سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پرستاری از درخواست یکی از کشورهای همسایه برای جذب 30 هزار پرستار با حقوق ماهانه 2000 دلار خبر داد. این اولین باری نیست که ماجرای اعزام پرستار به خارج از کشور مطرح می‌شود، بهمن ماه سال گذشته نیز معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعزام 5‌هزار پرستار متقاضی کار به ترکیه خبر داده بود. او همان زمان گفته بود که این تعداد پرستار تا آخر سال 90 به ترکیه اعزام می‌شوند. با اینکه این خبر از سوی سازمان نظام پرستاری تکذیب شد اما یک مقام مسئول در دفاتر مشاوره شغلی بین‌المللی با انتقاد از دخالت سازمان نظام پرستاری تاکید کرده بود که این اقدام به جدیت در حال پیگیری است. اینک اما با گذشت نزدیک به یک سال از این اظهارنظرها، موضع غضنفر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری تغییر کرده است. او در عین حال که تاکید می‌کند مخالف اعزام پرستاران به خارج هستیم اما معتقد است که نمی‌توان به زور آنها را نگه داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ میرزابیگی کمبود پرستار در کشور را یک بحران توصیف کرد و گفت: «درخواست اعزام پرستار به یکی از کشورهای همسایه، در چند روز اخیر از سازمان نظام پرستاری صورت گرفته است.» رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که بیش از 5 سال است به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، افزود: «متاسفانه اجرای این قانون در انتظار تایید این تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه است. در حالی که به نظر نمی‌رسد اینگونه باشد و برخی کارشناسان، فکر تصمیم‌گیران در عرصه تعرفه‌های پرستاری را نسبت به اجرای این قانون ترسانده‌اند.» میرزابیگی از تهیه نامه سازمان نظام پرستاری برای رئیس‌جمهور به منظور رسیدگی به حل این مشکل خبر داد. «در این نامه، توصیه جدی کرده‌ایم که مشکلات نظام سلامت با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا حدود زیادی حل شود.» او افزود: «این نامه آماده شده و برای دفتر رئیس‌جمهوری ارسال می‌شود.» میرزابیگی با اعلام اینکه در بیمارستان‌های تهران کمبود شدید نیروی پرستاری داریم، گفت: «آنچه ما به‌عنوان میثاق با دولت، مجلس شورای اسلامی و... بسته‌ایم، این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور حداقل 5/1نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور تامین شود.» براساس اعلام او، براساس کف استانداردهای بین‌المللی، به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت 2 نفر پرستار باید وجود داشته باشد که در حال حاضر این عدد در بیمارستان‌های کشورمان نیم نفر پرستار به ازای هر تخت است که باید 3 برابر شود. میرزابیگی با انتقاد از تاخیر طولانی مدت برای تایید قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت، افزود: «متاسفانه در کشور ما فقط خدمات پزشکی بیمه است و این معنی خیلی بدی دارد. در حالی که بررسی‌های ما حداقل در 142 کشور دنیا نشان می‌دهد که خدمات سایر گروه‌های پزشکی نیز بیمه است.».

او با عنوان این مطلب که در دنیا 17 نظام پرداختی در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: «بدترین آنها، دریافت پول به ازای خدمت بیشتر است که هم اکنون در بیمارستان‌های ما اعمال می‌شود که همان پرداخت کارانه است.» رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اعلام اینکه از وضعیت فعلی ارائه خدمات به مردم ناراضی هستیم و آن را قبول نداریم، افزود:«ما این روش را قبول نداریم و یکی از راه‌های اصلی برای بهتر شدن خدمات پرستاری به مردم، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است.» میرزابیگی با عنوان این مطلب که کشورهای زیادی متقاضی جذب پرستاران ایرانی هستند، در پاسخ به این سوال که کشور متقاضی جذب 30 هزار نیروی پرستاری ترکیه بوده است، گفت: «من نمی‌خواهم اسمی از کشوری ببرم و این را تایید نمی‌کنم.» او ادامه داد: «ما پیش‌بینی می‌کردیم که چنین وضعیتی پیش بیاید و از همین رو قوانین تعرفه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری را تصویب کردیم تا شرایط پرستاران ما بهتر شود. البته در حال حاضر وضعیت بهتر شده اما مطلوب نیست و در بحث کمبود نیروی پرستاری دچار بحران شده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha