پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 58673

لوله انتقال آب کارون به بندر امام خمینی به خاطر عمر 50 ساله اش دچار شکستگی شد و اهالی سه شنبه و چهارشنبه بی‌آبی را پشت سر گذاشته‌اند.

آب شرب مشکل همیشگی استان خوزستان

سلامت نیوز : در شرایطی که هراز چند گاه ریزگردها آسمان شهرهای خوزستان را فرا می‌گیرند و زمین‌های کشاورزی به خاطر کمبود آب تشنه‌اند خبر می‌رسد که روز گذشته اهالی بسیاری از شهرهای جنوبی این استان حتی از داشتن آب شرب هم محروم بوده‌اند. گزارش ایلنا حکایت از آن دارد که لوله انتقال آب کارون به بندر امام خمینی که آب آشامیدنی را به شهرهایی چون بندر امام، ماهشهر، رامشیر، هندیجان و امیدیه و همچنین شرکت‌های صنعتی منطقه می‌رسانده به خاطر عمر 50 ساله اش دچار شکستگی شد و اهالی این شهرستان‌ها، سه شنبه و چهارشنبه بی‌آبی را پشت سر گذاشته‌اند. حالا اما حبیب آقاجری، نماینده بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان به آرمان می‌گوید که این اتفاق با تلاش دستگاه‌های مسئول برطرف شده اما اهالی این استان در بخش آب شرب و آب کشاورزی همواره با مشکلاتی از این دست مواجهند.

تعطیلی مدارس ماهشهر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ پس از آن‌که اهالی بعضی از شهرهای این استان، سه‌شنبه‌ای بی‌آب را پشت سر گذاشتند و در چهارشنبه هم اوضاع بهتر نشد، فرمانداری ماهشهر، مدارس را برای روز چهارشنبه تعطیل کرد. فرماندار این شهرستان اعلام کرد که «شکستگی دو خط اصلی از خطوط انتقال آب در مسیر اهواز به این شهرستان منجر به قطعی آب شده» و «به منظور جلوگیری از مشکلات بهداشتی و به خطر افتادن سلامت دانش‌آموزان» مراکز آموزشی این شهرستان را تعطیل اعلام کرد. منوچهر حیاتی اما قول داد که آب تا ساعات پایانی روز چهارشنبه به اهالی این شهرستان برسد چرا که به اعتقاد او «اکیپ‌های تعمیرات حدود ساعت چهار بامداد چهارشنبه این خطوط را ترمیم کرده‌اند و کار پمپاژ آب نیز آغاز شده اما با توجه به طولانی بودن مسیر انتقال، هنوز آب به شهرستان ماهشهر نرسیده اما به زودی آب شرب این منطقه وصل خواهد شد.» درباره دیگر شهرها سیاست‌هایی اتخاذ شده است. با این که مردم به بی‌آبی و قطع بدون اطلاع آب در این بخش از کشور عادت کرده‌اند اما رئیس اداره آبفای بندر امام اعلام کرده در زمان قطع آب، مردم از آب ذخیره شده در منابع آبی شهرستان استفاده خواهند کرد.

تصفیه‌خانه‌های محلی و آب معدنی

اما این تمام ماجرا نیست، «مشکل آب» برای اهالی شهرستان‌هایی چون ماهشهر، حمیدیه، امیدیه، هندیجان و بندر امام تنها مربوط به لوله‌های انتقال آبی که 50 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد نیست. نماینده بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان به آرمان می‌گوید که سال‌هاست اهالی استان خوزستان در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی با مشکل‌های اساسی مواجه هستند. حبیب آقاجری به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از شهرستان‌های استان با مشکل سختی آب مواجهند که این موضوع روی کیفیت و کمیت آب شرب و کشاورزی تاثیرگذاشته و نتیجه آن شده که در بسیاری موارد این آب قابل استفاده نیست: «در این استان کیفیت و کمیت آب هر دو مشکل دارند. آب دارای سختی بالایی است که همین مساله باعث شده نه برای شرب قابل استفاده باشد و نه به درد زمین‌های کشاورزی بخورد. از سوی دیگر فشار و میزان آب هم آن قدر کم است که بروز هر گونه مشکلی در خط انتقال آب می‌تواند باعث بروز مشکل اساسی‌تری در شهرها شود. به گفته او بسیاری از اهالی ماهشهر، امیدیه و هندیجان برای استفاده از آب مجبورند که از تصفیه خانه‌های محلی استفاده کنند یا اگر از لحاظ مالی در شرایط مناسبی باشند، از آب معدنی استفاده کنند. آقاجری همچنین معتقد است که آب کشاورزی این منطقه هم آنقدر مشکل دارد که چندان نمی‌توان از آن برای آبیاری زمین‌ها استفاده کرد: «متاسفانه پساب بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در داخل رودخانه‌ها می‌ریزد و همین طور کودی که در زمین‌ها پاشیده می‌شود با آب باقی مانده به زمین‌های کشاورزی بازمی‌گردد.» آقاجری تاکید می‌کند که به خاطر پایین آمدن سطح آب و تبخیر آب رودخانه‌ها، میزان شوری آب هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع بیشتر در رودخانه اروندرود دیده می‌شود: «شاید به همین خاطر است که زمین‌های کشاورزی این محدوده بیشتر به شوره‌زار بدل شده‌اند.»

راه‌حل‌های اجرا نشده

طرح‌هایی برای بهبود شرایط آبرسانی به این بخش از کشور تصویب شده اما آقاجری تاکید می‌کند این طرح‌ها هنوز به خاطر پاره‌ای مشکلات اجرایی نشده‌اند: «دو طرح وجود دارد به اسم طرح قدیر و طرح کوثر. طرح قدیر قرار است آب شهرستان‌های غربی استان را تامین کند و وظیفه تامین آب شهرستان‌های شرقی استان با طرح کوثر است. این دو طرح در صورت اجرا می‌توانند مشکل آب شرب استان را تا حدودی برطرف کنند. ولی این اتفاق هنوز نیفتاده.» راهکار آقاجری برای مشکل کشاورزی هم تقسیم عادلانه آب است. او همچنین به طرحی اشاره می‌کند که در سفر رهبر معظم انقلاب به این استان در سال 1375 به‌تصویب رسیده اما هنوز به اجرا درنیامده‌است: «براساس این طرح قرار بود که وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نسبت به کشیدن کانال و زهکشی زمین‌ها اقدام کنند که متاسفانه این طرح تا ابتدای سال 89 متوقف بود اما از این سال دوباره و به صورت جدی آغاز شده و اگر روند کار سرعت پیدا کند و اعتبارات به موقع به آن برسد شرایط کشاورزی در این استان را متحول خواهد کرد.» آقاجری میزان این تحول را به قدری جدی می‌داند که معتقد است در صورت عملی شدن، می‌توان تا 500هزار هکتار از اراضی این استان را زیر کشت برد و باعث گسترش کشت آبی در این منطقه شد.

در انتظار یک اتفاق دیگر

در ساعات پایانی روز گذشته این نماینده مجلس خبر از برطرف شدن مشکل آب روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شهرستان‌های ماهشهر، امیدیه و هندیجان داد و گفت: آبی که پس از ترمیم لوله‌ها به سوی شبکه پمپاژ شده است به مردم این شهرستان‌ها رسیده. اهالی هم انگار که پس از گذشت سال‌ها با گل و لای و سختی آب و البته فشار بسیار کمش کنار آمده‌اند و گله‌ای ندارند تا باز این خط لوله کهنسال در جایی دچار مشکل شود و برای چند روز اهالی استان نفت‌خیز را در حسرت قطره‌های حیات بخش خود بگذارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha