پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵

اختلال جنسی نقش موثری در كمرنگ شدن روابط زناشویی دارد كه البته كم‌توانی، ناتوانی و ناشی‌گری جنسی در مردان بیشتر وجود دارد.

تمام تلاش ها برای جلوگیری از طلاق
سلامت نیوز : طرح «مطلع مهر»، از طرح‌های آموزشی زوج‌های زیر 5 سال است، زوج‌هایی كه در سال‌هایی قرار دارند كه بیشترین آمار طلاق در این سال‌ها رخ می‌دهد. كارشناسان خانواده با اعلام اینكه بیش از 50 درصد از طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد، بسته‌یی آموزشی برای این دسته از زوجین در نظر گرفتند تا درصدد كاهش آمار روبه رشد طلاق برآیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ زهرا سجادی معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری با بیان جزییات طرح مطلع مهر و اجرای آن برای زوجین سراسر كشور گفت: «در 40 سال اخیر طلاق به‌شدت افزایش یافته و در ایران نیز تحت تاثیر دسته‌یی از عوامل آمار طلاق فزونی پیدا كرده است. به گونه‌یی كه بیش از 50 درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی صورت می‌گیرد. بنابراین باید آموزش‌های چهره به چهره‌یی به زوجین در پنج سال اول زندگی دهیم تا آمار طلاق كاهش یابد. تعداد زیادی از كلاس‌هایی كه روانشناسان برگزار می‌كنند غیرتخصصی است و زوجین را به غلط آموزش داده و راهنمایی می‌كنند كه به كاربستن این راهنمایی‌ها منجر به طلاق می‌شود. بنابراین لازم بود پایگاهی به وجود می‌آمد كه این مشاوره‌ها را منسجم و هماهنگ كند. در طرح مطلع مهر برای شاغلین، برخی از زوجین هر دو شاغل هستند و در برخی از آنها فقط یك همسر شاغل است ولی تلاش می‌كنیم هم برای زن و هم برای مرد دوره‌های آموزشی را برگزار كنیم. در سال 91 تیم اساتید به دستگاه‌های مختلف اعزام می‌شوند و در این سال حدود 200 هزار نفر در قالب طرح مطلع مهر آموزش می‌بینند. از سوی دیگر این برنامه به گونه‌یی پیش می‌رود كه دولت بعدی نیز موظف به اجرای آن است. این طرح به صورت آزمایشی در سال 90 در هشت استان كشور اجرا شد و بر اساس بازخوردهای دریافت‌شده نقاط قوت و ضعف این طرح را تعیین و بررسی كردیم.»

بنا بر گفته معاون امور زنان و خانواده مركز امور زنان ریاست‌جمهوری، با هماهنگی معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری قرار شده به 124 هزار كارمند دولت آموزش ضمن خدمت با موضوع ازدواج ارائه شود.زهرا سجادی كه مسوول اجرای طرح مطلع مهر نیز هست، در این خصوص گفت: «با معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری وارد مذاكره شدیم و درخواست تسهیل آموزش ضمن خدمت كاركنان دولت را به مدت 58 ساعت دادیم. در این طرح 124 هزار نفر از زوجین جمعیت مخاطب ما را تشكیل می‌دهند كه بسیاری از هر دوی آنان شاغل هستند. طبیعی است كه در این طرح زوجین باید هر دو در كلاس‌ها حضور داشته باشند بنابراین ممكن است این آمار به 200 هزار نفر نیز برسد. هزینه این دوره‌ها برای كاركنان دولت رایگان است و گواهی ضمن خدمت برای شركت‌كنندگان در این طرح در نظر گرفته شده است.»

وزارت خانواده تشكیل شود

پیشنهاد تشكیل وزارت خانواده از پیشنهادات سرتیم روانشناسی طرح مطلع مهر بود. اهمیت نقش خانواده در حال حاضر از نگاه او تا آنجاست كه وزارتخانه‌یی باید ایجاد شود تا آمار رو به رشد طلاق در جامعه فروكش كند.دكتر غلامعلی افروز، سرتیم روانشناسی طرح مطلع مهر با برشمردن موانع ازدواج موفق در ایران گفت: «اختلال جنسی نقش موثری در كمرنگ شدن روابط زناشویی دارد كه البته كم‌توانی، ناتوانی و ناشی‌گری جنسی در مردان بیشتر وجود دارد. در همه دنیا ریشه اصلی همسرگریزی و طلاق، مولفه‌های روانی، رفتاری و جنسی است و كسی به خاطر بیكاری شوهر درخواست طلاق نمی‌دهد. هنگام بیكاری فشار روانی به مرد وارد می‌شود بنابراین پرخاشگری او افزایش می‌یابد و همین امر موجب به وجود آمدن پریشانی روانی و مسائل دیگر می‌شود. بنابراین عوامل اقتصادی زمینه‌ساز طلاق می‌شود.»

این استاد دانشگاه تهران با بررسی آمار به دست آمده از زندگی‌های پایدار در گوشه و كنار جهان گفت: «ریشه اصلی همسرگزینی در همه جای جهان مولفه‌های رفتاری، روانی و جنسی دارد. تحقیقات به عمل آمده در كشورهایی از جمله آلمان و چین نشان داده دختر و پسرهایی كه قبل از ازدواج رابطه جنسی برقرار كرده‌اند، در بیشتر مواقع زندگی ناپایداری داشته‌اند. اما اگر یكی از آنها پاك بوده و هیچ رابطه‌یی نداشته به زندگی پایدار امیدوارتر بوده‌اند. با این حال كسانی كه ازدواج‌های دائم داشته‌اند جزو افرادی بوده‌اند كه هر دو قبل از ازدواج هیچ رابطه‌یی برقرار نكرده‌اند. اگر ازدواج‌ها پایدار باشد فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد تا زمانی كه ازدواج‌ها ناپایدار هستند زوج‌ها كمتر رغبت پیدا می‌كنند فرزند به دنیا بیاورند به همین دلیل با كاهش جمعیت مواجه می‌شویم. هر خانواده باید بتواند با رعایت سه سال فاصله بین فرزندان و با برنامه‌ریزی مناسب فرزندانی تیزهوش را به جامعه تحویل دهد.»

وی درباره تعداد دختران و پسران گفت: «به ازای هر هزار دختر بین 20 تا 30 سال دست‌كم هزار و 20 پسر در كل ایران وجود دارد. با وجود بیشتر بودن تعداد پسران، تعداد پسرانی كه آمادگی ازدواج دارند، كمتر است. ازدواج زوج‌هایی كه در آن برخلاف عرف معمول جامعه و آنچه مردم گمان می‌كنند، سن دختر از پسر بیشتر است از دوام و پایداری بیشتری برخوردار است.» افروز، همچنین در پاسخ به «اعتماد» درباره آشنایی دختران و پسران در محیط‌های مناسبی چون دانشگاه و افزایش ازدواج‌های دانشجویی با توجه به بحث تفكیك جنسیتی در مراكز آموزشی و دانشگاه‌ها و تاكید مسوولان بر اجرای آن گفت: «این طرح مخصوص كسانی است كه عقد كرده‌اند و زندگی مشترك‌شان را آغاز كرده‌اند اما هنوز به 5 سال نرسیده‌اند. چون 5 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول است. در تهران، قم، تبریز، شیراز و مشهد از هر 4 دختر و پسری كه ازدواج می‌كنند زندگی یك زوج به طلاق می‌كشد، یك زوج درگیر است، یك زوج بی‌تفاوت است و یك زوج است كه از زندگی مشتركش راضی است. یعنی یك چهارم زوج‌های ما از زندگی‌شان راضی‌اند. ما برای پیشگیری از طلاق 3 مرحله داریم. پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه. این طرح در واقع پیشگیری ثانویه است. یعنی آموزش‌های زوجین پس از عقد كه درگیری دارند و از زندگی مشترك تازه خود راضی نیستند. این زوج‌ها باید آموزش ببینند تا تبدیل به آن یك‌چهارمی نشوند كه از هم جدا می‌شوند. ازدواج در واقع دو مرحله است، انتخاب دقیق، عروسی آسان. انتخاب باید دقیق باشد چون این انتخاب مهم‌ترین انتخاب آدم‌ها در زندگی‌شان است.»

وی با اشاره به پایین آمدن سن بلوغ گفت: «باید این آموزش‌ها را به دبستان‌ها برسانیم، چون سن بلوغ با آنچه در 40، 50 سال گذشته بوده تفاوت دارد. الان اندیشه ازدواج در دبستان‌ها فوران می‌كند، بچه‌ها دوست دارند به این مقوله فكر كنند. همه دستگاه‌های فرهنگی باید كار كنند تا در نهایت پسر و دختر ما یك انتخاب درست داشته باشد كه انتخاب آرامشگر باشد نه اینكه به چند سال نرسیده عدم شناخت آنها از یكدیگر باعث فروپاشیدن خانواده شود. كتاب «شكوه همسرداری» هم بر این اساس نوشته شده كه فرآیند انتخاب همسر آرامشگر چگونه باید باشد. من هم معتقدم كه ازدواج‌های به نسبت بهتر و با دوام‌تر در محیط دانشگاه صورت می‌گیرد. ازدواج‌های دانشجویی بیشتر از ازدواج‌های دیگر كه در مكان‌های دیگر رخ داده، ادامه‌دار می‌شود و نسبت به میانگین طلاق، پایداری بیشتری دارد. اما تك‌جنسیتی كردن دانشگاه‌ها مطرح نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین دستورالعملی را در دست ندارد اما بسیاری از دختران دانشجو خودشان از اینكه این تفكیك‌ها صورت گیرد راحت ترند. اگر حتی كلاس‌ها را هم جدا كنند ایرادی ندارد چون این امر در دانشگاه‌های امریكایی و اروپایی هم رخ می‌دهد و یكسری دانشگاه‌ها هستند كه تك‌جنسیتی است اما اینكه این دستورالعملی باشد كه برای تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شود، شدنی نیست. در عین حال باید رویه‌یی ایجاد كنیم كه ارتباطات در حریم ارزش‌ها اتفاق بیفتد. ما هم معتقدیم یكی از مكان‌های مقدسی كه دختران و پسران می‌توانند باهم آشنا شوند و این آشنایی منجر به ازدواج شود، دانشگاه است.»

مجتهد‌زاده نیز درباره این امر گفت: «ما طراحی بسته آموزشی برای ارتقای آگاهی نوجوانان درباره تغییر و تحولات جسمانی، روانی و اجتماعی دوران بلوغ برای آماده‌سازی برای ازدواج مناسب با محوریت مدارس سراسر كشور را داریم كه این بسته در 50 هزار مدرسه راهنمایی و دبیرستان قرار است توزیع شود. در سال 92 در پنج هزار مدرسه و سال‌های بعد هم در 15 هزار مدرسه اجرا می‌شود كه توسط آموزش و پرورش با كمك صداوسیما، مركز امور زنان و وزارت ارشاد اجرا می‌شود. همچنین تدوین و اجرای بسته آموزشی جذاب در رسانه‌های مورد توجه جوانان برای ارتقای آگاهی و مهارت جوانان در زمینه نحوه و اهمیت ازدواج بهنگام، آگاهانه، پایدار و ساده بر مبنای سبك زندگی ایرانی اسلامی با تاكید بر مهارت‌های ارتباطی بین زوجین، تعادل بین نقش‌های اجتماعی و مسوولیت‌های خانوادگی، توانمندی تعلیم نیازهای اساسی خانواده، در ابعاد اقتصادی، سلامت نشاط فرهنگی و معنوی افزایش آگاهی زوجین درباره عوامل تضعیف‌كننده خانواده و ارتقای مهارت‌های حل مشكلات در دست اجراست. این هدف 5 ساله ما با تهیه 5 كتاب، 10 فیلم و 200 برنامه تبلیغی كوتاه است.»

تفاوت زن و مرد مانند ماهی و كبوتر است

سرتیم پزشكی طرح «مطلع مهر» تفاوت زن و مرد را مانند ماهی و كبوتر خواند. دكتر كاظم فروتن مسائل زناشویی را درهم تنیده دانست و بررسی آن را نیازمند تیم قدرتمندی كه مشتركا به نیازهای روانی، بهداشتی و دینی روابط بپردازد، دانست. وی در این خصوص اعلام كرد: «با توجه به تفاوت‌های زیاد زن و مرد آنان باید به آگاهی‌های كافی درباره یكدیگر برای برخورداری از زندگی مشترك مطلوب دست یابند. لازم است متخصصان رشته‌های پزشكی، روانشناسی، روانپزشكی، زنان و زایمان و غیره در این مركز مستقر شوند و در هر استان حداقل یك مركز تاسیس شود؛ البته این افراد باید از علم و امانتداری كافی برخوردار باشند.»

فروتن تاكید كرد: « تمام تلاش‌های انجام شده در رسانه‌ها و برگزاری كلاس‌های آموزشی نتوانسته‌ است مانع وقوع طلاق شود. نخستین موردی كه در زمینه ازدواج مطرح می‌شود، انتخاب همسر مناسب است. این كار لازم است ولی كافی نیست؛ چرا كه ابتدا باید فرد خود را به همسر مناسبی تبدیل كند و ویژگی‌های لازم برای این امر را به وجود آورد. این خلا به‌شدت در خانواده‌ها وجود دارد. از سوی دیگر زوجین باید بپذیرند كه طرف مقابل نواقصی دارد و لازم است نحوه برخورد با این مساله را بیاموزد. اما زمانی كه در این زمینه آموزش لازم را ندیده باشند در زندگی آنها تنش به وجود می‌آید.»

فروتن درباره مشاوره پیش از طلاق اظهار كرد: «در قانون خانواده مشاوره پیش از طلاق الزامی شده و این در حالی است كه زوجین در این مرحله از همدیگر تنفر دارند و مشاوره حداقل تاثیر را بر پایداری زندگی آنها می‌گذارد. این در حالی است كه لازم است مشاوره پیش از ازدواج مورد توجه بیشتری قرار گیرد و به طور برنامه‌ریزی شده اجباری شود.» مقوله ازدواج با توجه به بحث افزایش جمعیت و ارائه آمار رو به رشد طلاق، اهمیت بسیار زیادی را به خود گرفته است، تا آنجا كه آیت‌الله مكارم شیرازی روز گذشته در آغاز درس خارج از فقه خود در مسجد اعظم قم، با تاكید بر اهمیت مقوله ازدواج از لزوم تشكیل سازمانی مستقل برای ساماندهی ازدواج خبر داد.

بالارفتن سن ازدواج، تغییر یافتن معیارهای تشكیل زندگی و یافتن همسر مناسب، فقدان آموزش‌های مناسب برای دختران و پسران همه و همه در آمار صعودی طلاق پر تاثیر است. آماری كه مسوولان كشوری را نگران كرده و سیاست افزایش جمعیت‌شان را دچار خلل می‌كند و آنها را نسبت به اینكه تا زن و مرد در رابطه‌یی سالم و آرامشگر نباشند، فرزندی تولید نخواهد شد، آگاه كرده است و آموزش‌هایی در این زمینه به راه انداخته‌اند. باشد كه آموزش‌ها موثر واقع شود و فتیله طلاق را كمی پایین بكشد، تا بلكه جمعیت مورد نظر تولید شود و نگرانی‌ها رفع و رجوع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha