پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 58675
سلامت نیوز : ازدواج امری مقدس است و تشکیل خانواده را به اعتدال می‌کشاند و در تمامی ادیان به بنیان خانواده و احترام به آن و مسئولیت‌هایی که زن و مرد باید به آن تن دهند و با آگاهی از آنها وارد زناشویی شوند، سفارش شده است. وقتی بحث ازدواج به میان می‌آید تشکیل خانواده سالم از ضرورت‌هاست که همان «علم زندگی مشترک» نام دارد. بدون در نظر گرفتن آن و ایجاد ساختارهای لازم در این خصوص که از اهم وظایف قانونگذاران است پایه‌های خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرد. یک زن و مرد که بینش کافی نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند در طول زندگی بحران‌هایی را تجربه می‌کنند که قابل پیشگیری یا قابل حل هستند. کمبود شناخت جنسیتی و درک ناکافی از تشکیل خانواده‌ پایه‌های تزلزل آن را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ چندی‌است شنیده می‌شود موسسات همسریابی به شکل رسمی‌تر با مجوزهای قانونی به فعالیت‌ می‌پردازند که فی‌نفسه هیچ انتقادی به آن وارد نیست؛ چنانکه در کشورهای توسعه‌یافته نیز وجود دارند و با پیشرفت علم و تکنولوژی به تدریج این نوع موسسات دارای ساز و کارهای هدفمندتری می‌شوند؛ به طور مثال به چند عنوان تبلیغی از این موسسات توجه می‌کنیم: 1-طرح و الگوی ازدواج الکتروسنتی تا زمینه‌ساز انتخاب‌های عاقلانه تفاهم محور وپایدار باشد2- این موسسه به شما کمک می‌کند تا همسر مورد نظر خود را بیابید. حال ذهن پرسشگر آدمی به دنبال پاسخی ‌است که خواه‌ناخواه با وسعت گرفتن فعالیت‌های این نوع موسسات شکل خواهد گرفت. ازدواج و تشکیل خانواده ابعاد متعدد و پیچیده‌ای دارد. چه نوعی ملزوماتی برای آن فراهم گردیده، افراد چه زمانی آمادگی لازم را برای ورود به زندگی مشترک دارند و این آمادگی‌ها چیست؟ آیا ازدواج موقت آسیب‌شناسی شده است؟ جامعه‌شناسی خانواده تعاریف خود را دارد. اولین سوال: هدف از تشکیل خانواده چیست؟ چه زمانی فرد آمادگی ورود به زندگی مشترک را دارد؟اما سوالی که مطرح است و هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ به آن داده نشده این است که هدف از ازدواج موقت چیست؟ مواردی که در این نوع پیوند ورود کرده‌اند، تجارب داشته‌اند آیا به آنها گوش داده‌ایم؟آیا صرف اعلام مشخصات اولیه و چندخطی از روحیات کافی است؟به محض ورود به این موسسات شما با یک فرم مشخصات اولیه روبه‌رو می‌شوید یا در سایت می‌بایست آن را وارد کنید و عکسی از افراد به عنوان معرفی ظاهری و خصوصیات رفتاری افراد و دادن مشاوره برای ازدواج دائم و موقت می‌بینید.

این موسسات با ارائه فرم‌های مخصوص مصاحبه و غیره، در نوع ازدواج انتخابی مشاوره‌های لازم را می‌دهند و بعد از توافق کار پایان یافته است. وظایف این نوع موسسات همانطور که در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، فراهم آوردن شرایط برای آشنایی است. حداقل آشنایی اولیه صورت می‌گیرد و فردی که برای پیدا کردن همسر دلخواه خود می‌بایست زمان زیادی را صرف کند، اینجا در دسترس می‌باشد که مشاوره‌ای کوتاه یا اولیه شاید کفایت دارد. اما مراحل بعدی ارجاع آنان به مشاوران متخصص در امور خانواده است، زیرا تشکیل خانواده دارای ابعاد گوناگون و متنوع و متفاوتی است که در شروع یک زندگی می‌بایست به آن پرداخته شود. اما در بحث رسمی شدن ازدواج موقت، مسائلی که بعد از آن به وجود می‌آید و می‌تواند به بروز مسائلی ناخوشایند بینجامد، تدابیری اتخاذ شده است. چشم‌انداز این نوع ازدواج‌ها چه خواهد بود؟ پذیرفتن جدایی از سوی زن و مرد بعد از اتمام تاریخ ازدواج موقت چگونه خواهد بود؟ انتظاراتی که بعد از یک رابطه عاطفی برای طرفین به وجود می‌آید و قبلا به آن فکر نکرده یا درگیر آن نشده بودند، چه خواهد شد؟گهگاه دیده شده است که در مجامع دانشگاهی ازدواج موقت برای پسران که شرایط ازدواج دائم را ندارند ترویج می‌شود که با نگاه خانواده‌ها منافات دارد و جوان را دچار سردرگمی می‌کند و با خرده‌فرهنگ‌های خانوادگی‌اش جور در نمی‌آید و به بروز مشکلاتی می‌انجامد. این موسسات رسمی چه نوع کمکی می‌توانند به مردان متاهل بکنند و پیشنهادشان برای طرح موضوع ازدواج مجدد چه خواهد بود؟

دیده می‌شود که اکثر مردان متاهل ازدواج مجددشان، چه موقت چه دائم(چند همسری) را پنهانی انجام می‌دهند و از دید همسر اول خیانت محسوب می‌شود. اگر مردی به موسسه بگوید که می‌خواهم این موضوع محرمانه بماند و از آنطرف زن اول به موسسه مراجعه کند احقاق حقوق که شاید بیشتر عاطفی باشد چه می‌شود؟مجموعه عواملی بستر مناسب را برای ازدواج آگاهانه و عاقلانه فراهم می‌کند که بخشی از آن امکانات شغلی و مالی و داشتن استطاعت اقتصادی است دیگر یافتن همسری است که نزدیکی فکری و دیدگاهی با یکدیگر دارند و اختلاف نظر کمتر برای شروع بهتر است؛ اما زندگی مشترک حاصل توافقاتی است که در طول زندگی زیر یک سقف ایجاد می‌شود. مانند گذشت کردن نسبت به خطاها و پذیرفتن تفاوت‌های یکدیگر. حال ازدواج مجدد چه تبعاتی دارد؟ با ثبت شدن ازدواج‌های موقت و چندهمسرگزینی باید منتظر افزایش آمار طلاق و پدیده فرزندان طلاق باشیم. برخی افراد به شوخی و تفریح به این موسسات مراجعه می‌کنند که خود معضلات دیگری در این حوزه را به وجود می‌آورد. ورود افراد و ثبت‌‌نام در موسسات همسریابی شاید دارای اهمیت باشد اما مهم‌تر از آن اطلاعاتی است که موسسه از آنان دریافت می‌کند. صحت و سقم اطلاعات دریافتی از فرد مهم است و برای آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟ آیا مبنا بر درستی اطلاعات داده شده است؟

در فرهنگ ما خودافشایی افراد سخت و دیر انجام می‌گیرد، چون از قضاوت‌های دیگران در مورد خود هراس دارند و بخشی از زوایای زندگی و خصوصیات افراد پنهان می‌ماند و آنها به معرفی کامل خود از ابعاد مختلف و موقعیت شغلی، خانوادگی و پایگاه اجتماعی نمی‌پردازند و آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند. دیده شده است زن یا مرد در ازدواج اطلاعات لازم را نمی‌دهند و منتظر می‌مانند تا طرف مقابل ابتدا اطلاعات زندگی خود را بدهد تا بازنده رابطه نباشند و حتی گاه اطلاعات اشتباه می‌دهند تا طرف مقابل را به نوعی محک بزنند و او را درگیر یک سری ملاک‌های شخصی می‌کنند که او را مورد آزمایش قرار دهند و خود برنده میدان شوند و هر دو نفر از واقعیات به دور می‌مانند. موسسه همسریابی در ازدواج‌هایی که موفق نبوده چه رویکردی دارد و در این موسسه‌ها چه نوع مشاوره‌ای به خانواده‌های مرد دو همسره می‌دهد تا آنان این موضوع را بپذیرند. صیغه به عنوان یک پیوند زناشویی طبیعی به شمار نمی‌رود و برای خانواده مرد پذیرفته نیست و مشکلاتی هم که بعد از صیغه مردان متاهل برای همسر اول و فرزندانش به وجود می‌آید، بدیهی است. زنان در این خصوص آسیب‌پذیرترند و لطماتی که به مرد نیز وارد می‌‌آید اهمیت بسیاری دارد. با ترویج چنین فرهنگی باید منتظر افزایش افسردگی، به‌خصوص میان جوانان، احساساتی که درگیر شده‌اند، امیدی که شکل گرفته است وعده‌هایی که طرفین بهم می‌‌دهند و عملی نمی‌شود، انتظارات برآورده نشده و توقعات غیرمنطقی برخاسته از این ازدواج‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha