پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 58663
سلامت نیوز :  این روزها همه جا حرف از «ازدواج» است. چون دیروز هزارو چهارصد وسی یکمین سالروز ازدواج مبارک وآسمانی حضرت زهرا (س) وحضرت علی (ع) را جشن گرفتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ روز خوبی که بهانه ای است برای نامیدن آن به روز ازدواج والبته بهانه ای برای آنکه همه به میدان بیایند. از مراجع بزرگوار تقلید که بعنوان راهنمایان دینی، راه وروش صحیح در ازدواج جوانان را بنمایانند گرفته تا مسئولان که از برنامه های خود برای تسهیل ازدواج بگویند والبته خود جوانان که خیلی ها این روز را برای آغاز زندگی مشترک انتخاب کردند. خلاصه «چهارشنبه وصال» زیبایی بود، دیروز ایران اسلامی.در همین زمینه یکی از مراجع تقلید تأکید کرد: سازمانی دارای سرمایه‌های کافی و اختیارات لازم باید در کشور وجود داشته باشد تا مسئله ازدواج ساماندهی شود.آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح دیروزدر آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تبریک سالروز ازدواج مبارک مولا علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) به بیان اهمیت مسئله ازدواج در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: ازدواج مسئله‌ای بسیار ساده و در عین حال مهم و پیچیده است.به گزارش مهر، وی با بیان این که قرآن مجید مطالب بسیار مهمی درباره ازدواج دارد، افزود: قرآن، ازدواج را مایه آرامش انسان قرار داده است و این آرامش تنها در بعد فردی خلاصه نمی‌شود بلکه به تبع آن آرامش در عرصه اجتماعی نیز تحقق می یابد.استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» افزود: ازدواج انسان را از آسیب‌ها حفظ می‌کند و مایه آبرو است و همسر خوب چنین ویژگی هایی به انسان می دهد.وی با بیان این که خداوند ازدواج را به صورت یک فریضه جمعی شمرده است، افزود: دولت، مسئولان، مردم و خانواده ها همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکل ازدواج جوانان حل شود.آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: به دلیل این که پیرایه‌ها به این سنت بسته شده مشکلاتی ایجاد شده است؛ مهریه ها، جهیزیه‌ها و تجملات سنگین و پر زرق و برق در مراسم ازدواج مشکلاتی را ایجاد کرده است، اینها هیچ کدام اسباب خوشبختی نیست، بلکه در مقابل غالبا اسباب بدبختی است.

مراسم ازدواج بدور از تجملات برگزار شود
وی با تاکید بر دوری جامعه و خانواده‌ها از این سه مسئله که مانعی جدی فراروی ازدواج جوانان شده است، توصیه هایی به مردم ایران و دولتمردان در این زمینه ارائه کرد و گفت: سعی کنید مراسم ازدواج را به صورت آسان و بدور از تجملات برگزار و راه را برای ازدواج جوانان عزیز فراهم کنید.
این مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از تجمل گرایی در ازدواج، گفت: جوانانی تحصیلکرده هستند که با چهارده سکه و جهیزیه ساده ازدواج می‌کنند و به جای مراسم پر زرق و برق به پابوس امام رضا (ع) می‌روند و بعد نیز زندگی بسیار خوبی با هم دارند.وی با تاکید بر تبلیغ ازدواج های آسان در جامعه، ابراز داشت: اگر فرهنگ جامعه ارتقا پیدا کند مشکل ازدواج حل می شود، ما روحانیان باید مبلغ اینها باشیم و نمونه های ازدواج موفق راکه در اسلام و قرآن هست ، تبلیغ کنیم.آیت الله مکارم شیرازی مهریه های بالا و جهیزیه های سنگین را مایه خوشبختی زوج های جوان ندانستند و تاکید کردند: ما روحانیان باید خودمان نیز در عمل نشان دهیم که به این امور عامل هستیم.

کنترل موالید تهدید برای جامعه است
استاد درس خارج حوزه در ادامه به مسئله کنترل موالید اشاره کرد و گفت: از سویی سن ازدواج در جامعه بالا رفته است، از سویی دیگر بعد از ازدواج زوج ها تا چند سال تمایلی به بچه دار شدن ندارند و دوره مناسب بچه دار شدن را از دست می دهند؛ این مسئله تبعاتی را برای جامعه به همراه دارد و باعث پیر شدن تدریجی بافت جامعه می شود و این تهدید و خطری برای جامعه و کشور است.

تهیه بسته آموزشی ازدواج برای نوجوانان
همچنین رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: بسته آموزشی به منظور ارتقای آگاهی نوجوانان در زمینه تغییر و تحولات جسمانی، روانی و اجتماعی دوران بلوغ برای آماده سازی آنان در زمینه ازدواج مناسب طراحی کرده‌ایم و قرار است در مدرسه های سراسر کشور اجرایی شود. مریم مجتهدزاده در نشست خبری تشریح «طرح مطلع مهر» با اعلام این خبر اظهار کرد: این برنامه به منظور ارتقای آگاهی و مهارت جوانان در زمینه اهمیت ازدواج بهنگام، پایدار و ساده بر مبنای سبک زندگی اسلامی – ایرانی با تاکید بر مهارت‌های ارتباطی بین زوجین، تعادل بین نقش‌های روانی – اجتماعی و مسئولیت‌های خانوادگی و ... تهیه شده است و در این جهت قرار است پنج سریال، 10 فیلم، 200 برنامه تبلیغی کوتاه، یک سایت تبلیغی و کاربردی تهیه شود.
وی در زمینه علت اجرای طرح مطلع مهر اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده اگر زوجین 5 سال اول زندگی را به خوبی در کنار هم سپری کنند از فروپاشی خانواده جلوگیری می شود بنابراین خطر اول فروپاشی خانواده در پنج سال اول زندگی مشترک است. بنابراین با دستگاه‌های مختلف مکاتباتی انجام دادیم تا در مرحله اول برای افراد شاغل دستگاه‌های دولتی کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم.

آموزش 200 هزار زوج‌
زهرا سجادی معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری هم در این نشست گفت: در سال 91 تیم استادان به دستگاه‌های مختلف اعزام می‌شوند و در این سال حدود 200 هزار نفر در قالب طرح مطلع مهر آموزش می‌بینند. از سوی دیگر این برنامه به گونه‌ای پیش می‌رود که دولت بعدی نیز موظف به اجرای آن است.وی افزود: دریافت آموزش‌های طرح مطلع مهر پرداخت هزینه برای مردم و شاغلان دستگاه‌های اجرایی ندارد و علاوه بر آن پس از گذراندن این دوره‌ها گواهی آموزش ضمن خدمت می‌گیرند. همچنین شرکت در این طرح در ارتقا و تشویق اداری شاغلان موثر است و ‌قرار است این طرح در سال های بعد برای عموم جامعه جوان کشور اجرا شود.

خلاءی مشاوره‌های قبل از ازدواج
از سوی دیگر یک عضو شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: خلاء ی مشاوره‌های قبل از ازدواج در فروپاشی خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق مشهود است.جواد آرین‌منش با بیان این مطلب افزود: بسیاری از ازدواج‌ها به سبب نبود آگاهی و نبود تناسب زوجین و شرایط به وجود آمده از آن با شکست مواجه می‌شوند که در برخی از این موارد مشاوره‌های پیش از ازدواج کمک شایانی در ممانعت از بروز چنین مسایلی می‌کند.نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم، با اشاره به ارائه مشاوره‌ها و برگزاری همایش‌هایی توسط مرکز آستان مهر مؤسسه خدمات مشاوره‌ای آستان قدس رضوی تاکید کرد: این مؤسسه به عنوان یک نهاد مشاوره‌ای و مورد اعتماد تاثیربسزایی در حوزه ازدواج جوانان ایفا می‌کند. وی همچنین ضمن اشاره به برگزاری سلسله همایش‌های کشوری بهار زندگانی که توسط آستان مهر در 14 استان کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی در افزایش آگاهی و آشنایی هرچه بیشتر جوانان با مقوله ازدواج و انتخاب آگاهانه همسر بسیار حایز اثر است.

کاهش چشمگیر آمار طلاق با حل مشکلات جنسی!
از آنجا که حل مشکلات جنسی یکی از عوامل ثبات خانواده هاست، مدیر درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکررابن سینای جهاد دانشگاهی در این زمینه گفت: مشکلات جنسی میان یک زوج موجب ایجاد مشکل در روابط خانوادگی و زناشویی می‌شود که در ‌نهایت ممکن است به طلاق عاطفی یا حقوقی منجر شود.دکتر سید علی آذین در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که سلامت جنسی رابطه تنگاتنگی با سلامت باروری دارد، گفت: یک دهه از فعالیت کلینیک‌های سلامت جنسی در ایران می‌گذرد اما بسیاری از مردم از وجود آنها بی‌خبرند یا اصلا نمی‌دانند که می‌توانند برای حل مشکلات جنسی‌ خود، به این مراکز مراجعه کنند. در این کلینیک‌ها که به راحتی برای تمام متقاضیان قابل دسترسی است، تلاش شده برای بسیاری از مشکلات مربوط به بهداشت جنسی افراد راه حلی ارایه شود.وی یادآور شد: در این مرکز مشاوره‌های مختلفی در مورد مشکلات جنسی در مردان و زنان، کاهش مشکلات زناشویی، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان، آموزش بهداشت جنسی و تشخیص و درمان بیماری های قابل انتقال از راه تماس جنسی ارایه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha