سلامت نیوز : سلامتکده های طب سنتی در قالب طرح وزارت بهداشت برای گسترش خدمات طب سنتی در حوزه پیشگیری، درمان و آموزش اصول زندگی سالم وارد مرحله عملیاتی شده است و براساس برنامه ریزی ها، این مراکز به تدریج در سراسر کشور راه اندازی می شود. در این مراکز که توسط دانش آموختگان دانشکده های طب سنتی، اداره می شود، طیف وسیعی از خدمات طب قدیم شامل حجامت، ماساژدرمانی و اعمال یداوی، مشاوره طب سنتی و سایر خدمات بالینی طب سنتی ارائه می شود که در واقع در برگیرنده پکیج کاملی از خدمات درمانی طب سنتی است.دکتر حاجی آخوندی مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی و گیاهان دارویی با اعلام این مطلب به خراسان گفت: سلامتکده های طب سنتی با هدف احیای طب سنتی و ارائه خدمات درمانی به بیماران راه اندازی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این سلامتکده ها یا درمانگاه های طب سنتی چگونگی حفظ سلامت با بهره گیری از اصول طب سنتی به مردم آموزش داده می شود و به کمک شیوه های درمانی سنتی بیماران تحت درمان قرار می گیرند. وی اضافه کرد: سلامتکده های طب سنتی به نوعی کلینیک ها و درمانگاه های طب سنتی هستند که در مرحله نخست در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شاهد، بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان شهیدمصطفی خمینی، بیمارستان بقیة ا...(عج) راه اندازی شده است. وی در ادامه با اشاره به تدوین آیین نامه طبابت طب سنتی خاطرنشان کرد: با تدوین این آیین نامه و صدور مجوز ارائه خدمات طب سنتی، ضوابط، چارچوب ها و مقررات ارائه خدمات طب سنتی مشخص شده است.وی با بیان این که این سلامتکده ها می توانند از مزایای قانونی که مراکز درمانی طب جدید از آن برخوردارند نیز بهره مند شوند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ مورد از درمانگاه های طب سنتی در تهران راه اندازی شده است.

خدمات ارائه شده در سلامتکده های طب سنتی

وی با اشاره به شاخه های مختلف ارائه خدمات درمانی در درمانگاه های طب سنتی گفت: خدماتی که در درمانگاه های طب سنتی ارائه می شود، همان خدماتی است که در طب قدیم به بیماران ارائه می شد که از جمله آن ها می توان به حجامت، ماساژ و اعمال یداوی، مشاوره طب سنتی و سایر خدمات بالینی طب سنتی اشاره کرد که در واقع پکیج کاملی از خدمات درمانی طب سنتی را شامل می شود. به گفته مشاور وزیر در امور طب سنتی، تمام داروهای سنتی تولید شده در کشور در داروخانه های سلامتکده های طب سنتی موجود و در دسترس مردم است.وی با بیان این که در حال حاضر ۲۰۰ دانشجو در رشته های طب سنتی و داروسازی سنتی در کشور در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طب سنتی در حال حاضر در کشور به رسمیت شناخته شده و در شهرهای مختلف کشور دانشکده های طب سنتی راه اندازی شده است که با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان هستند.عضو کمیسیون فام (فرهنگ، آداب و میراث پزشکی) وزارت بهداشت نیز به خراسان گفت: در سلامتکده تخصصی طب سنتی، چگونگی داشتن زندگی سالم و سبک زندگی مناسب به افراد آموزش داده می شود. دکتر محمدرضا فرتوک زاده اظهار داشت: بخش بزرگی از فعالیت سلامتکده های تخصصی طب سنتی در زمینه آموزش یک زندگی سالم است.

در این سلامتکده ها، نگاه پزشک به بیمار این نیست که در حال حاضر فرد مراجعه کننده به عنوان مثال سرما خورده است و تنها باید دارویی برای قطع سرفه های وی تجویز شود و پس از آن بیمار برود و بیمار بعدی به اتاق پزشک بیاید، بلکه در سلامتکده تخصصی طب سنتی باید بررسی کرد فرد در چه شرایطی زندگی می کند، زمان خوابیدن و بیدار شدن وی چه ساعتی است، غذا و داروی او چیست، کار و مشکلاتش چیست و با توجه به این مسائل، یک سبک زندگی مناسب برای وی تنظیم می  شود که مواردی همچون تغذیه، ورزش، رفت و آمد، مسائل خانوادگی و مسائل روحی و روانی را در برمی گیرد. معاون آموزشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که در سلامتکده طب سنتی به تمام ابعاد زندگی یک فرد اعم از مسائل روحی و روانی، جسمی، تغذیه ای و خانوادگی توجه می شود، ضمن این که بیماری فعلی وی نیز مداوا می شود، تصریح کرد: در این سلامتکده ها علاوه بر این که علت بیماری از بین برده می شود، از ابتلای فرد به بیماری های دیگر نیز پیشگیری می شود.

سلامتکده ها در کنار دانشکده های طب سنتی فعال می شود

وی افزود: سلامتکده های تخصصی طب سنتی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کنند و در هر شهری که دارای دانشکده طب سنتی باشد، این سلامتکده ها نیز در کنار دانشکده فعال می شود. فرتوک زاده درباره نحوه ارائه خدمات در سلامتکده تخصصی طب سنتی گفت: هنگامی که بیماری به این مراکز مراجعه می کند به شکل یک واحد خانواده ای به وی نگاه می شود بنابراین علاوه بر وی، از اطرافیانش هم شرح حال گرفته می شود. این شرح حال شامل نحوه زندگی، نحوه تغذیه، مسائل و مشکلات جانبی است و مسائل جسمی و مسائل روحی هم مورد پرسش قرار می گیرد و تلاش می شود ضمن مداوای بیمار، برنامه یک زندگی مناسب نیز برای فرد تنظیم شود. سپس برایش پرونده ای تشکیل و این موضوع ها در ماه ها و سال های آینده پیگیری می شود. این سبک زندگی مناسب ابعاد مختلف در زمینه کار، زندگی، خواب، بیداری، ورزشی، تغذیه ای، مسائل روانی، اضطراب و استرس، افسردگی و در تمام مسائلی را که فرد با آن ها مواجه است، در برمی گیرد.معاون مرکز فرهنگ، آداب و میراث پزشکی در وزارت بهداشت نیز به خراسان گفت: خدماتی که سلامتکده ها ارائه می دهند درمان بیماری ها براساس دیدگاه طب سنتی است.

این عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با بیان این که نمی توان از طب سنتی در مواردی همچون اورژانس و یا جراحی انتظاری داشت، گفت: در حال حاضر به عنوان مثال در سلامتکده دانشگاه تهران، درمانگاه های بیماری های زنان، بیماری های گوارشی و بیماری های پوستی فعال است و خود مردم انتخاب می کنند که برای درمان بیماری های خود به این درمانگاه ها مراجعه کنند. دکتر محمدباقر مینایی درباره برنامه های وزارت بهداشت برای راه اندازی سلامتکده های طب سنتی در سایر شهرها اظهار داشت: برای راه اندازی این سلامتکده ها ابتدا باید نیروی انسانی متخصص تربیت کنیم، هنگامی که این نیروها به عنوان متخصص طب سنتی تربیت شدند، می توان این نیروها را به شهرها اعزام و سلامتکده ها را در شهرها راه اندازی کرد.

دکتر مینایی با بیان این که در حال حاضر دانشجویانی که در دانشکده های طب سنتی تحصیل کرده اند در حال دانش آموختگی هستند، گفت: برنامه وزارت بهداشت، راه اندازی سلامتکده طب سنتی در دانشگاه های تیپ یک است. محمدرضا شمس اردکانی مشاور وزیر بهداشت نیز در این باره به ایرنا گفت: در سلامتکده ها چگونگی حفظ سلامت به مردم آموزش داده می شود و در صورتی که فردی سلامت خود را از دست داده باشد به کمک شیوه های درمانی سنتی، می توان سلامت را به وی بازگرداند. به گفته وی، در حال حاضر ۲۰۰ نفر دانشجو در رشته های طب سنتی و داروسازی سنتی در کشور تحصیل می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha