سلامت نیوز :به گفته رییس یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت، به دلیل اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان از "ناس " (ماده مخدر) استفاده می‌کنند و کمتر به بهداشت دهان و دندان توجه می‌کنند، بیشتر به سرطان دهان و دندان مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عباس خدایاری در یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت در جمع خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: از عوامل ابتلا به سرطان دهان، می‌توان استفاده از غذا و نوشیدنی داغ، الکل، دخانیات و عادات غلط جنسی را نام برد.وی با بیان اینکه به طور کلی یک درصد از سرطان‌های بدن را سرطان‌های دهان و دندان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: محدوده سنی این سرطان‌ها در گذشته، بین 60 تا 70سالگی بوده که در حال حاضر به 30 و 40 سالگی رسیده است.

رییس یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت همچنین تاکید کرد: اکنون گروه سنی زیر 18 سال نیز به سرطان فکین دچار می‌شوند که علل آن هنوز ناشناخت است، اما ضربه و عفونت می‌تواند یکی از عوامل بروز آن باشد.وی ادامه داد: این مجموعه تحت شرایط خاصی مرض می‌شوند که این مرض می‌تواند از یک دندان شکسته شروع شده و تبدیل به زخم شود و این زخم پس از عفونت در نهایت منجر به یک زخم سرطانی می‌شود.

به گفته این جراح دهان، فک و صورت، از علایم این سرطان این است که زخم سرطانی پس از دو یا سه هفته خوب نمی‌شود. البته نمی‌توان همه زخم‌ها را سرطانی دانست، زیرا برخی از بیماری‌های مشترک پوست و مخاط مانند بهجت و آسم 10 تا 12 روز باقی می‌مانند.خدایاری با بیان اینکه برای جلوگیری از این بیماری‌ها، رعایت بهداشت و حفظ دندان‌ها از خرابی بسیار مهم است، افزود: اگر دندان مصنوعی باعث زخم شدن دهان می‌شود نیز باید آن را عوض کرد. همچنین باید در رفع پر کردگی‌های غلط دندان، ریشه عفونی دندان‌ها و دندان‌های نیمه نهفته و نهفته و از انجام عاداتی مانند جویدن ته مداد و استعمال "ناس" پرهیز کرد.

رییس یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت در پایان اظهار کرد: ویزیت به موقع و معاینه هر شش ماه یکبار می‌تواند در جلوگیری از توسعه و پیشرفت این بیماری بسیار موثر باشد و افراد باید با توجه به سلامت دندان و دهان خود از این نکته غافل نباشند که این بیماری از طریق لنف به کبد، ستون فقرات و ریه سرایت کرده و به یک بیماری کشنده تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha