سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پرستاری ضمن انتقاد از عملکرد بیمه و عدم تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت 2 سال عنوان کرد: اجرای این قانون سهم بسزایی در افزایش انگیزه کارکنان و ارتقای میزان رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات پرستاری خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ غضنفر میرزابیگی در نشست خبری که در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، درباره لزوم تصویب تعرفه‌های خدماتی پرستاران در شورای عالی بیمه، عنوان کرد: پس از تصویب تعرفه‌های خدماتی پرستاران به هیچ وجه نباید این تلقی وجود داشته باشد که پرستاران به دنبال سهم‌خواهی و امتیاز گرفتن هستند.وی ادامه داد: ما در سازمان نظام پرستاری با استراتژی «سلامت مردم، نظام سلامت، پرستاران» حرکت می‌کنیم و این به این معناست که مردم برای ما در درجه نخست اولویت قرار دارند.

رییس کل سازمان نظام پرستاری ضمن انتقاد از نحوه عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش خدمات پزشکی، عنوان کرد: پوشش بیمه‌ای خدمات و نظام سلامت محدود است و تنها به خدمات پزشکی منحصر می‌شود و نه به خدمات گروه پزشکی، اعم از ماماها، پرستاران و غیره.

میرزابیگی با بیان اینکه در وضعیت فعلی، بیمه مردم را مجبور می‌کند تا انحصارا از خدمات یک گروه که آن هم گران قیمت است، استفاده کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا این گونه نیست و خدمات سایر گروه‌ها نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و مردم حق انتخاب دارند.

وی ادامه داد: گسترش تعداد تخت‌ها و بیمارستان‌ها در یک کشور نشان‌دهنده خط نخست درمان یعنی پیشگیری است که در این میان باید گفت نقش پرستاران، ماماها، پزشکان و سایر گروه‌ها در مقوله پیشگیری یکسان است. در صورتی که پرستار و ماما می‌توانند خدمات ارزان‌تر و قابل دسترس‌تری را به مردم ارائه کنند.

رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه با همین نگاه، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به مجلس بردیم، گفت: بیش از پنج سال از تصویب این قانون می‌گذرد. لزوم بیمه شدن تمامی خدمات درمانی، همین توجه به خط اول درمان و ارتقای سلامت است.

میرزابیگی با بیان اینکه در دنیا حدود 17 نظام پرداخت وجود دارد که بدترین نوع آن در ایران حاکم است، اظهار کرد: در این نظام پرداختی به ازای هر خدمتی که ارائه می‌شود، پولی دریافت می‌کنند، اما در دنیا این گونه نیست. ایران نیز با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع مایل است به سمت اصلاح نظام‌های پرداختی خود حرکت کرده و مردم را از ابتدا در کانال‌های هدایت‌شده‌ای قرار دهد تا بیمار از همان بدو مشکلش به سراغ خط آخر درمان نرود.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید به صورت فرآیند محور حرکت کنیم، گفت: بیماران بایستی در انتخاب پروتکل درمان خود نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه نظام پرداختی فعلی در کشور باعث می‌شود مردم خدمات گران قیمتی را دریافت کنند، اظهار کرد: زمانی که نظم در این سیستم وجود نداشته باشد، برخی پزشکان به سمت اعمال نیازهای القایی برای مردم و دریافت هزینه بیشتر حرکت می‌کنند.

میرزابیگی با اشاره به اینکه با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سمت بومی کردن بهترین نظام پرداختی دنیا که همان «نظام پرداخت مبتنی بر نیاز بیمار، فرآیند محور و پاسخگو» است، حرکت می‌کنیم، عنوان کرد: در این قانون شرح وظایف پرستاران در همه گروه‌ها آورده شده است و این شرح وظایف مبتنی بر آخرین خدمات به روز شده است که تعداد آن به 527 خدمت رسید.

وی ادامه داد: در باقی گروه‌های پزشکی استاندارد ارائه خدمت نداریم. در حال حاضر 400 خدمت پرستاری به تصویب سازمان استاندارد رسیده است که 130 مورد آن نیز در سایت این سازمان ثبت شده است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری درباره روند کنترل ارائه مطلوب خدمات پرستاری، توضیح داد: چک لیست‌های کنترلی در قالب نرم‌افزارهایی تدوین شده است و تمامی این خدمات برای بیمارستان، سرپرستاری و بیمه‌ها قابل کنترل است. علاوه بر این خدمات را سطح‌بندی کرده‌ایم و ضرایب ارائه خدمات در نظر گرفته شده است که متناسب با این ضرایب، تعرفه‌های پرستاری معین می‌شود. K پرستاری با توجه به سختی کار و موارد دیگری نظیر نوع ارتباط بیمار با پرستار و ارزیابی وی توسط بیمار با پرسشنامه‌های سنجش رضایت تعریف شده است.

میرزابیگی با اشاره به اینکه به محض اینکه زمینه اجرای این قانون فراهم شود، بستر بزرگی برای تحول نظام سلامت ایجاد خواهد شد، گفت: باید جاذبه‌های خدمات استاندارد افزایش یابد تا کارکنان به سمت ارائه مطلوب خدمات حرکت کنند و به انجام آن متمایل شوند. این گونه است که کیفیت ارائه خدمات برای مردم ارتقا می‌یابد.

پرستاران از وضعیت ارائه خدمات پرستاری به مردم ناراضی هستند

وی افزود: به جرات اعلام می‌کنم ما پرستاران از وضعیت ارائه خدمت به مردم ناراضی هستیم و روش فعلی ارائه خدمات پرستاری را قبول نداریم. ارائه خدمات بر اساس تعرفه می‌تواند راهکار اساسی حل این مشکل باشد، در این صورت پرداخت‌ها هدفمند خواهد شد.

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اجرای این طرح امکان پذیر است، عنوان کرد: بسترهای اجرایی این قانون در مراکز درمانی کشور فراهم شده است و ما از 2 سال پیش آماده اجرای آن هستیم.

میرزابیگی در ادامه ضمن توضیح این مطلب که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مدت‌هاست که در مجلس به تصویب رسیده است، اما در شورای عالی بیمه مصوب نشده، عنوان کرد: از نیمه دوم سال 89 در انتظار تشکیل جلسه در شورای عالی بیمه برای تصویب تعرفه‌های خدمات پرستاری هستیم.

وی ادامه داد: البته وزارت بهداشت هر چند در ابتدا ابهاماتی در خصوص اجرای این قانون داشت، اکنون با ما همگام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری نامه‌ای را برای ریاست جمهوری در راستای لزوم هر چه زودتر تصویب این قانون، تدوین کرده است، افزود: این نامه امروز ارسال می‌شود.

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه چندی پیش از سوی رییس مجلس ICN مطرح شد که تسلط و میزان فراگیری علوم و فنون پرستاری در ایران در ردیف چهار تا پنج کشور اول دنیا قرار دارد، اظهار کرد: اما متاسفانه وی در سخنان خود و در بازدیدهایی که از مراکز درمانی سراسر کشور داشت، ایران را از لحاظ نحوه ارائه خدمات پرستاری در بیمارستان‌ها در ردیف آخرین کشورهای دنیا قرار داد.

میرزابیگی ضمن هشدار نسبت به اینکه کمبود نیروی پرستاری در حال تبدیل به یک بحران است، اظهار کرد: اگر انگیزه‌های خدمتی پرستاران ارتقا نیابد، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. این در حالیست که اکنون بسیاری از کشورهای همسایه تمایل دارند از پرستاران ما استفاده کنند. اخیرا یکی از کشورهای همسایه درخواست 30 هزار پرستار با پرداخت 2000 دلار از ما داشت.

در تیم نظام سلامت باید با پرستار عادلانه رفتار شود

وی با بیان اینکه اکنون شرایط پرستاران بهبود یافته، اما هنوز در حد مطلوب نیست، عنوان کرد: باید در تیم نظام سلامت با پرستار عادلانه رفتار شود تا وی فرصت کند متناسب با شان علمی که دارد به ارائه خدمت بپردازد. اگر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصویب شود، وضعیت بهتر نیز خواهد شد. سال 81 که سازمان نظام پرستاری آغاز به کار کرد، 40 هزار پرستار بیکار بودند، اما اکنون با بحران کمبود نیرو مواجهیم.

پرستاران شاغل در شهرستان‌ها نمی‌توانند به تهران بیایند

رییس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: چندی پیش اعلام شد که اگر پرستار بیکاری در شهرستان حاضر شود در تهران ارائه خدمت کند، ظرف کمتر از 24 ساعت بکارگیری می‌شود. البته آمدن پرستاران شاغل از شهرستان‌ها به تهران ممنوع است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تهران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیاز به 500 نیروی پرستاری و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیاز به 500 تا 700 نیروی پرستاری دارد، گفت: همه بیمارستان‌های خصوصی نیز در حال حاضر با مشکل کمبود پرستار مواجه هستند.

میرزابیگی اضافه کرد: چندی پیش که دولت مجوز استخدام 23 هزار نیروی انسانی را برای نظام سلامت مصوب کرد، 18 هزار نفر مربوط به نیروی پرستاری بود که همگی آنها بکارگیری شدند. امسال نیز استخدام 10 هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که نتایج آن در حال اعلام است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه کف استاندارد دنیا برای ارائه خدمات پرستاری، دو نفر به ازای هر تخت در هر 24 ساعت است، گفت: این میزان اکنون در ایران نیم نفر است که امید است تا پایان برنامه پنجم توسعه مطابق قوانین به 1.5 نفر به ازای هر تخت برسد. البته لازم به ذکر است برای رفع مشکل کمبود پرستاران، نیازی به استخدام دولتی نیست، بلکه اگر قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود و فعل پرستاری ارزشمند شود، پرستاران با استخدام قراردادی هم حاضر به ارائه خدمت خواهند بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اجرای قانون ارتقای بهره‌وری در بخش خصوصی، عنوان کرد: به بخش خصوصی یک مهلت سه ماهه برای اجرای این قانون داده شده بود که اکنون بیش از دو ماه از آن گذشته است. اگر بیمارستانی تا پایان این مدت زمان تعیین شده، قانون ارتقای بهره‌وری را در مرکز خود اجرا نکند، به قوه قضاییه شکایت خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha