌شود.

دکتر بنیدیتا لئونر استادیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه اوهایو به همراه دستیارانش روی انواعی از سلول‌های مغزی مطالعه کردند که برای تبادل اطلاعات با سایر نورون‌ها (سلول‌های عصبی) استفاده می‌شوند.آنها دریافتند تعداد این سلول‌ها در دوره بارداری بیشتر می‌شود. اما استرس از جمله عوامل تاثیرگذاریست که مانع از افزایش تعداد این سلول‌ها می‌شود.این متخصصان حتی متوجه شدند که موش‌های مادر تحت استرس از تعامل جسمی کمتری با نوزادان خود برخوردار هستند. این رفتار در عین حال در مادرانی که دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند، قابل مشاهده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha